۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
اقیانوس چگونه شکل می‌گیرد؟

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: باز شدن شکاف قاره‌ها موجب ایجاد دریایی عمیق و طولانی می‌شود که از لحاظ عرض زیاد پهناور نیست؛ اما به مرور زمان با دور شدن دو قسمت قاره از یکدیگر، دریای طولانی گسترش می‌یابد و تبدیل به اقیانوس می‌شود.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به علم تکتونیک صفحه‌ای، اظهار کرد: دانشمندان معتقدند که پوسته و بخشی از گوشته سخت شده زمین روی بخش خمیری گوشته در حال حرکت است.

وی افزود: این حرکت ناشی از جابه‌جایی‌های عمودی مجموعه‌های داغ ماگمایی است که در داخل گوشته زمین حرکت می‌کند که در علم زمین‌شناسی به عنوان پلمپ‌های ماگمایی شناخته می‌شود؛ این پلمپ‌ها از اعماق زمین به دلیل تغییر دما بالا می‌آید و به سطح زمین نزدیک می‌شود.

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: هنگامی که مواد مذاب به سطح زمین نزدیک می‌شود، به پوسته قاره‌ها فشار می‌آورد و شکاف‌های زاویه‌داری ایجاد می‌کند که سه شکاف اصلی با زاویه ۱۲۰ درجه ایجاد می‌شود.

وی اشاره کرد: شکاف خوردن قاره همراه با فعالیت‌های آتش‎‌فشانی خواهد بود که نتیجه آن، ثابت ماندن یک شکاف و باز شدن دو شکاف دیگر می‌شود؛ یعنی قاره ناگهان شکاف خورده و دره کافتی عمیق و طولانی به عنوان سلول اولیه شکل‌گیری اقیانوس ایجاد می‌شود.

نصراصفهانی در همین رابطه ادامه داد: در این هنگام مواد مذاب بالا می‌آید و به مرور دو لبه جدا شده قاره از یکدیگر دور می‌شود که به موجب آن، وسط دره باز شده و به صورت یک نوار و زنجیره تا کیلومترها داخل قاره ادامه دارد.

وی افزود: باز شدن شکاف قاره‌ها، موجب ایجاد دریای عمیق و بسیار طولانی می‌شود که از لحاظ عرض زیاد پهناور نیست؛ اما به مرور زمان با دور شدن دو قسمت قاره از یکدیگر، دریای طولانی گسترش می‌یابد و تبدیل به اقیانوس می‌شود.

کد خبر 571295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.