دومین سال خشکسالی با دست‌ خالی!

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برنامه دولت برای مقابله با قاچاق آرد» نوشت: اوایل ماه گذشته بود که علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد، در صورتی که در اردیبهشت‌ماه کشورمان با بارندگی خوبی روبه‌رو شود می‌توان پیش‌بینی کرد در سال زراعی جاری ۹ میلیون تن گندم در کشور تولید شود که انتظار می‌رود از این میزان کشاورزان تنها ۴.۵ میلیون تن آن را به دولت و سیلوها تحویل دهند.

مصرف گندم مورد نیاز در کشورمان سالانه ۱۲ میلیون تن بوده که معمولاً دولت باید دو میلیون تن دیگر نیز برای ذخایر استراتژیک خریداری کند، بنابراین به نظر می‌رسد کشورمان به صورت کلی ۹.۵ میلیون تن گندم دیگر برای مصرف مردم و ذخایر استراتژیک باید خریداری کند.

با این حال اکنون به دلیل جنگ اوکراین قیمت جهانی غلات با افزایش سرسام‌آوری روبه‌رو شده است، به طوری که در هفته گذشته قیمت گندم ۲۷.۷۵ دلار در یک روز جهش داشت و هر صد بوشل (هر بوشل ۲۷ کیلوگرم گندم) از این محصول به قیمت ۱۱۳۲ دلار و ۲۵ سنت به فروش رسید، به همین دلیل به نظر می‌رسد دولت باید از تمام ظرفیت‌ها برای خرید گندم از کشاورزان و توزیع عادلانه آرد در نزد صنوف مختلف استفاده کند تا کشورمان با بحران امنیت غذایی روبه‌رو نشود.

دومین سال خشکسالی با دست‌خالی!

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دومین سال خشکسالی با دست خالی!» نوشت: بحران آب جدی است. امسال دومین سال آبی است که کشورمان با تنش آبی و خشکسالی مواجه شده و این تکرار موجب شده تا لب‌های زمین بیش از همیشه خشک شود و ذخیره آب سدها به کمتر از نصف کاهش یابد. وضعیت چشمه‌های زیرزمینی هم از وضعیت رودخانه‌ها و سدها بدتر نباشد، بهتر نیست! برداشت‌های پیاپی از آب‌های زیرزمینی برای جبران خشکسالی‌ها موجب‌شده کسری بزرگی در مخازن آب زیرزمینی کشور رخ دهد و این کسری سال به سال هم به ویژه در مناطق مرکزی، خشک و نیمه خشک بیشتر شده‌است، چنانکه شاهد فرونشستی چندین متری در مناطق مرکزی کشور هستیم.

اوضاع بارش‌ها هم اگر چه نسبت به سال گذشته کمی بهتر است، اما میزان این بارش‌ها آنقدر نیست که بتواند لب‌های خشک زمین و عطش سدها و رودخانه‌ها را سیراب کند، چه رسد به اینکه سهمی هم به آب‌های زیرزمینی برسد. هفته جاری هفته‌ای با بارش‌های قابل‌قبول است و پس از آن پنجره زمانی بارش‌ها بسته خواهد شد و این یعنی مواجهه با تنش آبی و بحران خشکسالی. انگار خشکسالی از اقلیم ایران‌مان دست بردار نیست و امسال هم این میهمان ناخوانده در کنار گرمای زودهنگامی که در اردیبهشت تابستان را به خانه‌هایمان آورده چالش تنش آبی را جدی‌تر کرده‌است؛ سدهایی که باید در این هنگام از سال با باران‌های بهاری لبریز شده‌باشند و سرریزشان سیلاب شود، حالا سهم نیمه خالی‌شان از نیمه پرشان بیشتر است و این سدهای نیمه خالی در پربارش‌ترین ماه سال، یعنی آغازی بر یک بحران.

در این میان دولت و دستگاه‌ها وظیفه دارند این بحران را که تاکنون به اشکال گوناگون خودنمایی کرده‌است، مدیریت کنند. در ماجرای ناآرامی‌های سال گذشته اصفهان و اعتراضات گسترده کشاورزان اصفهانی هم محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور قول داده‌بود آب اولویت کشور باشد؛ قولی که با تکرار بحران خشکسالی در سال جاری باید دید برای عمل کردن به آن دولت چه در چنته دارد.

دومین سال خشکسالی با دست‌خالی!

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شورش‌های انتخاباتی در فرانسه / پلیس ۲ معترض را کُشت‌» نوشت: به دنبال اعلام نتایج انتخابات فرانسه و پیروزی «امانوئل ماکرون» در برابر «مارین لوپن»، هزاران نفر از معترضان به نتایج انتخابات به خیابان‌ها ریختند و با پلیس ضد شورش درگیر شدند. در جریان این درگیری‌ها پلیس با گلوله جنگی دو نفر را کشت و یک نفر را هم زخمی کرد.

«امانوئل ماکرون» روز یکشنبه ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) توانست با کسب آرا بیشتر در انتخابات فرانسه بار دیگر به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شود. اِی. اِف.پی (خبرگزاری فرانسه) میزان مشارکت را ۷۲ درصد اعلام کرده که از این میزان ماکرون بیش از ۵۸ و رقیبش، «مارین لوپن» از حزب راست «اجتماع ملی» ۴۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند. به ماکرون رأی دادند تا لوپن پیروز نشود نتایج جالب یک نظرسنجی تلویزیونی در فرانسه درباره علت رأی آوردن «امانوئل ماکرون» نشان می‌دهد که این امر به خاطر آرای سلبی مردم بوده و نه محبوبیت ماکرون.

این نظرسنجی که در میان رای‌دهندگان طرفدار احزاب چپ در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه انجام شده، نشان می‌دهد ۹۱ درصد از این رای‌دهندگان چپ‌گرا برای ممانعت از رأی آوردن مارین لوپن، رقیب راست‌گرا به ماکرون رأی داده‌اند. این سطح از آرای سلبی به یک نامزد امری کم سابقه است و کارشناسان عنوان می‌کنند که حتی نمونه آن در انتخابات اخیر آمریکا برای انتخاب میان دونالد ترامپ و جو بایدن نیز اتفاق نیفتاده است. اتفاق کم سابقه دیگر در این انتخابات، میزان بسیار بالای آرا سفید بود.

۲۸ درصد رأی دهندگان به هیچیک از نامزدها رأی نداده و برگه‌های آرا را سفید به صندوق‌ها انداخته‌اند؛ امری بی‌سابقه از سال ۱۹۶۹ تا کنون! آشوب‌های خیابانی همزمان با اعلام نتایج و موج پیام‌های تبریک به ماکرون از روسیه و چین تا آمریکا و کانادا و… برخی از ناراضی‌های از نتایج انتخابات در فرانسه به خیابان‌ها ریختند.

همزمان با سخنرانی ماکرون در جمع هواداران خود در پاریس، صدها نفر از معترضان به پیروزی امانوئل ماکرون در برخی نقاط این کشور به خیابان‌ها ریختند. منابع خبری از حضور گسترده پلیس ضد شورش در اطراف معترضان و تنش بالا میان معترضان و پلیس خبر داده‌اند.

پلیس با حمله به معترضان و شلیک گاز اشک‌آور در تلاش برای متفرق کردن آنها هستند و درگیری‌هایی نیز میان پلیس با معترضان و همچنین هواداران مارین لوپن گزارش شده است.

دومین سال خشکسالی با دست‌خالی!

کد خبر 570949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.