معترضان به افزایش دستمزد کارگران دست از شیطنت بردارند!

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان اصفهان با بیان اینکه طبق اصل ۲۹ قانون اساسی هر کارگری باید از بیمه بیکاری و بیمه همگانی برخوردار باشد، گفت: ارز ترجیحی افزایش حقوق کارگران را کم‌ اثر کرد؛ به اتاق بازرگانی و سایر تشکل‌های که به این افزایش دستمزد اعتراض دارند، توصیه می‌کنیم دست از شیطنت بردارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا امینی امروز _ششم اردیبهشت‌ماه_ در نشست خبری با مسئولان تشکلات کارگری ضمن تبریک روز کارگر، اظهار کرد: مشکلات کارگری به چهار بخش تقسیم‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: اولین مشکل جامعه کارگری بیمه همگانی است که طبق اصل ۲۹ قانون اساسی هر کارگری باید از بیمه بیکاری و همگانی برخوردار باشد در صورتی که کارفرمایانی هستند که کارگران خود را بیمه نمی‌کنند که این اقدام محروم کردن کارگر از حق مسلم او است.

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان اصفهان تصریح کرد: دستمزد دومین مشکل کارگران است که با توجه به فضای کارگری و نظام اقتصادی حاکم بر کشور این دستمزد کفاف زندگی روزمره را نمی‌دهد.

وی ادعای افرادی که معتقد هستند نباید به مزد کارگران اضافه شود را باطل خواند و ادامه داد: ارز ترجیحی افزایش حقوق کارگران را کم‌اثر کرد؛ افزایش قیمت کالاها سالیانه در پنج نوبت بوده، اما افزایش حقوق کارگران در یک نوبت است.

امینی اضافه کرد: در حالی که برخی از مدیران به وزیر کار فشار آورند تا افزایش دستمزد کارگران را اصلاح کنند، اما با دستور رئیس جمهور این اقدام بدون تأیید نمایندگان کارگران انجام نشد و باعث امیدواری جامعه کارگران شده است.

وی خطاب به معترضان افزایش دستمزد کارگران خاطر نشان کرد: به اتاق بازرگانی و سایر تشکل‌های که به این افزایش دستمزد اعتراض دارند، توصیه می‌کنیم دست از شیطنت بردارند.

دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان اصفهان با بیان اینکه امنیت شغلی از دیگر مشکلات کارگران است، تصریح کرد: قراردادهای سفید که با کارگران امضا می‌شود ذلت است، اما اگر کارگر آن را امضا نکند ممکن است از کارش برکنار شود.

وی اضافه کرد: تمام صنوف کشور نیاز به حمایت دارند، اما نباید از سفره کارگران برداشته شود؛ دولت باید به این صنوف با دریافت نکردن مالیات، وام و دیگر موارد کمک کند. طبق قانون، کارگر حق دارد که در تشکلی عضو باشد که از آن حمایت کند در صورتی که برخی از کارگران آن محروم است.

امینی با اشاره به بحث درمان جامعه کارگران، گفت: حذف برخی داروها از سبد داروهای تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های گذشته، مشکلی اساسی برای کارگران ایجاد کرد؛ کارگری که حق بیمه خود را پرداخت می‌کند باید از درمان مطمئن برخوردار باشد.

وی با اشاره به درخواست‌های جامعه بازنشستگان، تصریح کرد: حفظ شأن و منزلت، طلب ۲۵ درصدی همسان‌سازی بازنشستگان، بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، نگرانی بابت دستمزد بازنشستگان، درمان مستقیم و غیرمستقیم بازنشستگان و بیمه تکمیلی بازنشستگان از جمله این درخواست‌ها است.

اصفهان رتبه اول بازنشستگان کشور را دارد

سیدحسن هاشمی، رئیس کانون بازنشستگان شهرستان اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه اصفهان نسبت به جمعیت بیشترین بازنشسته کشور را دارد، اظهار کرد: واژه افزایش حقوق واژه غلطی است و آثار زیان‌باری را بر حقوق‌بگیران تحمیل می‌کند.

وی با بیان اینکه در صورتی که تورم در سال‌های گذشته بالا بوده، اما افزایش حقوق بازنشستگان تا یک سوم آن بوده است، ادامه داد: این موضوع یکی از مشکلات بازنشستگان است که حتی باعث کاهش قدرت خرید آنها نیز شده است.

رئیس کانون بازنشستگان شهرستان اصفهان اضافه کرد: شایسته است در اولین فرصت دولت اعلام کند که افزایش حقوق به همین میزان باقی خواهد ماند در غیر این صورت ممکن است هر گونه تجمعی از سوی کارگران و بازنشستگان انجام شود.

حاکمیت وظیفه دارد اشتغال‌آفرین باشد

همچنین آرش احمدی، رئیس کانون انجمن‌های کارگری استان اصفهان و نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری کشور نیز در این نشست، اظهار کرد: حاکمیت وظیفه دارد اشتغال‌آفرین باشد و زمینه‌های رفاهی و فرهنگی مردم را فراهم کند.

وی با بیان اینکه دولت باید تکلیف اشتغال‌آفرینی برای مردم را مشخص کند و بگوید کدام وزارت‌خانه یا نهادی متولی اشتغال است، ادامه داد: در حال حاضر نیروی کار متخصص بسیار کم است زیرا مشکلات متعددی در حوزه اشتغال وجود دارد.

نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری کشور با بیان اینکه این میزان تورم افزایش حقوق کارگران را کم اثر می‌کند، تصریح کرد: نگاه دولت باید نگاهی بلند مدت داشته باشد؛ قانون جدید مشکل کارگران و بازنشستگان را رفع نمی‌کند، بلکه باید قانون به‌طور صحیح اجرا شود.

رئیس کانون انجمن‌های کارگری استان اصفهان با بیان اینکه جانشین‌پروری در کشور به زیر صفر رسیده است، اضافه کرد: می‌بینیم در سازمان‌ها که حتی پنج نفر نیز نمی‌توانند جای یک بازنشسته را پر کنند.

احمدی خاطرنشان کرد: حوزه روابط کار که تلاقی بدترین حالت مشکلات بین کارگر و کارفرما است و باید نمایندگان کارفرما، کارگر و دولت برای این مشکل تصمیم بگیرند.

وی تصریح کرد: نرم‌افزارهای روابط کار و مدیریت درمان کارگران راه‌اندازی شده است اما با وجود ایرادهای نرم‌فزاری، مشکلاتی را برای جامعه کارگری و کارفرمایی ایجاد کرده است.

کد خبر 571158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.