اولین عرضه اولیه قرن چه تاثیری بر بورس داشت؟

در جریان معاملات بازار سرمایه در هفته گذشته طی پنج روز معاملاتی تعداد ۵۲ میلیارد و ۱۱۴ میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش ۳۲۹ هزار و ۴۱۷ میلیارد ریال در بیش از دو میلیون و ۹۲۲ هزار و ۸۴۵ دفعه مورد معامله قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در جریان معاملات بازار سرمایه در هفته گذشته طی پنج روز معاملاتی تعداد ۵۲ میلیارد و ۱۱۴ میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش ۳۲۹ هزار و ۴۱۷ میلیارد ریال در بیش از دو میلیون و ۹۲۲ هزار و ۸۴۵ دفعه مورد معامله قرار گرفت که حجم، ارزش و نوبت‌های معاملات به ترتیب ۲.۶۶ درصد کاهش، ۱۸.۹۴ درصد افزایش و ۹.۷۴ درصد رشد را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کردند.

این در حالی است که تعداد ۵۱۷۲ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۸۵ هزار و ۶۹۶ میلیارد ریال نیز در هفته گذشته مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب با ۳۶.۵۱ و ۴۲.۰۵ درصد افزایش همراه شدند.

شاخص بورس در پایان معاملات هفته گذشته با ۵۸ هزار و ۱۵۸و احد افزایش، معادل چهار درصد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۵۱۲ هزار و ۲۸۷ واحد رسید و شاخص کل هم وزن نیز با ۱۸ هزار و ۴۷۳ واحد افزایش، معادل ۴.۸۲ درصد رشد کرد و رقم ۴۰۱ هزار و ۴۳۷ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول هم در این مدت با ۱۱ هزار و ۴۲و احد افت به رقم ۱۱۳۰ هزار و ۴۷۷و احد و شاخص بازار دوم با ۷ هزار و ۱۵۷و احد کاهش، به عدد ۲ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۹۱۷و احد رسیدند که به این ترتیب شاخص بازار اول با ۰.۹۷ درصد افت و شاخص بازار دوم با ۰.۲۶ درصد کاهش همراه شدند.

آسیاتک بازار را تکان نداد؟

بازار در روزی که نخستین عرضه اولیه سال را به خود می‌دید وضعیتی کاملاً آرام و متعادل را تجربه کرد. این در حالیست که انتظار می‌رفت با از سر گرفتن عرضه‌های اولیه جدید، تحرکات جدیدی در بورس دیده شده و نقدینگی جدید به بازار وارد شود.

البته در ساعات پایانی معاملات شاهد ثبت خروج نقدینگی از سمت صندوق‌های درآمد ثابت بودیم اما در نهایت خروج نسبتاً بالای پول حقیقی باعث شد تا اندکی روند بازار تغییر کرده و با وجود صعودی بودن شاخص در نیمه نخست معاملات روز چهارشنبه، سهامداران شاهد کاهش ۱۴۰۰ واحدی شاخص باشند.

تعداد ۳۰۰ میلیون سهم شرکت انتقال داده‌های آسیاتک معادل ۱۵ درصد سهام این شرکت، چهارشنبه این هفته (۷ اردیبهشت) به‌عنوان نخستین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه با نماد معاملاتی "آسیاتک" در فرابورس ایران عرضه می‌شود.

این میزان سهام در محدوده قیمتی ۵۴۶۰ تا ۶,۶۶۰ ریال برای هر سهم و با سهمیه ۴۰۰ سهمی برای هر کد حقیقی و حقوقی عرضه خواهد شد.

همچنین مدیر این عرضه کارگزاری آتیه، و متعهدین خرید سهامداران عمده و شرکت تأمین سرمایه بانک ملت به میزان ۵۰ درصد از کل سهام قابل عرضه و بازارگردان نیز صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازرگردانی آتیه باران هستند.

شایان ذکر است شرکت انتقال داده‌های آسیاتک اواخر سال ۸۲ به منظور ارائه خدمات نوین در صنعت آی تی، تأسیس و موفق به اخذ مجوز PAP از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جهت ارائه خدمات خطوط کابلی دیجیتالی (DSL) با اعتبار ۱۰ سال تا سال ۹۲ شد.

این شرکت از سال ۹۲ با توجه به توسعه خدمات در جهت ارائه خدمات میزبانی و اشتراک مکانی مراکز داده، اقدام به اخذ مجوز IDC از مرکز ملی فضای مجازی کرد که پروانه صادره طی سنوات تمدید شده است.

سرمایه فعلی آسیاتک بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان است و با توجه به برنامه‌های توسعه در حوزه خدمات دیتاسنتر، افزایش سرمایه حداقل ۵۰ میلیارد تومانی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی بعد از عرضه اولیه طی مراحل قانونی را خواهد داشت.

در ترکیب سهامداری با ۷۰۶ نیروی انسانی، شرکت‌های سرمایه گذاری مهرگان سرمایه پارس با ۳۳ درصد، رسا سازه پی کاوان مهام با ۱۴.۵ درصد، فناوری اطلاعات و ارتباطات راهبرد با ۱۲.۸ درصد، آرتا ایده نفیس با ۱۰.۹ درصد، سرمایه گذاری صنعتی معدنی آریا فاتح خاورمیانه با ۷.۱ درصد، خدمات مدیریت اندیشه آتیه مداران و سرمایه گذاری آتیه مداران هرکدام با ۶.۴ درصد، فناوری ارتباطات و اطلاعات ایده دیجیتال هوشمند با ۵ درصد و مبین وان کیش با ۳ درصد حضور دارند.

