لزوم پایش رودخانه‌ها برای کاهش برداشت بی‌رویه

مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت گفت: برای جلوگیری از بهره‌برداری بی‌رویه از رودخانه‌ها، پایش سه رودخانه مهم زرجوب، گوهررود و سفیدرود حوزه شهرستان رشت از شریان‌های اصلی زندگی در شهر و روستاها دنبال می‌شود.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص بهره‌برداری‌های بی‌رویه جوامع بشری از رودخانه‌ها برای کاربری‌های خاص، اظهار کرد: این کاربری مانند شرب، صنعت، کشاورزی، اکوتوریسم، دامداری، آبزی‌پروری باعث شده است تا انواع آلودگی‌ها از قبیل فاضلاب‌های صنعتی، کشاورزی و بهداشتی، انواع پسماندها و زباله‌های تولیدی، آلودگی‌های نفتی به طور مستقیم به رودخانه‌ها تخلیه شود و کیفیت آب رودخانه را با تهدید جدی روبه‌رو کند.

وی با بیان اینکه حفظ کیفیت آب رودخانه‌ها برای حفظ بهداشت و سلامت حاشیه‌نشینان آن مهم است، ادامه داد: تداوم برای استفاده در کاربری‌های مدنظر مستلزم اجرای یک برنامه جامع مدیریت پایش منابع آب بوده است تا علاوه بر شناسایی منابع ایجاد و انتقال آلودگی به رودخانه، میزان آلودگی و افت کیفیت آب شناسایی شده و روش‌های علمی و عملی برای جلوگیری از افت کیفیت طراحی و اجرا شود.

مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: رسیدن به این هدف زمانی امکان‌پذیر است که گام اول برنامه جامع مدیریت پایش منابع آب یعنی انتخاب ایستگاه‌های نمونه‌برداری و تعیین پارامترهای کیفی آب به درستی برداشته شود، در غیر این صورت ضمن هدر رفت منابع مالی، نتیجه حاصله نیز غیرقابل استناد برای رفع و کاهش مشکل است، در این طرح با توجه به گستردگی حوضه‌های آبریز و آبخیز و پهنه‌های گسترده در اطراف رودخانه‌ها با گستردگی کاربری‌ها و فعالیت‌های انسانی است.

وی اضافه کرد: سعی می‌شود با توجه به اهمیت این موضوع و ضرورت پایش رودخانه‌ها در حوزه شهرستان رشت به ویژه سه رودخانه مهم "زرجوب"گوهررود" و "سفیدرود" شریان‌های اصلی زندگی در شهر و روستاها دنبال شود.

مطالبی با تاکید بر اینکه این سه رودخانه با تهدیدات و چالش‌های زیست محیطی بسیاری مواجه هستند، گفت: با استفاده از پتانسیل و ظرفیت‌های درون سازمانی و همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی به دنبال ایجاد تعادل بین فعالیت، محیط و انسان است که سه رکن الگویی برای آمایش محیط زیست است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل برنامه‌هایی هدفمند را در سال ۱۴۰۱ به نام پاحر (پایش و حفاظت رودخانه) به منظور پایش دقیق و اصولی و حفاظت از رودخانه‌ها در چهار محور اصلی شناسایی شدند، این محورها شامل عوامل آلاینده به صورت علمی و با روش‌های به روز و نقاط و مراکز اصلی آلایندگی، برخورد با واحدهای آلاینده و متخلفین و معرفی به مراجع قضائی است.

مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت تاکید کرد: ارزیابی وضع موجود از رودخانه‌ها و به‌روزرسانی و بهنگام‌سازی در قالب پایگاه‌های اطلاعاتی داده، نقشه‌های به هنگام، ارائه راهکارها و پیشنهادات به منظور یک الگوی آمایشی در جهت بهینه و مطلوبیت محیط زیست، منابع آب سطحی و کاهش اثرات سو بر آن در دست طراحی و مطالعه است.

کد خبر 571041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.