روز "همسایه‌داری" در شهرهای فرانسه دوباره احیا شد

فرانسوی‌ها پس از دو سال محدودیت‌های کرونایی، امسال سنت دیرینه "روز همسایه‌ها" را احیا خواهند کرد که طی آن شهروندان فرصتی به دست می‌آورند تا پیوندهای محلی خود را تقویت کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دو سال گذشته محدودیت‌ها و قرنطینه‌های کووید ۱۹ برای بسیاری از مردم به‌خصوص از جنبه اجتماعی بسیار سخت بوده است. بسیاری از افراد ماه‌های متوالی از خانواده و دوستان خود جدا شدند، در یک محیط سرد شهری منزوی شدند و ارتباط بین انسانی نداشتند. با این حال، یک سنت فرانسوی، راه‌حل جالبی را برای رهایی از انزوای فراگیر این روزها پدید آورده است؛ رسم ارتباط با همسایگان.

"بیستم ماه می" به عنوان روز همسایگان نامگذاری شده است. اجرای رسم این‌طور است که شهروندان از افرادی که در همسایگی‌شان زندگی می‌کنند و حتی اشخاصی که شناختی از آن‌ها ندارند، دعوت می‌کنند تا برای صرف یک وعده غذایی مشترک در جشنی اجتماعی شرکت کنند. این طرح همچنین با همکاری شهرداری‌ها انجام می‌شود که می‌توانند در این راستا به شهروندان کمک و راهنمایی کنند.

روز  "همسایه‌داری" در شهرهای فرانسه دوباره احیا شد

در این رسم، مردم خود در مورد مکان برگزاری جشن تصمیم می‌گیرند؛ لابی مجتمع، باغ، حیاط و یا حتی پیاده‌رو محله می‌تواند گزینه خوبی باشد. پیش از جشن، افراد باید با همسایگان خود صحبت کنند، مطمئن شوند که همه در این جشن سهیم هستند و در مورد اینکه چه کسی چه چیزی برای خوردن و نوشیدن می‌آورد با یکدیگر قرار بگذارند. اگر همسایه‌ها تصمیم داشته باشند که شهرداری را در این طرح شراکت دهند، می‌توانند با مسئولان تماس بگیرند و کمک‌های بیشتری دریافت کنند.

در بعضی کشورها، مانند لوکزامبورگ که مقامات محلی آن از روز همسایگان حمایت کرده‌اند، حتی کارت‌های دعوت، فضاسازی و بنرهایی برای ارائه فضای عمومی برای برگزاری جشن در نظر گرفته شده است و میز و نیمکت‌های مخصوص نصب می‌شود.

هدف اصلی روز همسایه مقابله با گرایش به انزوای اجتماعی در مراکز بزرگ شهری است. از آنجایی که تعداد زیادی از اروپایی‌ها در آپارتمان‌های اجاره‌ای در مناطق پرجمعیت زندگی می‌کنند و شغل، کشور یا شهرشان را اغلب تغییر می‌دهند، روابط اجتماعی در یک محله به طور صحیح شکل نمی‌گیرد. روز همسایه‌ها راه‌حل خوبی برای گریز چندساعتی از انزوای زندگی شهری است که با حمایت شهرداری‌ها حالت رسمی‌تری به خود می‌گیرد.

روز  "همسایه‌داری" در شهرهای فرانسه دوباره احیا شد

از زمان شروع همه‌گیری، ابتکار روز همسایه‌ها به دلیل غیرقانونی شدن تجمعات اجتماعی با اختلال مواجه شد هرچند برگزارکنندگان سعی کردند با تغییر این ابتکار به نام "روز همسایه‌ها در بالکن" وضعیت را اصلاح کنند.

اکنون، در حالی که محدودیت‌های کووید- ۱۹ در سراسر اروپا در حال از بین رفتن است، مردم دوباره مشتاق هستند که دور هم جمع شوند و روابط خود را با جامعه محلی احیا کنند.

روز همسایگان ابتدا در پاریس در سال ۱۹۹۹ مشخص شد که در اولین دوره خود ۸۰۰ مجتمع در آن شرکت کردند اما با جلب توجه شهرداری‌ها، این جنبش به سرعت رشد کرد. تا سال ۲۰۰۸، ۲۸ کشور اروپایی این روز را به رسمیت شناختند که مجموعاً هشت میلیون شرکت‌کننده داشت.

روز  "همسایه‌داری" در شهرهای فرانسه دوباره احیا شد

استقبال از این روز تا سال ۲۰۱۹ با حضور ۱۳۹۰ شهرداری و انجمن‌های مسکن ادامه داشت که در مجموع ۳۰ میلیون نفر در این روز شرکت کردند. در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، این ابتکار به دلیل محدودیت‌های COVID مجبور به لغو اجباری شده بود.

کد خبر 570941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.