از حواشی جام‌جهانی قطر تا ساخت نماد جام به‌وسیله یک ایرانی!

جام جهانی فوتبال، پربیننده‌ترین رخداد ورزشی در دنیا است و هر چهار سال یک بار برای مشخص شدن قهرمان فوتبال جهان بین تمام کشورها توسط فدراسیون جهانی فوتبال موسوم به فیفا برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جام جهانی فوتبال پربیننده‌ترین رخداد ورزشی در دنیا است و هر چهار سال یک بار برای مشخص شدن قهرمان فوتبال جهان بین تمام کشورها توسط فدراسیون جهانی فوتبال موسوم به «فیفا» برگزار می‌شود.
جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، بیست‌ودومین جام جهانی است که از بیست‌ویکم نوامبر تا هجدهم دسامبر ۲۰۲۲ (سی‌ام آبان تا بیست‌وهفتم آذر ۱۴۰۱) به میزبانی کشور قطر برگزار خواهد شد و نخستین مرتبه‌ای است که کشوری عربی از خاورمیانه میزبانی جام جهانی را برعهده خواهد داشت. همچنین پس از جام جهانی ۲۰۰۲، این دومین باری است که جام جهانی در آسیا برگزار می‌شود. این تورنمنت آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام جهانی ۲۰۲۶ و پس از آن، حضور ۴۸ تیم برنامه‌ریزی شده‌است.

از حواشی جام‌ جهانی قطر تا ساخت نماد جام به وسیله یک ایرانی!

میزبانی قطر در جام جهانی

فیفا در شرایطی به میزبانی کشور قطر برای بیست و دومین جام جهانی رأی داد که کشورهای آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا نیز برای میزبانی جام جهانی فوتبال اعلام آمادگی کرده بودند. جدی‌ترین رقیب قطر برای میزبانی مسابقات، استرالیا بود و تا آخرین دقایق تصور می‌رفت که میزبانی به استرالیا برسد؛ اما قطر با توجه به قدرت و نفوذی که داشت، توانست میزبانی را از آن خود کند. گمان می‌رود که قطر حدود ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون هزینه کرده تا بتواند این عنوان را به دست آورد. دولت قطر تعهد داده است تا بهترین امکانات را به کار گیرد تا هوا معتدل شود و فضا برای بازی‌ها مناسب باشد و دما از ٤٣ درجه سانتی‌گراد به ١٩ درجه برسد. همچنین برای اینکه بازی‌ها در شرایط بهتری برگزار شود، شهری به نام «لوسید» افتتاح کرده است تا در فضایی رویایی و مجلل، مراسم افتتاحیه و اختتامیه را برگزار شود.

اتهامات فساد مالی قطر برای میزبانی جام جهانی

اتهامات فساد مالی در رابطه با نحوه به دست آوردن حق میزبانی این رویداد توسط قطر، مطرح شده‌است. تحقیقات و گزارش داخلی فیفا، قطر را از هرگونه تخلفی تبرئه کرد. در ۲۷ می ۲۰۱۵، دادستان‌های فدرال سوئیس تحقیقاتی را درمورد فساد و پول‌شویی مربوط به مناقصه‌های جام جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ آغاز کردند. «سپ بلاتر» رئیس سابق فیفا ادعا کرد که قطر از عملیات سیاه استفاده کرده‌است که نشان می‌دهد کمیته پیشنهاد برای کسب حق میزبانی تقلب کرده بود.

مرگ کارگران در قطر برای میزبانی در جام جهانی

قطر به دلیل رفتار بد با کارگران خارجی که در پروژه‌های مرتبط با جام جهانی مشغول به کار هستند، با انتقاد شدیدی روبه‌رو شده‌است، به طوری که عفو بین‌الملل به کار اجباری اشاره کرده و اعلام کرده که صدها یا هزاران کارگر مهاجر در نتیجه نقض حقوق بشر و شرایط کار بی‌دقت و غیرانسانی جان باخته‌اند.

جام جهانی ۲۰۲۲ اولین جام جهانی در پاییز

با توجه به گرمای شدید قطر در تابستان، این جام جهانی از اواخر نوامبر تا اواسط دسامبر (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) برگزار می‌شود. اولین دوره از این رقابت‌ها است که در پاییز برگزار می‌شود.

اولین دوره برگزاری جام جهانی در سال ۱۹۳۰ در اروگوئه برگزار شده است.

