۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۱
جاذبه شهری خوانسار

سرچشمه خوانسار در دامنه کوه سیل و با درختانی بلند و سرسبز، چشمه‌های جوشان و روان و سایه‌های خنک و هوای پاک، از زیبایی‌های این شهر محسوب می‌شود که به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری شهر برگزیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان خوانسار واقع در استان اصفهان دارای طبیعتی بی‌نظیر است. چشمه‌ها، رودهای کوچک و طبیعت سرسبز از ویژگی‌های بارز خوانسار محسوب می‌شود و قدم زدن در کوچه‌باغ‌ها و تماشای خانه‌های خشتی و گلی، از خاطرات فراموش‌نشدنی سفر به این شهر است.

پارک جنگلی «سرچشمه» خوانسار با وسعت ۱۵ هکتار در دامنه کوه سیل در جنوب این شهر قرار دارد و با درختانی بلند و سرسبز، چشمه‌های جوشان و روان و سایه‌های خنک و هوای پاک از زیبایی‌های این شهر بوده که به عنوان منطقه نمونه گردشگری شهر برگزیده شده است.

این پارک در تمام فصل‌های سال به ویژه از اردیبهشت تا پایان شهریورماه، میزبان گردشگران از نقاط مختلف کشور است. میانگین ورود گردشگر به این پارک از ابتدای اردیبهشت تا پایان شهریورماه در روزهای عادی هفته، حدود سه هزار نفر و در ایام تعطیل به بیش از ۱۲ هزار نفر می‌رسد.

دو چشمه طبیعی مرزنگشت (چشمه شتر خون) و چشمه پیر از ویژگی‌های پارک سرچشمه است که از دل کوه می‌جوشد و در گرمای تابستان، طراوت‌بخش جان گردشگران است. چشمه اصلی، تأمین کننده آب کشاورزی خوانسار بوده و جوی‌های یازده‌گانه خوانسار از آن بهره‌مند می‌شود. رودی که در این منطقه جریان دارد در فصل بهار به ویژه اردیبهشت‌ماه چنان پرآب است که صدای جوش‌وخروش آن تا چندین متر دورتر از مسیر رود به گوش می‌رسد؛ در این پارک گردشگران از ایستادن کنار چشمه، آب بازی و لمس آب خنک لذت می‌برند.

حوضچه‌های پرآب روان، از دیگر زیبایی‌های پارک است؛ آب این حوضچه‌ها از چشمه‌های پای کوه سرازیر شده است، سایه درختان بلند و کهن پارک همراه با خنکی آب حوضچه‌ها، برای ساعاتی روان انسان را تسکین می‌دهد.

کوه سیل با ارتفاع ۳۷۵۰ متر از سلسله کوه‌های زاگرس منشعب شده و از بلندترین ارتفاعات خوانسار است که به دلیل موقعیت بلندتر از پارک، نما و چشم‌اندازی زیبا به پارک دارد. این قسمت از پارک میان گردشگران محبوب‌تر است. به فاصله‌ای کوتاه از چشمه مرزنگشت (مرزنگوش) در دامنه کوه، جنگل انبوهی از درختان مختلف با سکوهایی برای پیک‌نیک و دورهمی خانواده‌ها قرار دارد و بازدید آن به گردشگران و گروه‌های کوه‌نوردی توصیه می‌شود.

ساماندهی و توسعه پارک خوانسار در دستور کار شهرداری

مهدی احمدی، شهردار خوانسار درخصوص اقدامات شهرداری در توسعه و ساماندهی سرچشمه خوانسار، می‌گوید: در سال جاری در راستای توسعه پارک سرچشمه خوانسار، سرویس‌های بهداشتی قدیمی پارک سرچشمه به منظور احداث کمپ اسکان، پارکینگ و شهربازی و مکان مناسب برای گردشگران تخریب شده است.

وی می‌افزاید: سال جاری ساماندهی روشنایی، نورپردازی و فضاسازی نماهای بصری پارک چشمه به همت شهرداری خوانسار انجام می‌شود.

شهردار خوانسار ادامه می‌دهد: در جنوب پارک سرچشمه و قسمت کوهستانی سکوسازی برای مسافران و در قسمت جنگلی پارک اقداماتی همچون فضاسازی برای اقامت مسافران و امکانات آشپزی در دستور کار شهرداری قرار دارد.

احمدی با بیان اینکه پس از عملیات نصب حفاظ آبگیری دریاچه سرچشمه خوانسار انجام می‌شود، تصریح می‌کند: در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری خوانسار برای توسعه و بهسازی پارک سرچشمه اعتبار پیش‌بینی شده است.

کد خبر 571205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.