۳۰ اقدام مدیریت شهری برای تحقق شهر زندگی

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ۳۰ انتظار از مدیریت شهری که در شکوفا شدن هر کدام از آنها منافع و ثمرات فراوانی برای شهر نهفته است را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد امروز _یکشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه_ در نطق میان دستور سی‌ونهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان به پیشگاه با عظمت امیرمومنان و امام متقین (ع) درود فرستاد و ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شهروندان متدیّن و خداجو در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ماهی که بنا به توصیف زیبای سیدالساجدین هیبتش در دل مؤمنان بسیار است و تا با ما است دل‌هایمان را رقّت و گناهانمان را نُقصان می‌دهد، در مصاحبت با آن هیچ کراهتی نیست و در معاشرت با آن هیچ ناپسندی نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه دوره ششم شورا مبنای مدیریت شهری در ایران و اصفهان به پایان سه ماهه سوم از سال اول عمر خود نزدیک می‌شود، افزود: در اینجا لازم است پیشرفت این مدت خود را ارزیابی کنیم و گام‌هایی را که برداشته‌ایم و یا قصد برداشتن آنها را داریم مجدداً پیامدسنجی کنیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تنوع، تزایُد و پیچیدگی روزافزون ابرچالش‌های زیست محیطی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و نیز وجود فرهنگ سازمانی، ساختار و فرایندهای معیوب و غیربهره‌ور بر جای مانده از گذشته، تحقق رویاهای هر گروهی را با اما و اگرهای زیادی مواجه می‌کند، لذا برای فائق آمدن بر این موانع و طی طریق، التزام بر تصمیم‌گیری‌های راهبردی و اجرای مجاهدانه و نظارت هوشمندانه بر آن تصمیمات است که لازمه دریافت و اجرای تصمیمات مهم، هم افق شدن متولیان امر است.

وی با بیان اینکه علی‌رغم فعالیت کم‌نظیر اکثریت همکاران شورا و شهرداری، جاده و مسیر کار هنوز "هموار" نیست و بر اساس آنچه گفته شد "آب و هوا" نیز گاهی نامساعد می‌شود، ادامه داد: بر این باوریم که در "راه" هستیم و در هر قدمی که برمی‌داریم، دیداری با "مقصد" داریم، لذا در مجموع از مسیر پیموده شده تا اینجا رضایت داریم. هفته گذشته در گزارشی از عملکرد هفت ماهه خود و ۲۰ اقدام شاخص آن، سخن به میان آوردیم که مورد نقد و نظر مخاطبان قرار گرفت.

نباتی‌نژاد اضافه کرد: اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار و مدیران شهری نیز بر تسریع در عملیاتی شدن این اقدامات اهتمام ورزند؛ چرا که تحقق این تأکیدات بخشی از کارنامه تمام مدیران شهری در این دوره را تشکیل خواهد داد و بی‌اعتنایی به تحقق آنها نیز ممکن است، خُسران پایان دوره را به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به تعدادی از اقدامات شاخص که در شکوفا شدن هر کدام از آنها منافع و ثمرات فراوانی برای شهر نهفته است، گفت: تعیین نرخ بهره‌وری در شهرداری، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و تدوین راهکارهای ارتقای آن، تدوین الگوی کسب و کار شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته، استقرار نظام پرداخت کارانه بر اساس بهره‌وری، رضایت ارباب رجوع از عملکرد ارتقای اعتماد عمومی در شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته بخشی از این اقدامات شاخص است که باید سریع‌تر اجرایی شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: اجرای فاز دوم شناسنامه فرهنگی و اجتماعی محلات و استقرار نظام بازتوزیع همه منابع و امکانات بر اساس شاخص‌های سنجش شده در شناسنامه، جهش و تحول اساسی در پلتفرم "اصفهان کارت" با رویکرد ارتقای بهره‌وری، فراگیری و خدمات ارائه شده در آن، جهش و تحول اساسی در پروژه "منزلت کارت" با رویکرد فراگیری و ارتقای کیفی خدمات ارائه شده در آن نیز از جمله اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: جهش و تحول اساسی در " سامانه ۱۳۷ " با رویکرد فراگیری و ارتقای عملکرد و رضایت شهروندان، ممیزی دوره‌ای تکنولوژی در شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و توسعه فناورانه سازمان مبتنی بر نتایج ممیزی، تدوین پیش‌نویس قانون مدیریت و ساماندهی مهاجرت در کلان‌شهرها و تلاش برای تصویب آن در مراجع ملی نیز از دیگر اقداماتی است که باید پیگیری شود.