در طول مدت جنگ جهانی دوم، اوتورینو باراسی، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال ایتالیا جام ژول ریمه (کاپ قهرمانی قدیمی جام جهانی) را از بانکی در شهر رم خارج و در یک جعبه کفش در زیر تختخواب خود پنهان کرد تا آن از دسترس هیتلر و نیروهای آلمان نازی در امان نگه دارد. این جام تا سال ۱۹۵۰ که جام جهانی پس از ۱۲ سال وقفه دوباره در برزیل برگزار شد در اختیار باراسی بود.

تا کنون هیچ کشوری خارج از اروپا و آمریکای جنوبی تاکنون موفق به فتح جام جهانی نشده است.

در میان تمام کشورهایی که تاکنون در این تورنمنت حضور داشته‌اند، اندونزی با تنها یک بازی در سال ۱۹۳۸ کمترین تعداد بازی در تاریخ این مسابقات را انجام داده است.

از حواشی جام‌ جهانی قطر تا ساخت نماد جام به وسیله یک ایرانی!

به برندگان جام جهانی، جام جهانی طلایی اهدا می‌شود. این جایزه در جام جهانی ۱۹۷۴ معرفی شد و توسط هنرمند ایتالیایی Silvio Gazzaniga طراحی شد و از طلای ۱۸ عیار با پایه مالاکیت ساخته شده است. اندازه این جام ۳۶.۸ سانتی‌متر (۱۴.۵ اینچ) و وزن آن ۶.۱۷۵ کیلوگرم (۱۳.۶۱ پوند) است.

پیروزی ۱۰ بر یک تیم ملی مجارستان برابر السالوادور در جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا، پرگل‌ترین بازی و پیروزی در تاریخ رقابت‌های جام جهانی است.

در جام جهانی ۱۹۹۴، روژه میلا، اسطوره فوتبال کامرون در سن ۴۲ سالگی گلزنی کرد تا مسن‌ترین گلزن و بازیکن تاریخ جام جهانی باشد

برای اولین بار در تاریخ فوتبال، جام جهانی ۲۰۰۲ در دو کشور کره جنوبی و ژاپن برگزار شد.

ایتالیایی‌ها، رکورد بیشترین مساوی در این مسابقات را با ۲۱ مساوی در اختیار دارند.

مکزیک با ۲۵ باخت بیشترین باخت‌ها را در جام جهانی داشته است و ۱۴ برد و ۱۴ مساوی نیز تاکنون در این مسابقات به دست آورده‌اند.

۸ تا از ۱۲ شهری که میزبان جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بودند، در میان لیست ۵۰ شهر خشن دنیا قرار دارند.

بهترین گلزن تاریخ جام جهانی، «میروسلاو کلوزه» است که در طول چهار تورنمنت، ۱۶ گل برای آلمان به ثمر رساند. ستاره سابق برزیل، «رونالدو» با ۱۵ گل در سه تورنمنت، پس از آن، «گرد مولر» تنها در دو تورنمنت، ۱۴ گل به ثمر رساند.

عروسک‌های شانس در جام جهانی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲

از حواشی جام‌ جهانی قطر تا ساخت نماد جام به وسیله یک ایرانی!

کره - ژاپن ۲۰۰۲: در سال ۲۰۰۲ اولین بار بود که دو کشور به شکل مشترک میزبان جام جهانی بودند و برای اولین بار سه عروسک شانس به نام‌های «آتو، کاز و نیک» به عنوان نماد بازی‌ها معرفی شدند و نام آن‌ها به صورت رأی‌گیری آنلاین و از طریق فروشگاه‌های مکدونالد در کشورهای کره جنوبی و ژاپن انتخاب شد. این عروسک‌ها سه شخصیتی بودند که متناسب با حال و هوای آدم‌های نسل کامپیوتر و دنیای آینده طراحی شدند.

از حواشی جام‌ جهانی قطر تا ساخت نماد جام به وسیله یک ایرانی!

آلمان ۲۰۰۶: آلمانی‌ها، شیر را به عنوان عروسک شانس بازی‌ها انتخاب کردند. این شیر پیراهن لباس تیم ملی آلمان را پوشیده بود و «گولئو» و «پیله» نامیده شد و اولین باری بود که عروسک جام جهانی دو اسم دارد. «گولئو» که ترکیب دو کلمه گل و لئون (شیر) است و «پیله» که در زبان محاوره‌ی آلمانی به معنی فوتبال است.

