۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
سرعت باد چگونه سنجیده می‌شود؟

هنگامی‌که در روز بادهای تندی می‌وزد تصور می‌کنیم سرعت آن زیاد است، اما با نگاهی به اخبار هواشناسی متوجه می‌شویم که سرعت باد آن‌چنان هم که تصور می‌کرده‌ایم، زیاد نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از مردم نیاز دارند که سرعت دقیق وزش باد را بسنجند؛ به همین دلیل روش علمی برای اندازه‌گیری سرعت این پدیده، ابداع شده است. در سال ۱۶۶۷ میلادی «رابرت هوک» دانشمند انگلیسی نخستین دستگاه اندازه‌گیری سرعت باد را اختراع کرد که بادسنج نام داشت؛ این نوع از دستگاه‌ها در مدل‌های گوناگونی گسترش یافت، اما متداول‌ترین آن‌ها بادسنجی با تعداد بسیاری پره آلومینیومی است.

روش کار بادسنج آلومینیومی

در بادسنج، پره‌های آلومینیومی روی میله‌ای استوانه چرخان قرار می‌گیرد و هر قدر که باد تندتر بوزد پره‌ها با سرعت بیشتری می‌چرخد، طبق این حرکت دانشمندان در مدت یک ثانیه تعداد چرخیدن پره‌ها را محاسبه کرده و متداول‌ترین بادسنج را ارائه کردند.

رادار هواشناسی

رادار هواشناسی در سال ۱۹۴۱ میلادی ابداع شد که درحال‌حاضر به کمک بالون‌های انباشته از هوا، سرعت باد را در طبقه‌های بالای جو زمین نیز اندازه‌گیری می‌کند.

انواع باد

بیشتر بادها با نام‌های گوناگونی شناخته می‌شود، به طور مثال «باد درام» در نزدیکی خط استوا می‌وزد و تأثیرگذاری آن می‌تواند حتی کشتی را متوقف کند؛ «بادهای تجاری» از پایین و بالا به سوی خط استوا می‌وزد و بسیار قدرتمند است و «بادهای موسمی» که جهت خود را با تغییر فصل‌های سال تغییر می‌دهد از جمله بادهای نام‌گذاری شده توسط دانشمندان است.

کد خبر 571284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.