دلایل استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی چیست؟

امروزه افراد بسیاری از کودکان گرفته تا سالمندان، زمان زیادی از وقت خود را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند. محققان در تلاش برای یافتن علت این امر هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استفاده از رسانه‌های اجتماعی اگرچه مزایای بسیاری در پی دارد، با این حال می‌تواند به وقوع مشکلات زیادی نیز منجر شود. کاربران این رسانه‌ها باید از ویژگی‌های پلتفرم مورد استفاده خود آگاه باشند تا بتوانند از آن‌ها به طور مفید بهره گیرند که البته افزایش دانش در این زمینه می‌تواند بسیار اثربخش باشد. امروزه به‌ویژه پس از شیوع بیماری کووید -۱۹، استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی به طور قابل توجهی افزایش یافته و همین امر، محققان مختلف را به بررسی علت فریبندگی رسانه‌ها سوق داده است.

بدیهی است که گذراندن زمان در رسانه‌های اجتماعی به همان اندازه که می‌تواند مفید باشد، خطرات زیادی را نیز در پی دارد که در پیشگیری از وقوع آن‌ها، کسب دانش درمورد ماهیت رسانه‌های اجتماعی و انتخاب رویکردهای مناسب برای بهره‌گیری مفید از آن‌ها می‌تواند به وقوع تبعات مثبت زیادی در میان کاربران منجر شود. در ادامه به معرفی علل مختلف افزایش محبوبیت رسانه‌های اجتماعی در میان مردم پرداخته می‌شود.

همیشگی بودن دسترسی به محتوای رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی متفاوت با یک فیلم، کتاب یا موسیقی که مدت زمان محدودی برای پخش دارد، همیشگی است و دسترسی به محتوای آن‌ها در هر زمان امکان‌پذیر است. علاوه بر این، همه روزه اطلاعات بیشتری از آن‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؛ در نتیجه همه می‌توانند در هر زمینه‌ای، روزانه اطلاعات جدیدتری کسب کنند.

سرعت بالای دسترسی به محتوای دیجیتالی

ساکنان کره خاکی، از زمان پیدایش خود تا به امروز علاقه‌مند به کسب اطلاعات جدید بوده‌اند که سرعت بالای دسترسی به آن‌ها در فضاهای مجازی، این میل دائمی را شدت بخشیده است. درواقع، افراد تنها پس از چند ثانیه می‌توانند از طریق تلفن‌های همراه هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها، به اطلاعات مورد نیاز خود در هر زمینه‌ای دسترسی پیدا کنند.

امکان ارائه بازخورد و دریافت جوایز در رسانه‌های اجتماعی

تصور کنید که رسانه‌هایی نظیر اینستاگرام و فیسبوک از قابلیت‌هایی مانند لایک کردن یا ارسال نظرات برخوردار نبود که در این صورت، محبوبیت آن‌ها در میان کاربران تا این اندازه افزایش نمی‌یافت. درواقع، در این رسانه‌های مجازی، فرصت بازخورد برای کاربران فراهم آمده است؛ ضمن این‌که امکان دریافت هدایا نیز در آن‌ها وجود دارد.

برنامه‌های تقویت نرخ متغیرها

امروزه بسیاری از مردم جهان از رسانه‌های اجتماعی برای کسب درآمد بهره می‌گیرند و رسانه‌هایی مانند اینستاگرام به عنوان یک ماشین تولید پول برای آن‌ها عمل می‌کند. برنامه تقویت نرخ متغیرها به شرایطی اشاره دارد که در آن، کاربران فضاهای مجازی از دریافت جوایز یا مزایای اینترنتی آگاه هستند ولی هیچ اطلاعی از زمان دریافت آن‌ها ندارند. از دیگر مزایای رسانه‌های اجتماعی، می‌توان به درخواست دوستان برای پیروی از یک صفحه و دریافت بازخوردهای مثبت درمورد فیلم‌ها و عکس‌های بارگذاری شده در آن اشاره کرد. در این شرایط، افراد به طور مداوم محتوای بارگذاری شده توسط خود را چک می‌کنند تا از بازخورد دیگران باخبر شوند که این عامل، نقش مهمی در افزایش مدت زمان استفاده از فضاهای مجازی ایفا می‌کند.

امکان شخصی‌سازی محتوا از طریق الگوریتم‌ها

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی درمورد جمع‌آوری اطلاعات کاربران بسیار شفاف عمل می‌کنند. این پلتفرم‌ها، اطلاعاتی درمورد آنچه کاربران جست‌وجو می‌کنند، ارائه می‌دهند؛ ضمن این‌که در افزایش آگاهی کاربران از مدت زمان یک ویدئو، مخاطبان، گروه‌ها و وب‌سایت‌های دیگر سهیم هستند. پس از جمع‌آوری تمام این اطلاعات، الگوریتم‌های مختلف فعال می‌شود که می‌تواند به سفارشی‌سازی تجربیات کاربران برای افزایش سازگاری آن‌ها با اولویت‌های خود کمک زیادی کند.

دسترسی به ویدئوها و پست‌های کوتاه و جذاب

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث جذب افراد، خواه کودکان یا سالمندان به فضاهای مجازی می‌شود، وجود ویدئوها و پست‌های کوتاه است که می‌تواند درک افراد را از تماشای خود بهینه کند. کاربران فضاهای مجازی می‌توانند تنها با تماشای یک کلیپ کوتاه، اطلاعات زیادی در زمینه‌های مختلف کسب کنند و برای رسیدن به اهداف خود، نیازی به خواندن کتاب‌های زیاد یا فیلم‌های آموزشی مختلف نداشته باشند.

دریافت پیام‌ها؛ محرکی برای گذراندن اوقات بیشتر در فضاهای مجازی

گاهی افراد استفاده از فضاهای مجازی را به ساعات مختلفی از روز محدود می‌کنند تا به امور دیگر خود نیز رسیدگی کنند. با این حال، در همین مدت زمانی که استفاده از اینترنت محدود می‌شود، پیام‌های زیادی دریافت می‌شود که کاربر برای مشاهده آن‌ها مدت زمان زیادی را صرف می‌کند. گاهی این محتوای دریافتی به حدی جذاب است که کاربر را به گذراندن مدت زمان طولانی‌تر برای مشاهده نمونه‌های مشابه بیشتر جذب می‌کند.

کد خبر 570572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.