بورس به زودی دیجیتالی می‌شود

محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران گفت: هم اکنون بسترها و زیر ساخت‌های الکترونیک بورس را با استفاده از معرفی سامانه‌های متعدد هوشمند در دست بررسی داریم و بخشی از آن نیز اجرایی شده است.

وی افزود: با افزایش سامانه‌ها در بورس تهران، خوراک‌ها و INPUT‌هایی (دستگاه‌های ورودی) که وارد سامانه می‌شوند، اطلاعات را به یکدیگر ارجاع می‌دهند و به علت دسترسی به اطلاعات، فرایند تصمیم گیری توسط مدیران و معاونت‌های مختلف بورس تهران افزایش می‌یابد، در این صورت سیستم بورس تهران به سمت دیجیتال پیش می‌رود و مبنای تصمیمات ما داده کاوی‌ها و اطلاعات می‌شود.

به گفته مدیر عامل بورس تهران، هم اکنون ریل گذاری این کار و فازبندی آن انجام شده که زیر ساخت‌های فنی فاز اول تا پایان خرداد امسال انجام و آماده بهره برداری می‌شود و به مرور سامانه‌های مختلف بورس تهران به آن متصل می‌شوند و با تبادل اطلاعات میان سامانه‌ها، بورس تهران را به صورت فازی به سمت دیجیتال شدن سوق می‌دهیم.

وی افزود: باید حوضچه اطلاعاتی راه اندازی کنیم تا دستگاه‌های ورودی در این حوضچه‌ها طبقه بندی شوند. تا تمام سامانه‌های جدید، خوراک خود را از بستر این حوضچه‌های اطلاعاتی دریافت کنند.

اثر مثبت حذف حجم مبنا در تنظیم عرضه و تقاضای بازار سرمایه

سروش خواجه‌حق وردی، معاون نظارت بازار فرابورس ایران با اشاره به اضافه شدن ۱۷ نماد به فهرست نمادهای بدون اعمال حجم مبنا در فرابورس در خصوص پیشینه عدم اعمال حجم مبنا برای برخی نمادهای دارای بازارگردان در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران گفت: از مهر ماه سال گذشته، دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران ابلاغ شد. تا قبل از این تاریخ، دستورالعمل‌های مربوط به بازارگردانی در بورس و فرابورس مجزا بود اما در ادامه دستورالعمل واحدی برای هر دو بورس تصویب شد.

معاون نظارت بازار فرابورس ایران با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل مذکور، اعمال یا عدم اعمال حجم مبنا به تعیین ضوابط توسط هیأت مدیره بورس منوط شد، اظهار کرد: پس از انجام بررسی‌ها و محاسبات لازم «ضوابط مربوط به ماده ۲۲ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران» پس از تصویب در هیأت مدیره فرابورس ایران، در تاریخ ۹ بهمن سال گذشته در سایت فرابورس ایران ابلاغ شد.

حق‌وردی با تاکید بر اینکه ضوابط چگونگی عدم اعمال حجم مبنا در نمادهای دارای بازارگردان در این اطلاعیه عنوان شده خاطرنشان کرد: سه ماهه منتهی به انتشار اطلاعیه مبنای انجام محاسبات قرار می‌گیرد و سهم‌ها بر اساس دو حالت ارزیابی می‌شوند. حالت نخست اینکه سهم طی سه ماه اخیر دارای میانگین حجم معاملاتی بیش از دو برابر حجم مبنا باشد. حالت دوم نیز سهم‌هایی را شامل می‌شود که مجموع حداقل تعهد معاملات روزانه بازارگردان‌های فعال در آن نماد، حداقل دو برابر حجم مبنا باشد.

وی در ادامه عنوان کرد: تاریخ ۱۰ بهمن ماه سال گذشته برای نخستین بار عدم اعمال حجم مبنا برای ۲۰ نماد فرابورسی در بازارهای اول و دوم اعلام شد. این روند ادامه یافت و در انتهای بهمن ماه نیز سه نماد مشمول حذف حجم مبنا شدند. در نهایت با اضافه شدن شش نماد دیگر در انتهای اسفند ماه، تعداد نمادهای فرابورسی بدون حجم مبنا به ۲۹ نماد رسید.

معاون نظارت بازار فرابورس ایران با اشاره به اینکه از میان این ۲۹ نماد، ۱۹ نماد در بازار اول و ۱۰ نماد در بازار دوم قرار دارند، عنوان کرد: بر اساس الزام بررسی ماهانه طبق ضوابط، در انتهای فروردین بررسی و محاسبات مجدد صورت گرفته و تعداد این نمادها در حال حاضر به ۴۶ نماد افزایش یافت.

حق‌وردی شرط حذف حجم مبنا برای نمادهای شامل دستورالعمل را معامله شدن نماد در بیش از نیمی از روزهای معاملاتی عنوان کرده و گفت: عدم اعمال حجم مبنا در بازه‌های صعودی یا نزولی می‌تواند کمک مهمی به تعدیل قیمت‌ها و تنظیم عرضه و تقاضا کند.

وی افزود: اگر نمادی مشمول ماده یک ضابطه عدم اعمال حجم مبنا نباشد و بازارگردان نماد خواهان تغییر تعهداتش به میزان حداقل دو برابر حجم مبنا باشد، فرابورس می‌تواند برای نماد مذکور حجم مبنا اعمال نکند.

کد خبر 571434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.