بار گران اتوبوس‌های پیر بر دوش اصفهان

تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در حالی از سوی مسئولان رده بالای کشور و مدیران شهری مورد تاکید است که در اصفهان به علت فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی، هشدار بحران از سوی شورای اسلامی شهر اصفهان و متولیان آن در شهر به‌صدا در آمده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پی فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان نه تنها شاهد ورود حجم عظیمی از گلایه‌های شهروندان و بی‌نظمی‌ها در ترددها به ویژه در نقاط مرکزی شهر هستیم، بلکه بازسازی نکردن اتوبوس‌ها و تاکسی‌های دودزا، آلودگی شهر را دوچندان و شهروندان را با مشکلات عدیده‌ای در این حوزه مواجه کرده است؛ به‌طوری که شهروندان به جای انتظار ۷ تا ۱۰ دقیقه‌ای برای رسیدن اتوبوس‌ها (زمان استاندارد)، گاهی بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه منتظر می‌مانند و همین مسئله باعث جایگزینی خودروهای شخصی به جای وسایل حمل‌ونقل عمومی از سوی شهروندان شده است.

در حال حاضر حجم زیادی از خودروهای شخصی در گذرگاه‌ها و معابر شهر تردد دارند و ضمن ایجاد ترافیک سنگین در نقاط مرکزی شهر، شهر آلوده را برای اصفهانی‌ها رقم زده‌اند.

عاطفه کریمی، یکی از شهروندان اصفهانی که اتوبوس را برای انجام سفرهای درون‌شهری خود انتخاب کرده است، با ابراز گلایه از تأخیرهای نزدیک به یک ساعته اتوبوس‌ها، می‌گوید: «در مسیرهایی که مترو نیست و مجبور به استفاده از اتوبوس هستیم، مشکل جدی داریم چون باید دقایق زیادی را منتظر اتوبوس باشیم.«در بعضی موارد می‌بینیم راننده اتوبوس تمام مسافران را منتظر می‌گذارد تا یک نفر کارت بلیتش را بزند که در اکثر موارد با تحقیر مسافر همراه است و تمام سرنشینان با تأخیر چند دقیقه‌ای حرکت اتوبوس مواجه می‌شوند.»

شهروند دیگری با انتقاد از برخورد نامناسب برخی از رانندگان اتوبوس با مسافران، می‌افزاید: «هرچند شغل رانندگی اتوبوس بسیار سخت و دشوار است، اما توجیه درستی برای برخورد نامناسب با مسافران نیست، انتظار داریم رانندگان با حوصله بیشتر و رفتار بهتری با ما صحبت کنند. نکته دیگر نحوه رانندگی رانندگان اتوبوس است که عده‌ای بسیار آرام و عده‌ای دیگر با سرعت بالا رانندگی می‌کنند.»

شایان بهرامی از دیگر مسافران اتوبوسرانی، از کمبود اتوبوس در بعضی از خطوط گلایه دارد و اظهار می‌کند: «کمبود اتوبوس در بعضی از خطوط مسئله انتظار مسافران را به یک ساعت کشانده است، فرسودگی اتوبوس‌ها واقعاً ناراحت کننده است و ضمن اینکه باعث آلودگی شهر می‌شود، شاهد هستیم که اتوبوس در میانه راه خراب می‌شود و مسافران وارد یک اتوبوس دیگر می‌شوند.»

وی با ابراز گلایه از نرخ متفاوت بلیت در خطوط مختلف اتوبوسرانی، ادامه می‌دهد: هر ساله با افزایش نرخ بلیت اتوبوس‌ها مواجه هستیم، اما خدماتی که ارائه می‌شود، راضی‌کننده نیست.

تغییر سیاست‌های دولت قبل، حمل‌ونقل عمومی را دچار چالش کرد

سیدعباس روحانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه گلایه شهروندان را به‌حق می‌داند و می‌گوید: تغییر سیاست‌های دولت قبل نسبت به دولت پیشین باعث افزایش عمر ناوگان از ۴.۵ سال به ۱۰ سال شد و حمل‌ونقل عمومی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد.

وی با بیان اینکه سال ۹۴ بالغ بر ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر اصفهان فعال بود که امسال این تعداد به ۶۰۰ دستگاه رسید، تصریح می‌کند: با ۱۵۰ دستگاه اتوبوس خصوصی در بهترین شرایط ممکن و فعال بودن همه ناوگان در مجموع ۷۵۰ دستگاه ناوگان فعال در شهر وجود خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه اظهار می‌دهد: از سال ۹۴ تاکنون نه شهر کوچک شده، نه تعداد مسافران کاهش یافته و نه معابر کاسته شده است، البته باید تعداد اتوبوس‌ها از ۱۲۰۰ دستگاه افزایش می‌یافت که نه تنها این امر محقق نشد، بلکه روند نزولی ناوگان را شاهد هستیم.

وی تحریم‌ها را از دیگر عوامل مؤثر و مانع جدی در خرید و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی می‌داند و خاطرنشان می‌کند: تمام قطعات اتوبوس به‌جز اتاقک آن که در داخل ساخته می‌شود، وارداتی است.

