۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
امشب شاهد مقارنه ماه و زحل باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: دوشنبه _پنجم اردیبهشت‌ماه_ ماه و زحل از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار دارند و ماه ۲۳روزه با عبور از جنوب زحل به فاصله چهار درجه و ۳۰دقیقه قوسی یک هم‌نشینی جذاب را پدید می‌آورد.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دوشنبه _پنجم اردیبهشت‌ماه_ ماه و زحل از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار دارند و ماه ۲۳ روزه با عبور از جنوب زحل به فاصله چهار درجه و ۳۰ دقیقه قوسی یک هم‌نشینی جذاب را پدید می‌آورد. مقارنه (Conjunction) به معنای یکسان بودن بعد یا طول دایره‌البروجی دو جرم است؛ وقتی دو جرم آسمانی مانند دو سیاره یا ماه و سیاره یا خورشید و سیاره به فاصله ظاهری کمی در آسمان می‌رسند، در اصطلاح نجومی از واژه مقارنه استفاده می‌شود. البته در مواردی که جدایی زاویه‌ای آن‌ها کم باشد، اصطلاح نزدیکی، هم‌نشینی یا اجتماع استفاده شود.

وی افزود: این هم‌نشینی از مختصات رصدخانه لارستان زمانی که اجرام به ارتفاع ۳۵ درجه بالاتر از افق جنوب شرقی شما می‌رسند حدود ساعت ۰۲:۵۴( سه ساعت و ۲۳ دقیقه قبل از طلوع خورشید) قابل رصد است؛ سپس حدود ساعت ۰۶:۰۲ اجرام در روشنایی آسمان صبح محو می‎‌شوند. ماه با قدر منفی ۵.۱۱ و زحل در قدر شش در آسمان می‌درخشند؛ همچنین هر دو جرم در صورت فلکی جدی یا بزغاله قرار دارند. در صورت رصد با تلسکوپ، این دو جرم نمی‌توانند همزمان در میدان دید تلسکوپ قرار بگیرند؛ اما با چشم غیرمسلح یا از طریق یک دوربین دو چشمی به راحتی قابل مشاهده خواهند بود.

رصد عطارد نیمه‌روشن

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: کوچک‌ترین سیاره منظومه شمسی، «عطارد» در ظهور عصرگاهی خود دوشنبه _پنجم اردیبهشت‌ماه_ به فاز تربیع خواهد رسید و با قدر منفی سه در آسمان ما می‌درخشد. سیاره تیر در واقع کمی بعد از غروب خورشید در ارتفاع ۱۹ درجه بالای افق تا ساعت ۲۰:۵۶ قابل مشاهده است. در شب‌های آینده، عطارد به سمت انتهای ظهورش در آسمان پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: فازهای عطارد بسته به موقعیت آن نسبت به زمین متفاوت است. هنگامی که عطارد از بین زمین و خورشید عبور می‌کند، طرفی که به سمت زمین است مانند ماه نو کاملاً بدون نور است؛ برعکس وقتی عطارد در مدار خود در مقابل زمین قرار دارد و تقریباً از پشت خورشید می‌گذرد مانند ماه بدر کاملاً روشن به نظر می‌رسد ولی این زمان در فاصله دورتری نسبت به زمین قرار دارد؛ بنابراین در واقع کم‌نورتر از زمان‌های دیگر است. عطارد در فاز میانی تقریباً در دورترین فاصله از خورشید و بیشترین کشیدگی و حداکثر جدایی زاویه‌ای ظاهر می‌شود. پدیده‌ای که جمعه _نهم اردیبهشت‌ماه_ شاهد آن خواهیم بود.

فخرایی‌فرد ادامه داد: مدار عطارد به خورشید نزدیک‌تر از زمین است، بدین معنی که همیشه این سیاره نزدیک به خورشید به نظر می‌رسد و بهترین زمان رصد در موقعیت بیشترین کشیدگی‌ها است.

کد خبر 570632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.