۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
حقِ گمشده

کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی، خواستار درخواست ابقای حق تظلم‌خواهی در دیوان عدالت اداری و رسیدگی به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانشگاه آزاد اسلامی مانند دیگر مؤسسات آموزش عالی ایران، زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند و نوع مدرک اعطایی به فارغ‌التحصیلان این مرکز علمی به صورت مستقل با قید محل تحصیل است. دانشگاه آزاد اسلامی با تمام واحدهای دانشگاهی بر پایه رنکینگ بین‌المللی URAP با رتبه ۲۲۶ در دنیا و ۲ در ایران، جزو معتبرترین مراکز علمی محسوب می‌شود.

تاریخچه دانشگاه آزاد اسلامی

طرح دانشگاه آزاد اسلامی در سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۱ توسط آیت‌الله «هاشمی‌رفسنجانی» در خطبه نماز جمعه تهران برای نخستین‌بار مطرح شد که این اقدام، نتیجه پیشنهاد دکتر «عبدالله جاسبی» بود. در آذر همان سال، اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی نوشته شد و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. نخستین واحد دانشگاهی، واحد تهران مرکزی با نام پیشین دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران و کد ۱۰۱ در دهم مردادماه سال ۱۳۶۱ تشکیل شد و مرحوم «شکرریز» نخستین رئیس این واحد بود.

نخستین آزمون ورودی دانشگاه در اسفندماه ۱۳۶۱ با شرکت ۳۲ هزار داوطلب در شاهرود، اهواز، تبریز، تهران، رشد، زاهدان، کرمان، مشهد و یزد برگزار شد و حدود سه هزار نفر در رشته‌های راه و ساختمان، برق، مکانیک، فیزیک، ریاضی، شیمی، صنایع فلزی، نساجی و حسابداری پذیرفته شدند. در سال ۱۳۸۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی با تغییر اساسنامه دانشگاه تعداد اعضا هیئت مؤسس را به ۹ نفر افزایش داد و مطابق این مصوبه دکتر حسن حبیبی، علی‌اکبر ولایتی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قوی و دکتر حمید میرزاده به اعضای هیئت مؤسس افزوده شدند که پس از فوت حسن حبیب و تصویب هیئت مؤسس و شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری جایگزین وی شد.

در روزهای اخیر، پیرو وجود مشکلاتی در دانشگاه آزاد اسلامی نمایندگانی از کارکنان این مرکز علمی در بیانیه‌ای درخواست ابقای حق تظلم‌خواهی در دیوان عدالت اداری و رسیدگی به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را خطاب به نمایندگان مجلس منتشر کردند.

برای یک‌بار حق اعضای دانشگاه آزاد برگردانده شود

سعید قناعتی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز با بیان اینکه شرایط دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال گذشته به دلیل اجحاف در حقوق اساتید و کارکنان پر تنش بود، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در دانشگاه آزاد، علاوه بر حقوق مادی استاد و کارکنان، حقوق معنوی آنان نیز پایمال شده است.

وی می‌افزاید: اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند که به دنبال آن، مجلس شورای اسلامی اقدامی بسیار مناسب انجام داد تا حق تظلم‌خواهی و شکایت به دیوان عدالت اداری برای اعضا دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز در رابطه با محرومیت کارکنان این مرکز علمی از قانون کار می‌گوید: در سال ۱۳۷۱ شورای عالی انقلاب طی مصوبه‌ای کلیه کارکنان دانشگاه آزاد را از قانون کار محروم کرد و طبق آن حق تظلم‌خواهی نیز از کارکنان این مرکز علمی گرفته شد که این مسئله تبعات بسیاری داشت.

وی ادامه می‌دهد: محرومیت کارکنان دانشگاه آزاد از قانون کار موجب شد اعضا، شورای صنفی نداشته باشند و از مرجع قانونی برای رسیدگی به شکایات نیز محروم شوند؛ علاوه بر این سه درصد از حق بیمه بیکاری توسط کارفرما از کارکنان این مرکز علمی بر خلاف کارفرماهای دیگر کاسته می‌شود.

قناعتی می‌افزاید: یکی دیگر از تبعات این قانون قراردادهای اجباری مانند طرح "الف و ب" است که باعث شده بسیاری از اساتید پایین‌تر از خط فقر قرار بگیرند.

وی ادامه می‌دهد: به دنبال تبعات قانون مذکور، مجلس شورای اسلامی طرحی ارائه داد که اصلاح قانون دیوان عدالت اداری را شامل می‌شد و طبق آن در تبصره شش-ماده ۱۰ حقی برای تظلم‌خواهی اعضای دانشگاه آزاد در نظر گرفته شد، اما متأسفانه در تبصره ماده ۱۲ رسیدگی به مصوبات شورای عالی فرهنگی از حیطه اختیارات دیوان عدالت اداری خارج شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز تصریح می‌کند: با انجام این کار، عقب‌گردی انجام شد زیرا در ابتدا حق تظلم‌خواهی برای کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شد، اما پس از آن شورای عالی فرهنگی از این قاعده مستثنا و مجدد روزنه‌های امید بسته شد.

وی تاکید می‌کند: در ایران چند هزار استاد و کارمند در دانشگاه آزاد شاغل‌اند که هر کدام صاحب خانواده هستند؛ بنابراین زندگی بسیاری از افراد جامعه با شرایط دانشگاه آزاد گره خورده است، اما افراد صاحب نفوذ سعی می‌کنند این خانواده عظیم را از حق طبیعی خود محروم سازند.

قناعتی در همین رابطه می‌افزاید: سخنگوی کمسیون قضائی مجلس در یک مصاحبه کوتاه اعلام کرد که دانشگاه آزاد اسلامی مشمول نظارت دیوان عدالت اداری خارج خواهد شد؛ زیرا قانون خود را دارد که این مسئله بسیار قابل بحث است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز ادامه می‌دهد: این مسائل باعث شد بیانیه دیگری به کمسیون حقوقی مجلس ارائه و طی آن از نمایندگان درخواست شد برای یک‌بار حق اعضای دانشگاه آزاد برگردانده شود؛ اکنون کارکنان این مرکز علمی تحت ظلم قرار گرفته‌اند و نباید با آن‌ها چنین رفتار شود.

کد خبر 570644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.