از حواشی جام‌ جهانی قطر تا ساخت نماد جام به وسیله یک ایرانی!

آفریقای جنوبی ۲۰۱۰: «زاکومی» عروسک شانس این دوره، یک یوزپلنگ بود که با رنگ‌های رایج لباس‌های ورزشی آفریقای جنوبی یعنی زرد و سبز رنگ‌آمیزی شده بود. اسم این یوزپلنگ ترکیب «زا» (مخفف آفریقای جنوبی در زبان محلی) و «کومی» (به معنی شماره‌ی ۱۰) بود.

از حواشی جام‌ جهانی قطر تا ساخت نماد جام به وسیله یک ایرانی!

برزیل ۲۰۱۴: عروسک شانس بازی‌ها هم به شکل جانوری بومی و در معرض انقراض به نام آرمادیلو بود که «فولکو» نام داشت. فولکو از ترکیب فوتبال و اکولوژی ساخته شده بود که مخاطبان فوتبال را به اهمیت محیط زیست واقف کند.

از حواشی جام‌ جهانی قطر تا ساخت نماد جام به وسیله یک ایرانی!

روسیه ۲۰۱۸: اسم عروسک شانس روس‌ها «زابیویکا» است که به شکل یک گرگ با لباس تیم ملی روسیه طراحی شده است. زابیویکا در روسی به معنی «کسی که امتیاز می‌گیرد» است این عنوان نماد اجتماعی بودن و اعتماد به نفس بالاست. طراح این عروسک شخصی به نام «یکاترینا بوچارووا» است که در رشته گرافیک دانشگاه تامسک تحصیل می‌کرد.

فرآیند رأی‌گیری از مردم برای انتخاب نماد بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از تاریخ ۲۳ سپتامبر (دوم مهر) در سایت فیفا و شبکه‌های اجتماعی آغاز شد و تا روز جمعه هفته گذشته ادامه داشت.

دو طرح دیگری که رقبای «زابی‌واکا» برای تبدیل شدن به نماد بیست‌ویکمین دوره جام جهانی محسوب می‌شدند، دو کاراکتر به شکل‌های گربه و ببر بودند.

از حواشی جام‌ جهانی قطر تا ساخت نماد جام به وسیله یک ایرانی!

قطر ۲۰۲۲: عروسک شانی، بیست و دومین جام جهانی «لعیب» است. ماهیت ظاهری لعیب که از لوگوی جام جهانی ۲۰۲۲ مشتق شده، از چفیه سفید عربی و عقال الهام گرفته شده است که نمادهای جام جهانی قطر “Qatar 2022” را بر روی خود به نمایش می‌گذارد.

لعیب در زبان عربی به معنای بازیکن فوق‌العاده ماهر است و به گفته فیفا، او همه را تشویق می‌کند تا به خود و توانایی‌های خود ایمان داشته باشند. با این کار او لذت فوتبال را برای همه به ارمغان می‌آورد. به گفته مقامات برگزار کننده مسابقات جام جهانی فوتبال لعیب که تمام داشته‌های فرهنگی قطر را در خود جای داده است، شخصیتی سرگرم کننده و بازیگوش دارد و پیام‌آور روحیه جوانی، شادی و اعتماد خواهد بود.

لعیب که تمام داشته‌های فرهنگی قطر را در خود جای داده است، شخصیتی سرگرم کننده و بازیگوش دارد و پیام‌آور روحیه جوانی، شادی و اعتماد خواهد بود.

«حسین اوجاقی» طراح برجسته ایرانی، طراح عروسک جام جهانی قطر به نام لعیب است. طرح اولیه اوجاقی برای قطری‌ها یک شاهین بوده که نماد کشور قطر محسوب می‌شود، اما این طرح مورد موافقت نهایی قرار نگرفت. در ادامه وی ایمیلی از کشور قطر دریافت کرد که در آن نوشته بود کشور قطر هیچ‌کدام از سه طرح نهایی را که یکی از آن‌ها حاصل دسترنج اجاقی بود، نپذیرفته است و پروژه متوقف می‌شود؛ اما چندی بعد اتفاق جالب دیگری رخ داد؛ ایمیلی جدید از طرف امیر قطر به وی رسید که در آن گفته بودند یک طرح برایشان وجود دارد و از اوجاقی خواستند روی آن کار کند.

کد خبر 570889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.