۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۷
مردی که پای ایران ماند

محمدعلی اسلامی ندوشن، استاد زبان و ادبیات فارسی، شب گذشته دوشنبه ۵ اردیبهشت در سن ۹۷ سالگی در کانادا درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا،، محمدعلی اسلامی‌ندوشن، شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم و پژوهشگر ایرانی، در سن ۹۸ سالگی در کانادا درگذشت.

فرزند این پژوهشگر و ادیب گفت: «آقای ندوشن، شب گذشته به وقت ایران در سن ۹۷ سالگی و بر اثر کهولت سن، در کانادا درگذشتند و طبق وصیت ایشان، قرار است در ایران به خاک سپرده شوند. به قول استاد باید پای ایران ماند.»

محمدعلی اسلامی‌ندوشن، در سال ۱۳۰۳ در ندوشنِ یزد، چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در ندوشن، یزد و تهران گذراند و سپس وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد. او دکتری حقوق خود را از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرد.

ندوشن در سال ۱۳۳۴ به ایران بازگشت و چند سالی در سمت قاضی دادگستری مشغول به کار شد، ولی سرانجام، عشق به ادبیات فارسی بود که او را به تدریس در این رشته رهنمون کرد. این ادیب و پژوهشگر که از ۱۲ سالگی شعر می‌گفت و آثارش از همان نوجوانی در مطبوعات منتشر می‌شد، با اینکه در رشته حقوق دکتری گرفته بود، به تدریس ادبیات در دانشکده‌ها و مدرسه‌های عالی گوناگون پرداخت تا این‌که در سال ۱۳۴۸، عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد.

این شاعر و پژوهشگر ادبیات، به مدت دو دهه، درس‌هایی چون ادبیات تطبیقی، شاهنامه، شاهکارهای ادبیات جهان، تاریخ تمدن و فرهنگ ایران و … را در دانشکده ادبیات و حقوق دانشگاه تهران تدریس و شاگردان بسیاری را تربیت کرد.

اسلامی ندوشن در مدت ۷۰ سال، بیش از ۷۰ کتاب و صدها مقاله در باره فرهنگ و تاریخ ایران و ادبیات فارسی، منتشر کرد.

کد خبر 571115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.