جنبش «به‌صفررسیدن مالاریا به من بستگی دارد»؛ تلاشی برای توقف بیماری

همه ساله حدود ۵۰۰هزار نفر از مردم جهان، جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری مالاریا از دست می‌دهند. بیست‌وپنجم آوریل به‌عنوان «روز جهانی مالاریا» اعلام شده است؛ به این امید که مردم جهان برای توقف شیوع این بیماری بکوشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مالاریا یک بیماری جدی و خطرناک است که از طریق نیش یک مگس ناقل، مردم را به خود مبتلا می‌کند. افراد مبتلا به مالاریا اغلب تب و لرز شدید را تجربه می‌کنند و چنان‌چه به موقع درمان نشوند، جان خود را از دست خواهند داد. گزارش‌ها حاکی است که همه ساله حدود ۲۰۰ میلیون نفر از جمعیت سراسر جهان به مالاریا مبتلا می‌شوند که بیش از ۵۰۰ هزار نفر از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند. حتی با وجود عصر پیشرفته مدرن، بسیاری از جمعیت جهان همچنان در معرض خطر آلوده شدن به این بیماری خطرناک قرار دارند؛ این در حالی است که همواره اقدامات زیادی در راستای پیشگیری از ابتلاء به آن صورت می‌گیرد. همه ساله، مردم در سراسر دنیا، روز جهانی مالاریا را به بهانه مبارزه با این بیماری غیرقابل پیشگیری گرامی می‌دارند.

تاریخچه روز جهانی مالاریا

روز جهانی مالاریا با هدف اعمال اقداماتی در راستای کنترل شیوع این بیماری در میان مردم جهان نام‌گذاری شد. در این روز، جوامعی با موفق‌ترین رویکردها برای جلوگیری از ابتلاء به این بیماری، تدابیر خود را در اختیار سایر مردم جهان قرار می‌دهند. در روز جهانی مالاریا، مردم در بسیاری از شهرهای جهان گردهم می‌آیند و در اقدامات کنترل گسترش مالاریا، شرکت می‌کنند به این امید که ابتلای مردم را در آن به صفر برسانند. مجمع جهانی بهداشت به عنوان بخشی از سازمان بهداشت جهانی، برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۷، بیست‌وپنجم آوریل را به عنوان روز جهانی مالاریا اعلام کرد و مردم را به ارائه رویکردهای خود برای کنترل این بیماری کشنده فرا خواند.

از آن زمان به بعد، اعضای نهادهای دولتی و خصوصی مختلف، همواره در تلاش بوده‌اند تدابیری برای پیشگیری از ابتلای مردم جهان به مالاریا اعمال کنند که البته در این مسیر نیز نسبتاً موفق ظاهر شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های روز جهانی مالاریا، تلاش مردم برای پیوستن به رهبران سیاسی، جوامع مختلف و بخش‌های خصوصی کشورهای آفریقایی بوده که به اشتراک ایده‌های مردم عادی و ترغیب مدیران به اعمال اقداماتی در راستای کنترل مالاریا منجر شده است. یکی از جنبش‌هایی که همه ساله در این روز میان مردم شکل می‌گیرد، «به صفر رسیدن مالاریا به من بستگی دارد» است که مردم سراسر این قاره را به اعمال تلاش‌های شخصی برای به حداقل رساندن ابتلاء به این بیماری کشنده سوق می‌دهد.

جالب است بدانید که روز جهانی مالاریا در سال ۲۰۲۰ در پی شیوع بیماری کرونا به صورت آنلاین برگزار شد که در آن روز، بسیاری از مردم جهان در شبکه‌های مجازی به هم پیوستند و شعار «دنیای بدون مالاریا» را سر زدند.

با وجود تلاش‌هایی که در سراسر جهان در راستای کنترل مالاریا انجام می‌شود، همچنان نرخ ابتلاء به این بیماری بسیار بالا است و همه ساله به مرگ جوامع زیادی منجر می‌شود که این امر، تلاش بیشتر مردم و مدیران را برای اعمال اقدامات بیشتر به یک ضرورت تبدیل می‌کند. مردم از سال ۲۰۰۷ و همزمان با نام‌گذاری بیست‌وپنجم ماه آوریل به عنوان روز جهانی مالاریا، این روز را جشن می‌گیرند و می‌کوشند در کنار یکدیگر تغییراتی را برای رهایی از آلوده شدن به این بیماری در خود به وجود آورند.

شیوه‌های رایج در میان مردم جهان برای بزرگداشت روز جهانی مالاریا

بسیاری از مردم سراسر دنیا، در روز جهانی مالاریا، با اعضای خانواده و دوستان در منازل خود گردهم می‌آیند و به بحث درمورد روش‌های مبارزه با مالاریا می‌پردازند. آن‌ها اغلب در گردهمایی‌های خود در این روز، آموزش‌هایی را خواه به شکل یک کلیپ ویدئویی یا نوشته همراه می‌آورند تا دیگران را از ماهیت بیماری و نحوه ابتلاء به آن آگاه کنند؛ به این امید که گامی در کنترل آلوده شدن به آن بردارند. بدون شک، میزبانی رویدادهای مربوط به روز جهانی مالاریا می‌تواند به افزایش آگاهی مردم درمورد آن کمک کند که این امر به سهم خود در اعمال اقداماتی از سوی عموم مردم در راستای کنترل بیماری نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

برخی از مردم سراسر دنیا نیز در روز جهانی مالاریا اقدام به پرداخت کمک‌های مالی می‌کنند تا مدیران خود را در اعمال اقداماتی جهت کنترل بیماری یاری کنند. مدیران نیز در این روز، رویدادهایی برگزار می‌کنند که در افزایش آگاهی مردم، به عنوان مهم‌ترین اصل در کنترل مالاریا، بسیار اثربخش واقع می‌شود. افرادی که قادر به میزبانی رویدادهای مربوط به روز جهانی مالاریا نیستند، در این روز به صورت آنلاین در برنامه‌های مختلف مربوطه شرکت می‌کنند یا این‌که با برگزاری رویدادهای مختلف آنلاین، در افزایش آگاهی مردم از بیماری سهیم می‌شوند.

کد خبر 570707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.