انحصار نخستین جام در ویترین افتخارات!

فینال جام‌حذفی فوتبال ایران میان نساجی مازندران و آلومینیوم اراک، چهارشنبه شب در اوج حساسیت برای طرفداران این دو تیم آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از سپری‌شدن ماه‌ها بالاخره جام‌حذفی فوتبال ایران فصل ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به آخرین خط خودش رسید و قرار است فردا چهارشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه، در ورزشگاه بزرگ آزادی با دیدار تیم‌های نساجی مازندران و آلومینیوم اراک برگزار شود تا قهرمان جام‌حذفی فوتبال ایران شناخته شود. جام‌حذفی فوتبال ایران، پس از شش سال یک چهره جدید به‌عنوان قهرمان خواهد شناخت و تیمی که کاپ جام‌حذفی در این فصل را از آن خود کند، برای نخستین‌بار در تاریخ به قهرمانی در این جام دست پیدا خواهد کرد. آخرین‌بار نفت تهران در فصل ۱۳۹۶-۱۳۹۵ موفق شده بود پس از صعود به فینال جام‌حذفی به نخستین قهرمانی‌اش برسد.

وارونگی برای خستگی‌ناپذیران شهر پر از امید!

نساجی مازندران، چهارمین فصل حضور پیاپی‌اش در لیگ‌برتر فوتبال ایران را سپری می‌کند و در شرایطی فینالیست جام‌حذفی شده که فصل گذشته و اوایل لیگ امسال، اصلاً شرایط خوبی نداشت و کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که ببرهای مازندرانی، برای کسب مقام قهرمانی جام‌حذفی در فصل ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تلاش کند.

اما «ساکت الهامی» پس از اینکه در لیگ با نساجی جایگاه دوازدهم جدول را از آن خود کرد، بدون اینکه چیزی برای از دست دادن داشته باشد، تمرکزش را روی جام‌حذفی یا همان جام شگفتی گذاشت.

انحصار نخستین جام در ویترین افتخارات!

الهامی که دو فصل گذشته با تراکتور به قهرمانی جام‌حذفی رسیده بود، در مسیر این فصل با نساجی ابتدا آرمان‌گهر سیرجان تیم دسته‌یکی را با تک‌گل حسن نجفی شکست داد. نساجی‌چی‌ها سپس در بازی یک‌هشتم نهایی با نتیجه خوب سه بر یک، تیم مدعی و پرمهره گل‌گهر سیرجان را از پیش‌رو برداشتند و نخستین شگفتی را حداقل برای خودشان رقم زدند.

نساجی در یک‌چهارم نهایی به صدرنشین لیگ برخورد کرد؛ استقلال با فرهاد مجیدی سودای کسب دوگانه را در سر می‌پروراند؛ اما تمام تصوراتشان با مانعی به‌نام ساکت الهامی و نساجی دود شد و به‌هوا رفت. نساجی پس از یک مقاومت خیلی‌خوب در طول ۱۲۰ دقیقه و کسب نتیجه بدون گل، بازی را به ضربات‌پنالتی برد و آنجا موفق شد با نتیجه پنج بر چهار، آبی‌های پایتخت را شکست دهد و به نیمه‌نهایی برسد.

در مرحله نیمه‌نهایی ورزشگاه آزادی تهران میزبان حدوداً ۳۵ هزار هوادار مازندرانی بود و در جدال شاگردان الهامی با مس کرمان با حمایت هواداران پرشور خود و گل دقیقه ۱۱۸ حامد شیری از روی نقطه پنالتی به دراماتیک‌ترین شکل ممکن فینالیست جام‌حذفی لقب گرفت.

انحصار نخستین جام در ویترین افتخارات!

