ابلاغ دستورالعمل صرفه‌جویی ۲۵درصدی مصرف برق در اصفهان/خاموشی‌های سال گذشته تکرار نمی‌شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از ابلاغ دستورالعمل صرفه‌جویی ۲۵درصدی مصرف برق به مشترکان بخش‌های مختلف اداری، ‌صنعتی، تجاری و خانگی خبر داد و گفت: امید است با همکاری همه مشترکان در بخش‌های صنعتی، اداری، خانگی و اصناف، کمبود برق به حداقل برسد و خاموشی‌های سال گذشته تکرار نشود.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تشکیل جلسه مدیریت بحران در اواخر هفته گذشته، اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای کاهش خاموشی در استان از دو ماه پیش از عید آغاز و دومین جلسه مدیریت بحران برق در فصل تابستان نیز به تازگی برگزار شد تا با تدابیری، میزان خاموشی‌ها در فصل گرما به حداقل برسد.

وی با اشاره به کمبود دو هزار مگاوات برق در استان اصفهان، افزود: این کمبود، منجربه ایجاد محدودیت در تأمین انرژی مشترکان طی تابستان سال گذشته شد؛ به همین دلیل تاکید اصلی بر سرمایه‌گذاری برای رفع این کمبود است.

ساخت نیروگاه هزار مگاواتی برق در مرحله جذب سرمایه‌گذار

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه برای رفع کمبود برق در استان خبر داد و تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی بلندمدت شرکت برق منطقه‌ای استان اصفهان برای رفع مشکل کمبود برق، قرار است نیروگاهی با ظرفیت هزار مگاوات با مشارکت فولاد مبارکه احداث شود که تا تابستان ۱۴۰۲ بیش از ۵۰۰ مگاوات برق به شبکه وارد خواهد کرد.

وی سرمایه‌گذاری برای تولید انرژی‌های نوین را در دستور کار دانست و ادامه داد: درحال‌حاضر حدود ۵۴ مگاوات انرژی خورشیدی تولید می‌شود و قرار است با سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمینه استفاده از روش‌های نوین تولید انرژی صورت می‌گیرد، این میزان به ۸۰۰ مگاوات افزایش یابد.

شیشه‌فروش، با ضروری دانستن استفاده از تجربه‌های سال گذشته برای مدیریت بحران خاموشی‌ها، اضافه کرد: در شهر اصفهان بیش از ۳۴۹ تقاطع وجود دارد که ۱۸۰ مورد آن هوشمند و ۲۰۹ مورد چراغ فرماندهی است؛ مقرر شد برای جلوگیری از تکرار مشکلات سال‌های گذشته در هنگام قطعی برق برای تردد در چهاراه‌ها، شهرداری اصفهان در اسرع وقت برای تجهیز چهارراه‌ها به سیستم‌های برق اضطراری اقدام کند.

وی تدوین جدول زمان‌بندی قطعی برق و ابلاغ آن قبل از اعمال هرگونه محدودیت به مشترکان را از دیگر دستورالعمل‌های نشست مدیریت بحران برق دانست و گفت: مقرر شد برای مراکز حساس و مهم امدادی و بیمارستانی، تأمین برق مراکز به شکل دو فیدره انجام شود؛ یعنی از دو مکان برق را دریافت کنند تا تحت تأثیر اعمال محدودیت قرار نگیرند.

کشف بیش از ۱۲ هزار ماینر در یک سال

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به ابلاغ دستورالعمل ممیزی انرژی در ادارات، اظهار کرد: براساس این مصوبه که باید به شکل ویژه انجام شود، شرکت‌های گاز، برق و نظام مهندسی موظف هستند برای اجرای دستورالعمل‌های ممیزی انرژی با استفاده از ظرفیت ژنراتورهای برق اضطراری در دستگاه‌ها و صنایع اقدام کنند تا در زمان‌های پیک بار از این دستگاه‌ها استفاده شود.

وی برخورد با ماینرها را از دیگر راهکارهای مدیریت بحران برق در فصل گرما اعلام کرد و افزود: در سال گذشته ۱۲ هزار و ۳۵۲ دستگاه ماینر از ۸۵۲ محل کشف شد که در مجموع ۳۷ مگاوات برق مصرف می‌کردند و برخورد لازم در این زمینه نیز صورت گرفت. طی سال جاری نیز برنامه‌ریزی شد که تیم‌های گشت و شناسایی تشکیل شود و مکان‌های تولید رمزارز را شناسایی کنند تا برخورد لازم برای جلوگیری از کمبود برق صورت گیرد.

نقش پررنگ مشترکان اداری و صنعتی در کاهش مصرف

شیشه‌فروش با اشاره به ابلاغ دستورالعمل رعایت استانداردهای مصرف برق به اصناف، ادامه داد: به ادارات ابلاغ شده است که در طول روز از روشنایی خورشید استفاده و چراغ‌های اضافی را خاموش کنند، هنگام ترک محل تجهیزات برق خاموش شود، سیستم‌های گرمایش و سرمایشی یک ساعت بعد از شروع کار روشن و یک ساعت قبل از پایان کار خاموش شود. همچنین خاموش کردن وسایل گرمایشی در روزهای تعطیل، خاموشی چراغ‌های محوطه و راهروها در مجتمع‌های مسکونی، نصب سیستم‌های کنترل هوشمند در موتورخانه مجتمع‌های مسکونی بزرگ و ساختمان‌های اداری نیز از دیگر مصوبات جلسه مدیریت بحران برق به شمار می‌رود.

وی درخصوص مدیریت مصرف برق در بخش صنعت، تصریح کرد: قرار است واحدهای صنعتی با اقداماتی نظیر بهینه‌سازی مصرف در بویلرها، فن‌ها، کوره‌ها، بهینه‌سازی مصرف روشنایی، تبدیل لامپ‌ها به پربازده، مدیریت بار روشنایی و خاموش کردن بارهای روشنایی غیرضروری، انتقال بازه تعطیلات و تعمیرات سالانه به فصل گرما در طرح‌های مدیریت بار در فصل تابستان، مشارکت کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان مشترکان بخش کشاورزی را موظف به کاهش ۱۰ درصدی مصارف با استفاده از موتورهای الکتریکی متناسب با اندازه چاه‌ها در فصل گرما دانست و اضافه کرد: به طور کلی هدف این دستورالعمل کاهش ۲۵ درصدی مصارف در بخش‌هایی نظیر بخش‌های اداری بود که دستورالعمل‌های لازم به بخش‌های مختلف مربوطه اعلام شد و گروه‌های بازرسی انرژی برای سرکشی از مصارف توسط شرکت برق تشکیل شده و در حال بررسی برای اقدام است.

خاموشی‌های سال گذشته تکرار نمی‌شود

شیشه‌فروش با اشاره به اهمیت تعیین برچسب انرژی در ادارات و انجام اقدامات اصلاحی رتبه انرژی، خاطرنشان کرد: براساس مصوبات کمیته بحران مدیریت مصرف انرژی برق، همه بخش‌ها موظف هستند در ساعت پیک مصرف یعنی از ساعت ۱۱ لغایت ۱۵، از دیزل ژنراتور برای تأمین انرژی استفاده کنند. این اقدامات در کنار فرهنگ‌سازی و سرمایه‌گذاری شرکت برق منطقه‌ای برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های تأمین برق، نقش مؤثری در تأمین انرژی فصل گرما خواهد داشت و امید است با همکاری همه مشترکان در بخش‌های صنعتی، اداری، خانگی و اصناف، کمبود برق به حداقل برسد و خاموشی‌های سال گذشته تکرار نشود.

کد خبر 570448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.