۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۸
ثبت بزرگترین زلزله‌های مریخی

ناسا از وقوع دو مورد از بزرگترین زلزله‌های ثبت شده در مریخ خبر داده است که به گفته محققان این داده‌ها در افزایش درک انسان از این سیاره تاثیرگذار است.

به گزارش ایمنا، بر اساس گزارش‌ها حسگری که لندر اینسایت ناسا روی سطح مریخ قرار داده، دو مورد از بزرگترین زلزله‌های مریخ، به بزرگی ۴.۲ و ۴.۱ ثبت کرده است. طبق گزارشی که ۲۲ آوریل در Seismic Record منتشر شده، این زلزله‌ها S0976 و S1000a نام گرفته‌اند.

به گفته آنا هورلستون از دانشگاه بریستول و یکی از مؤلفان پژوهش، یکی از زلزله‌های ثبت شده با بقیه موارد متفاوت بوده است؛ او در این باره می‌گوید: این زلزله‌ها نه تنها بزرگترین موارد هستند، بلکه طیف و مدت زمان زلزله S1000a با رویدادهای قبلی تفاوت داشت.

محققان اعلام کرده‌اند این زلزله‌ها پنج بار قدرتمندتر از موارد ثبت شده قبلی هستند، البته داده‌های مربوط به این رویدادها به محققان کمک می‌کند به دانش بیشتری درباره لایه‌های داخلی مریخ دست یابند.

منشأ زلزله S0976a از منطقه Valles Marineris است که مجموعه‌ای از دره‌های عمیق است و یکی از ویژگی‌های متمایز جغرافیایی مریخ به حساب می‌آید. زلزله S1000a که ۲۴ روز پس از زلزله ۴.۲ ریشتری رصد شد شامل امواجی کوچک بود که برخی از آنها دامنه کوچکی داشتند و از مرز مرز هسته و گوشته سیاره سرخ عبور کردند. به گفته محققان فرکانس این زلزله‌ها متمایز بوده است. به طوری که مشخصه S0967a انرژی با فرکانس پایین و مشخصه S1000a طیف وسیع فرکانس آن است.

این نخستین باری است که امواج زلزله مریخی توسط ابزار متعلق به لندر اینسایت ثبت شده‌اند. لندر مذکور در نوامبر ۲۰۱۸ میلادی به سطح مریخ رسید.

منبع: مهر

کد خبر 570853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.