کاهش تاثیر دوز تقویتی واکسن کرونا در برابر امیکرون پس از ۳ماه

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که تاثیر دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا در برابر امیکرون، پس از گذشت سه ماه کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی میزان تأثیرگذاری دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا در برابر سویه امیکرون، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، روند بیماری ۱۱ هزار و ۱۲۳ نفر را مورد ارزیابی قرار دادند؛ این افراد به دلیل ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ در بیمارستان بستری نشده بودند. در دوره‌ای که این مطالعه انجام شد، هر دو سویه ویروس کرونا یعنی دلتا و امیکرون شیوع داشتند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان تأثیرگذاری سه دوز واکسن فایزر برای جلوگیری از بستری شدن مبتلایان به سویه امیکرون در بیمارستان در سه ماه اول ۸۵ درصد بوده است، اما پس از گذشت حدود سه ماه به ۵۵ درصد کاهش یافته است. همچنین میزان تأثیرگذاری سه دوز واکسن برای جلوگیری از بروز نوع شدید بیماری که باعث بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه می‌شود، در سه ماه اول در مقابل سویه امیکرون ۷۷ درصد بوده، اما پس از گذشت سه ماه یا بیشتر به ۵۳ درصد کاهش یافته است.

روند ذکر شده برای سویه دلتا نیز تقریباً مشابه بوده است، نتایج ارزیابی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان تأثیرگذاری دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا برای مصونیت در برابر امیکرون بیشتر از ایمنی ایجاد شده پس از دریافت دو دوز واکسن است. درحال‌حاضر، توصیه شده است که افراد بالای ۷۰ سال و کسانی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، دوزهای تقویت‌کننده واکسن کرونا را دریافت کنند.

وزیر بهداشت آلمان تزریق چهارمین دوز واکسن کرونا را برای افراد بالای ۶۰ سال توصیه کرده است، در حالی که آژانس دارویی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که درحال‌حاضر دوز چهارم برای همه شهروندان ضروری نیست و تزریق آن برای افراد بالای ۸۰ سال منطقی است.

کد خبر 570909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.