دست‌انداز در مسیر کاهش تورم‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اروپا علیه اینترنت» نوشت: چیزی شبیه به فضای واقعی، فضای مجازی هم در غرب وحشی، وحشی است! محتواهای غیر اخلاقی، نژادپرستانه و نفرت‌پراکنی‌های اینترنتی حالا دیگر خود غربی‌ها را هم به واکنش واداشته است. بر این اساس اتحادیه اروپا قانون جدیدی را نهایی کرد که به موجب آن فناوری بزرگ باید محتوای مضر را حذف کند تا شاید «غرب وحشی» آرام بگیرد.

قانون خدمات دیجیتال (DSA) قوانین سختگیرانه‌تر برای پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌هایی است که محتوای ممنوعه از سخنان مشوق نفرت‌انگیز گرفته تا تصاویر نادرست و سوء‌استفاده جنسی از کودکان را ارائه می‌دهند. کمیسر بازار داخلی اروپا که قبلاً اینترنت را به عنوان «غرب وحشی» توصیف کرده، تصویب قانون خدمات دیجیتال را نقطه عطف مهمی برای شهروندان اتحادیه اروپا دانست. این مقررات پلتفرم‌ها را ملزم می‌کند که به محض اطلاع از وجود محتوای غیرقانونی، به سرعت محتوای غیرقانونی را حذف کنند.

شبکه‌های اجتماعی هم باید کاربرانی را که مکرراً قانون را نقض می‌کنند، تعلیق کنند. DSA همچنین سایت‌های تجارت الکترونیک را مجبور می‌کند هویت تأمین‌کنندگان را قبل از پیشنهاد محصولات خود تأیید کنند. پیش از این متا اعلام کرده بود بر اساس قانون جدید اتحادیه اروپا شاید مجبور شود فعالیت اینستاگرام و فیس‌بوک را در این ناحیه متوقف کند.

قانون جدید اتحادیه اروپا، شرکت‌ها را ملزم می‌کند این داده‌های شهروندان اروپایی را در سرورهای اروپایی نگهداری و پردازش کنند. این در حالی است که داده‌های فیس‌بوک و اینستاگرام در سرورهای ایالات متحده و اروپا پردازش می‌شوند و این مسئله برای هدف‌یابی تبلیغات و کسب‌وکارهایی که در آن پلتفرم‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، بسیار مهم است. آسیب‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به یکی از پربحث‌ترین موضوعات پژوهشی در دنیا تبدیل شده‌است. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کنار خدمات و آثار مفیدی که بر زندگی بشر داشته‌اند، چالش‌های عمیقی را نیز موجب شده‌اند.

دست انداز در مسیر کاهش تورم‌

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دست‌انداز در مسیر کاهش تورم‌» نوشت: نرخ تورم سالانه در فروردین ماه برای نخستین بار از اردیبهشت ۱۴۰۰، به زیر ۴۰ درصد بازگشته است. با این حال، تورم ماهانه با محوریت جهش ۴.۹ درصدی خوراکی‌ها، ۳.۳ درصد بوده که این رشد ماهانه قیمت‌ها می‌تواند ناشی از عواملی نظیر رشد قیمت جهانی مواد خوراکی، کاهش محدودیت‌های کرونا، تورم انتظاری ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ و رشد معمول قیمت‌ها در ابتدای هر سال باشد. به این ترتیب روند کاهش نرخ تورم با دست‌انداز جدی مواجه شده است.

تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار از وضعیت قیمت‌ها نشان می‌دهد که در فروردین امسال، شاخص قیمت‌ها نسبت به اسفند، ۳.۳ درصد افزایش یافته و این نرخ تورم ماهانه نسبت به رقم مشابه در اسفند، افزایش ۲ واحد درصدی داشته است. جزئیات بیشتر حاکی از این است که کالاهای خوراکی با رشد ماهانه ۴.۹ درصدی قیمت، پرچمدار تورم ماهانه در فروردین بوده‌اند و این رقم، بالاترین میزان خود از آبان سال گذشته به شمار می‌رود.

کالای‌های غیر خوراکی نیز با رشد ۲.۵ درصدی قیمت روبه‌رو شده‌اند. تورم ۳.۳ درصدی ماهانه در فروردین در حالی است که به طور معمول هر سال در این ایام قیمت کالاها به دلایلی نظیر رشد دستمزدها و به روز رسانی قیمت سایر مؤلفه‌های تولید و توزیع، با رشد مواجه می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد امسال چند عامل دیگر نیز به این رشد قیمت‌ها دامن زده‌اند.

از جمله کاهش شیوع کرونا که موجب رشد تقاضا در بخش‌های مختلف شد، رشد شدید قیمت مواد خوراکی در بازارهای جهانی، به طوری که موجب شده هم اینک دولت پیش بینی خود از میزان ارز ترجیحی مورد نیاز کشور را از حدود ۱۷ میلیارد دلار در سال گذشته به بیش از ۲۶ میلیارد دلار در سال جاری برساند. همچنین زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی نیز موجب شکل‌گیری انتظارات تورمی از این ناحیه شده است.

دست انداز در مسیر کاهش تورم‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تروریست‌ها در افغانستان صدها شیعه و سنی را به خاک و خون کشیدند» نوشت: ملت مظلوم افغانستان این روزها بار دیگر هدف حملات گسترده تروریستی قرار گرفته‌اند. هدف نیز به طور کاملاً واضح و مشخص ایجاد جنگ مذهبی بین شیعه و سنی است و این در حالی است که مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی زمانی که نه داعشی بود و نه طالبانی در کمال آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند.

طالبان مدعی است داعش در افغانستان خطری جدی محسوب نمی‌شود و این گروه توانسته داعش را در افغانستان مهار کند اما حملات تروریستی روزهای اخیر به وضوح نشان داد این گروه مسلط بر اوضاع امنیتی افغانستان نیست و تاوان این ضعف و سستی را نیز مردم مظلوم افغانستان باید پس دهند! چهارشنبه هفته گذشته بود که در پی وقوع سه انفجار انتحاری در دو مدرسه در منطقه شیعه‌نشین غرب کابل دست کم ۲۶ دانش‌آموز شهید و ۱۹ تن دیگر مجروح شدند. هنوز کفن این کودکان مظلوم خشک نشده بود که روز پنج‌شنبه خبر رسید در یک حمله انتحاری دیگر به مسجد خاتم‌الانبیاء (ص) شهر مزار شریف (مسجد سه دکان) در مرکز ولایت ده‌ها تن از شیعیان با زبان روزه و حین اقامه نماز شهید شده‌اند.

در این حمله که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت دست کم ۴۵ تن شهید و ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند. این مسجد بزرگترین مسجد شیعیان مزارشریف است که در جای پر ازدحامی واقع شده است.

روز جمعه نیز نوبت اهل سنت افغانستان بود تا تبدیل به بخشی از این فتنه مذهبی شوند. روز جمعه دوم اردیبهشت در حمله تروریستی به مسجد اهل سنت شهرستان امام صاحب ولایت قندوز در شمال افغانستان ۶۰ نمازگزار شهید شده و۳۰ تن دیگر نیز زخمی شدند. تاکنون کسی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

دست انداز در مسیر کاهش تورم‌

کد خبر 570441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.