از برزخ تا بهشت

در آن‌سو اما آلومینیوم با حضور برای دومین‌سال در لیگ‌برتر پس از سرمایه‌گذاری‌های منطقی روی بازیکنان و مجموعه تیم، به یک دستاورد مهم رسید و حالا فینالیست جام‌حذفی فوتبال ایران و مدعی کسب مقام قهرمانی است؛ آن‌هم درحالی‌که ایرالکویی‌ها با وجود آغاز فصل با نتایج درخشان، رفته‌رفته به یک برزخ عجیب وارد شدند و ۱۲ هفته متوالی در لیگ‌برتر حسرت پیروزی داشتند.

اما «رسول خطیبی» در مرحله نخست جام‌حذفی با گل‌های امیرمحمد هوشمند و امیر نوری در ۱۲۰ دقیقه، فجرسپاسی شیراز را کنار زد و به مرحله دوم رسید. تیم خطیبی، خیلی‌زودتر از حد تصور به یک مدعی برخورد کرد؛ اما انسجام و روحیه بالای بازیکنان سبزپوش اراکی باعث شد تا سپاهان اصفهان با آن‌همه ستاره در ضربات پنالتی پیروزی را تقدیم آلومینیوم اراک کند.

در مرحله یک‌چهارم نهایی، آلومینیوم پس از عبور از برزخ تلخ و تاریک با سرمربی جدیدش «مهدی رحمتی» در یک بازی سخت و نفس‌گیر دیگر، پرسپولیس تهران را در آزادی شکست داد و پس از برتری سه بر دو مقابل سرخ‌پوشان پایتخت در بازی جنجالی و پر حرف و حدیث، یک مرحله دیگر به آرزوی قهرمانی جام‌حذفی نزدیک‌تر شد.

آلومینیوم در دور ماقبل پایانی به تور غول‌کشی به‌نام خلیج‌فارس ماهشهر خورد؛ ماهشهری‌ها با شکست دادن سه حریف لیگ‌برتری هوادار، نفت مسجدسلیمان و مس رفسنجان به نیمه‌نهایی آمده بودند، اما در نهایت با گل‌به‌خودی مدافع خلیج‌فارس، این آلومینیوم بود که مانند نساجی برای نخستین‌بار راهی فینال حذفی شد.

انحصار نخستین جام در ویترین افتخارات!

مروری بر آمار؛ چهارشنبه تاریخ به‌روز می‌شود!

هم‌اکنون پس از تمام اتفاقات ریز و درشت در جام‌حذفی، قرار است فینال در ورزشگاه همراه با تماشاگر آزادی و به میزبانی نساجی روی کاغذ انجام شود تا تکلیف قهرمان جام‌حذفی فوتبال ایران مشخص شود.

فینال نساجی و آلومینیوم، سی‌وچهارمین فینال تورنمنت جام‌حذفی خواهد بود و باید یک قهرمان جدید به تاریخچه‌اش اضافه کند. جام‌حذفی تا به اینجا ۲۴ فینالیست متفاوت داشته و نساجی و آلومینیوم با صعودشان این عدد را به ۲۶ افزایش دادند.

از میان تمام این تیم‌ها، تنها سه تیم شاهین اهواز، سایپا تهران و فولاد خوزستان در نخستین تجربه فینالیست‌شدنشان به قهرمانی جام‌حذفی رسیده‌اند.

همچنین ۹ تیم در تنها تجربه فینالیست‌شدن ناکام مانده‌اند و دیگر نیز حتی طعم فینال را نچشیدند. گفتنی است هشت تیم تاکنون موفق به کسب یک قهرمانی در این تورنمنت داخلی شده‌اند و ۶ تیم تراکتور، ملوان، ذوب‌آهن، سپاهان، پرسپولیس و استقلال بیش از دو بار قهرمانی جام‌حذفی را از آن خود کردند.

روز چهارشنبه بدون شک تعدادی از این آمار و ارقام‌ها تغییر پیدا خواهد کرد، تعیین قهرمان جام‌حذفی این فصل مانند سال‌های گذشته دشوار و حتی سخت‌تر خواهد بود؛ منتظر فینال جذاب تیم‌های پرطرفدار نساجی و آلومینیوم باشید.

کد خبر 570918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.