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: ایجاد ساز و کار دریافت عوارض آلایندگی از میهمانان عبوری از خیابان‌ها و اتوبان‌های داخل و حومه شهر و تخصیص صددرصدی آن عوارض در توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای هوشمندسازی حمل‌ونقل شهری نیز باید انجام شود.

وی با تاکید بر تحول ساختاری و فرایندی به منظور حفظ و احیای بافت تاریخی و نیز نوسازی بافت فرسوده شهر گفت: باید فعالیت ستاد کارآفرینی شهرداری اصفهان دوباره از سرگیری و به صورت ملموس از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شود.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت تسریع در راه‌اندازی کامل رصدخانه شهری اصفهان و تحقق رؤیای مدیریت داده مبنا در شهر، ادامه داد: باشگاه شهراندیشان نیز باید سریع‌تر راه‌اندازی تا رؤیای مدیریت مشارکت مبنا با همراهی صاحبان اندیشه محقق شود.

وی با بیان اینکه خواستار تسریع در راه‌اندازی خانه خیران و تحقق رؤیای توسعه مشارکت مبنا با همراهی صاحبان سرمایه هستیم، اظهار کرد: صندوق‌های تأمین مالی جمعی نیز باید سریع‌تر راه‌اندازی تا رؤیای توسعه مشارکت مبنای شهر با همراهی تمام شهروندان محقق شود.

نباتی‌نژاد با اشاره به مطالعه، طراحی و اجرای طرح برج‌های چندمنظوره زیرزمینی مدرن در بافت‌های میانی و جدید شهری، گفت: لازم است میزبانی حداقل یک رویداد معتبر بین‌المللی در این دوره از مدیریت شهری برنامه‌ریزی شود.

وی با تاکید بر بازسیاست‌گذاری و توسعه کمی و ارتقای کیفی عملکرد رسانه‌های محیطی شهری، افزود: ارتقای قابل توجه سهم استفاده شهروندان از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی (مترو، اتوبوس و تاکسی) همراه با ارتقای قابل توجه رضایت از عملکرد ناوگان نیز باید مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد. پروژه‌های شروع شده از قبل که گاهی سوری افتتاح شده و بعد از افتتاح در آنها به روی بهره‌برداران بسته شده است، باید تکمیل شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بازسیاست‌گذاری و تحول در رویکرد مشارکتی شهرداری برای بهره‌برداری از فضاهای ورزشی موجود و تحت مالکیت، گفت: حرکت از شهرداری نسل دوم (با فراگیری پیمان‌سپاری) به شهرداری نسل سوم با اولویت مردم‌سپاری در حوزه‌هایی به شدت قابل دسترس همچون نگهداشت و توسعه زیرساخت‌های شهری موجود در محلات نیز باید انجام شود.

وی با تاکید بر دقیق‌سازی و تقویت برند شهری اصفهان با رویکردهای اقتصادی و اجتماعی، گفت: سطح اخلاق حرفه‌ای همکاران مستقیم و غیرمستقیم از جمله مدیران، کارمندان، نیروهای خدماتی، رانندگان، آتش‌نشانان، باغبانان، پاکبانان، مأموران بازدید، نگهبانان، مربیان، کتابداران و خبرنگاران در جای جای شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته ارتقا یابد و همچنین از بحران بی‌تفاوتی سازمانی باید عبور کرد.

نباتی‌نژاد با اشاره به ضرورت تأسیس فرهنگسرای بازار و تلاش در جهت ارتقای سرمایه اجتماعی بازاریان افزود: تجمیع ساختمان‌ها و سامانه‌های به شدت پراکنده شهرداری با هدف افزایش انسجام اجتماعی نیروها، بهبود عملکرد و افزایش رضایتمندی خدمت‌گیرندگان نیز باید مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تبدیل وضعیت کارکنان چشم به راه شهرداری که گاهی بیش از ۲۰ سال است امنیت شغلی ندارند، باید سریع‌تر انجام شود، اظهار کرد: شفافیت حداکثری در امر پیمان‌سپاری و مردم‌سپاری پروژه‌ها، اقدامات و رویدادهای شهری نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: زیرساخت‌های لازم به منظور ارتقای نظارت هوشمند شورای اسلامی شهر اصفهان همچون تسریع در دسترسی به سامانه‌های موجود و ایجاد سامانه ارتباطات مردمی مستقیم شورای اسلامی شهر نیز باید تکمیل شود، باور دارم تحقق ۳۰ انتظاری که مطرح شد در کنار سایر مواردی که اعضای شورای اسلامی شهر در زمان‌های دیگری به آنها پرداخته و می‌پردازیم؛ می‌تواند رؤیای رسیدن به شهر زندگی را شتاب بخشد.

کد خبر 570539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.