بورس آمریکا سقوط کرد/ سیاست‌ انقباضی در دستور کار قرار گرفت

با اعلام قرنطیه مجدد در چین و افزایش نگرانی‌های سرمایه‌گذاران، سهام نزدک ۱۰۰ و S&P500 در ایالات‌متحده‌آمریکا هر دو در آستانه هفته پردرآمد بیگ‌تک سقوط کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با تشدید مجدد شیوع کووید -۱۹ در چین که باعث ایجاد واهمه در بازارهای جهانی شده است و به دنبال افزایش سطوح نظارتی فدرال رزرو، ارزش سهام و کالاها در ایالات‌متحده‌آمریکا سقوط کرد و بهای اوراق قرضه افزایش یافت. به‌این ترتیب نزدک ۱۰۰ و S&P500 در آستانه آغاز هفته‌ای پردرآمد برای بیگ‌تک (Big Tech) شاهد کاهش ارزش بودند. (بیگ‌تک اصطلاحی است که به غالب‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در بخش‌های مربوطه اطلاق می‌شود؛ شرکت‌هایی که به شدت مورد اعتماد مشاغل و افراد قرار دارند و محصولات و خدمات آن‌ها در سطح جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چندین شرکت بزرگ وجود دارد که همیشه در فهرست بیگ‌تک قرار دارد که با هم گروه‌بندی می‌شود و مقر اصلی آن‌ها در ایالات‌متحده است.)

شاخص استاکس‌اروپا 600 (Stoxx Europe600) نیز به‌عنوان شاخص بورس لندن، فرانکفورت و سیکس سوئیس سقوط کرد که در آن معدنچیان و شرکت‌های انرژی در خط مقدم زیان‌های وارده قرار داشتند. علاوه بر این با کاهش بیش از پنج درصدی معاملات آتی وست‌تگزاس‌اینترمدیت (West Texas Intermediate)، هر بشکه نفت در میان سایر مواد خام زیر ۹۸ دلار معامله شد.

به گفته تکنسین ارشد بازار در MKM Partners(یک شرکت شناخته‌شده تجاری، فروش و تحقیقات سازمانی که تجزیه‌وتحلیل‌های بنیادی با تأثیرات بالا را با اقتصاد کلان، بینش فنی، استراتژی‌های بازار، تفسیرهای رویداد محور، تحقیقات متناوب و اجرای درجه یک راهکارها ترکیب و محتوای خلاقانه، کاربردی و اختصاصی برای مشتریان خود تولید می‌کند)، به احتمال زیاد هفته جاری مسیر مستقیم سهام ایالات‌متحده را چند شاخه خواهد کرد چرا که در حال حاضر تنها یک‌سوم از سهام S&P500 و نیمی از سهام داوجونز (Dow Jones) حفظ شده است.

در حال حاضر همان‌طور که فدرال رزرو در راستای مهار تورم به افزایش بهای نرخ‌ها پرداخته است، ترس از گسترده‌تر شدن محدودیت‌ها در پکن و نگرانی از خطر پایین بودن سرعت رشد سهام جهانی، سرمایه‌گذاران را به وحشت انداخته است. علاوه بر این، ازآنجاکه سیاست‌گذاران چینی در راستای پای‌بندی مستمر دولت به سیاست‌های محافظتی صفر کووید کشور خود تعدادی از مناطق پایتخت را در حالت قرنطینه قرار داده‌اند، طیف گسترده‌ای از شاخص‌های سهام چین به کمترین میزان خود در تقریباً دو سال گذشته سقوط داشته است.

کارشناسان مورگان استنلی (شرکت خدمات مالی آمریکایی با تمرکز بر بانکداری و مدیریت سرمایه‌گذاری، مبادله اوراق بهادار و مدیریت ثروت) نیز از کاهش شدید سهام در شاخص S&P500 خبر دادند زیرا سرمایه‌گذاران در بحبوحه ترس از به‌وجود آمدن رکود به دنبال اقدامات تهاجمی فدرال رزرو، در حال تلاش برای یافتن محلی امن برای سرمایه‌های خود هستند. بنا بر گفته استراتژیست‌های مورگان استنلی، فدرال‌رزرو به سرعت در حال اتخاذ سیاست‌های انقباضی و به دنبال کاهش سرعت است و سهام‌های دفاعی انبوه دیگر سودی ندارد.

مراجعه به محل‌های امن سرمایه‌گذاری، بازدهی نرخ برابری ایالت‌متحده را به اندازه ۹ واحد پایه کاهش داد و باعث افزایش ارزش اوراق قرضه جهانی شد. به‌این‌ترتیب در حالی که یورو حتی پس از پیروزی امانوئل ماکرون در انتخابات فرانسه سقوط داشت و ارزش پوند پایین آمد، دلار افزایش یافت و یک ریسک کلیدی را برای بازارها از بین برد. بااین‌وجود علی‌رغم این‌که فدرال رزرو جسورانه‌ترین رویکرد خود تا این لحظه را برای مهار افزایش قیمت‌ها تشریح کرده و بانک مرکزی اروپا از اتخاذ سیاست‌های انقباضی قوی‌تر خبر داده است، کاهش قیمت کالاها در روز دوشنبه به کم شدن نگرانی‌ها در زمینه تورم سرسام‌آور کمک چندانی نکرده است. البته بانک مرکزی چین در موقعیت متفاوتی قرار دارد زیرا به نظر می‌رسد راهکارهایی برای مقابله با کندی اقتصاد کشور خود اتخاذ کرده است و با کاهش مقدار پولی که بانک‌ها باید برای ذخیره ارزهای خارجی خود حفظ کنند، باعث شده است روند اخیر افت بهای یوان سیر نزولی داشته باشد.

بااین‌حال یکی از بنیان‌گذاران مؤسسه تحقیقات DataTrek (ارائه‌دهنده طیف گسترده‌ای از خدمات تحلیل مالی و داده‌های بازار به مدیران دارایی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری) اظهار امیدواری کرد که تا زمانی که بازارها از تنزیل سیاست‌های تهاجمی‌تر نرخ‌های فدرال رزرو دست نکشند، ارزش سهام ایالات‌متحده یا سهام جهانی پایین نخواهد آمد که این امر به معنای بد بودن جریان شرایط و اخبار فعلی نیست. به گفته این فرد، مسئله این است که دامنه پیامدهای اقتصادی بالقوه برای پیش‌بینی سود آتی شرکت‌ها با قطعیت بسیار گسترده است.

کد خبر 570911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.