سالروز محکومیت رژیم بعث عراق در استفاده از سلاح شیمیایی علیه ایران

ششم اردیبهشت‌ماه، سالروز صدور بیانیه سازمان ملل علیه رژیم بعث عراق به دلیل کاربرد سلاح‌های شیمیایی در جنگ با ایران در سال ۱۳۶۴ است.

به گزارش ایمنا، استفاده از سلاح‌های شیمیایی به‌عنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای بازدارندگی، مقابله و نیز اهرم فشار در دست رژیم بعث عراق علیه ایران در طول جنگ هشت‌ساله این دو کشور بوده است.

این رژیم با وجود حمایت‌های بین‌المللی و توان تسلیحاتی برتر، به دلیل مقاومت مردم و رزمندگان ایرانی در رسیدن به اهداف خود ناکام ماند؛ از این‌رو با کمک‌گرفتن از کشورهای غربی، استخدام دانشمندان متخصص و صرف هزینه‌های گزاف برای ساخت کارخانه‌های ساخت مواد شیمیایی از این ابزار بازدارندگی در مقابله با توان نظامی حملات ایرانی‌ها استفاده کرد.

بی‌توجهی محافل بین‌المللی در مورد نقض قوانین منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی به‌دلیل تمایل موجود برای حمایت از رژیم عراق با هدف غلبه این کشور بر ایران، وضعیت غیرقابل تحملی را به وجود آورد. در واقع تلفات ناشی از به‌کارگیری این سلاح‌ها و تأثیرات روانی آن، قدرت دفاعی ایران را تحت تأثیر قرار داده بود.

عراق با درکی که از این مسئله داشت، در عملیات بدر، بیش از گذشته از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد، به طوری که تنها در طول مدت پنج روز (از بیست‌ودوم تا بیست‌وهفتم اسفند سال ۱۳۶۳) بیش از ۳۰ مورد از انواع سلاح‌های شیمیایی را مورد استفاده قرار داد.

ابعاد گسترده ناشی از استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی، به تدریج توجه افکار عمومی را به خود معطوف کرد تا این که دبیرکل وقت سازمان ملل متحد نیز پس از دیدار با نمایندگان ایران و عراق، استفاده از سلاح‌های شیمیایی را محکوم کرد.

سرانجام شورای امنیت طی بیانیه‌ای و با اجتناب از صدور قطعنامه، در ششم اردیبهشت ۱۳۶۴ برابر با بیست‌وپنجم آوریل ۱۹۸۵ کاربرد سلاح‌های شیمیایی توسط عراق را محکوم کرد.

کد خبر 570963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.