فلوئور؛ عنصری که گازهای نجیب را وادار به واکنش می‌کند

فلوئور به صورت گازی زردرنگ مشاهده می‌شود. الکترونگاتیو بالای این عنصر، موجب شده فلوئور با گازهای نجیب و بی‌اثر نیز وارد واکنش شود؛ اما این عنصر تمایل بسیاری دارد که با هیدروژن واکنش نشان دهد.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه هر یک از عناصر جدول تناوبی دارای فلسفه و تاریخچه خاص خود است، اظهار کرد: فلوئور به عنوان سرنشین گروه هالوژن‌ها، الکترونگاتیوترین عنصر جدول تناوبی است که تمایل بسیاری به واکنش دارد.

وی افزود: این عنصر به صورت تک‌ظرفیتی است و برای رسیدن به آرایش گاز نجیب، تنها یک الکترون نیاز دارد؛ به همین دلیل عناصر گروه یک و به خصوص هیدروژن، گزینه بسیار خوبی برای ترکیب با فلوئور است که معروف‌ترین ماده ایجاد شده از فلوئور از ترکیب با هیدروژن به‌وجود می‌آید.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: فلوئور به صورت گازی زردرنگ مشاهده می‌شود و اکسیدکننده بسیار قدرتمندی است. الکترونگاتیو بالای این عنصر موجب شده فلوئور با گازهای نجیب و بی‌اثر نیز وارد واکنش شود، اما این عنصر تمایل بسیاری دارد که با هیدروژن واکنش نشان دهد که کاربردهای آن در صنایع شیشه و فلز قابل مشاهده است.

وی در رابطه با کاربردهای فلوئور گفت: فلوئور، کاربردهای بسیاری دارد که معروف‌ترین آن‌ها استفاده در تفلون و پلاستیک‌ها است؛ البته این عنصر خطراتی نیز دارد؛ هنگامی که انسان در معرض این عنصر قرار بگیرد مسمومیت شدیدی را تجربه می‌کند.

یوسفی اشاره کرد: یکی از کاربردهای شناخته شده فلوئور، استفاده در مدارس تحت عنوان دهان‌شویه برای افزایش مقاومت دندان و جلوگیری از پوسیدگی آن است که درصد بسیار کمی از آن در خمیر دندان وجود دارد و با عنوان فلوراید شناخته می‌شود.

وی تاکید کرد: پیرامون فلوئور، صحبت‌های بسیاری وجود دارد؛ زیرا این عنصر بسیار واکنش‌پذیر است و با نافلزات، فلزات و گازهای نجیب واکنش می‌دهد که نتیجه آن ترکیبات مختلف و کاربردهای بسیار می‌شود مانند هگزا فلوئورو گوگرد که ترکیب بسیار مهمی است.

این دکترای شیمی آلی در رابطه با هگزا فلوئورو گوگرد گفت: گاز هلیم موجب نازک شدن صدا می‌شود و نقطه مقابل آن هگزا فلوئورو گوگرد قرار دارد که موجب بم شدن صدا می‌شود؛ البته این عمل که به عنوان تفریح در خارج از کشور انجام می‌شود بسیار خطرناک است و استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از ترکیبات فلوئور، سدیم فلوئوراید است که به عنوان حشره‌کش شناخته شده است و بسیار کاربرد دارد؛ البته این ترکیب نیز خطراتی دارد و نباید وارد سیستم تنفسی وارد شود.

یوسفی اشاره کرد: هگزا فلوئورو اورانیوم نیز از جمله ترکیبات این عنصر است که در استخراج ایزوتوپ‌های اورانیوم استفاده می‌شود. فلوئور عنصر بسیار مهمی است که کشف آن به ۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد.

کد خبر 570645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.