روحانی با بیان اینکه به‌دنبال افزایش قیمت‌ها و تحویل ندادن موتور و گیربکس، کارخانه ساخت اتوبوس در اصفهان تعطیل شد، ادامه می‌دهد: در زمان دولت قبل، هزینه تولید یک دستگاه اتوبوس ۱۰۰ میلیون تومان بود که در حال حاضر این رقم به ۴.۵ میلیارد تومان رسیده است، در حالی که در زمان دولت پیشین ۱۷.۵ درصد از هزینه اتوبوس را شهرداری و ۸۲.۵ درصد را دولت با یارانه ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان تأمین می‌کرد.

بار گران اتوبوس‌های پیر بر گُرده اصفهان

وی با اعلام اینکه تا پایان سال جاری ۱۷۳ دستگاه اتوبوس برای شهر اصفهان خریداری و به ناوگان حمل‌ونقلی این شهر تزریق می‌شود، تاکید می‌کند: سالانه باید ۱۵۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شود تا علاوه بر کاهش طول عمر ناوگان به سطح استاندارد، سر فاصله زمانی حرکت آنها نیز کم شود.

وی از تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان اتوبوس خبر داد و گفت: همچنین بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده گرفته شده است.

وی با تاکید بر کسری ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان عمومی شهر اصفهان خبر داد و افزود: تعطیلی زودهنگام ادارات در ماه مبارک رمضان و بازگشایی مدارس دو عاملی شد که با ترافیک مواجه شویم و اتوبوس‌ها در فاصله زمانی زیاد بر سر ایستگاه حاضر شوند و این موضوع عامل گلایه شهروندان شده است.

اعتبار لازم برای تعمیر اتوبوس‌ها را نداریم / ‏طرح شکست‌خورده واگذاری اتوبوس‌ها به بخش خصوصی

محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در ارتباط با گلایه شهروندان از کمبود و تأخیرهای چندساعته اتوبوس‌ها می‌گوید: چندین سال است که شهرداری‌ها از بودجه‌های دولتی بی‌بهره است و مساعدت‌ها و کمک‌ها برای خرید و نوسازی اتوبوس‌ها محدود شده است.

وی تصریح می‌کند: شهرداری‌ها با مشکلات زیادی در عرصه حمل‌ونقل عمومی مواجه هستند و اگر این رویه ادامه یابد، ظرف دو سال آینده با بحران عجیبی در سیستم حمل‌ونقل شهرها به‌ویژه کلان‌شهرها مواجه خواهیم شد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهرداری‌ها توان خرید و نوسازی و بهسازی اتوبوس‌ها را ندارند و به همین جهت اتوبوس‌ها یکی پس از دیگری رهسپار پارکینگ‌ها می‌شوند، تاکید می‌کند: با توجه به برآوردهای صورت گرفته، در کلان‌شهر اصفهان برای جابه‌جایی مسافران به ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم، در حالی که ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در پارکینگ قرار گرفته است و اعتبار لازم برای تعمیر اتوبوس‌ها را نداریم و در حال حاضر تنها ۶۰۰ دستگاه برای انتقال دو سوم از جمعیت شهر مستقر است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه طبق قانون باید یک‌سوم بودجه نوسازی اتوبوس را دولت، یک‌سوم را شهرداری و یک‌سوم آن از سوی شهروندان تأمین شود، خاطرنشان می‌کند: عمر متوسط هر دستگاه اتوبوس بالای ۱۰ سال است و برای تعمیر هر یک دستگاه اتوبوس حداقل به ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، لذا در این عرصه باید دولت مساعدت‌های لازم را داشته باشد.

وی معتقد است: با وجود حمایت و مساعدت شهرداری مرکزی اصفهان از شرکت واحد اتوبوسرانی این کلان‌شهر و تزریق بخشی از اتوبوس‌های بازسازی شده به ناوگان، باز هم بخش دیگری از اتوبوس فرسوده و از رده خارج می‌شود و تقریباً هر روز با این روند مواجه هستیم، البته مدیران شهری کلان‌شهرها با چنگ و دندان حمل‌ونقل عمومی شهر را نگه داشته‌اند.

بار گران اتوبوس‌های پیر بر گُرده اصفهان

فلاح با بیان اینکه در حال حاضر خرید بیش از ۱۷۳ دستگاه اتوبوس جدید را در دستور کار داریم و اعتبارات آن را از محل اوراق مشارکت تأمین خواهیم کرد، می‌گوید: به‌دنبال تکمیل خطوط دو و سه مترو در جهت تسهیل عبور و مرور شهروندان و کاهش تعداد مسافران در اتوبوس هستیم تا سریع‌تر و ارزان‌تر به مقاصد خود برسند، البته همزمان به‌دنبال بازسازی و تعمیر اتوبوس‌های فرسوده نیز هستیم.

وی واگذاری اتوبوس‌ها به شرکت‌های خصوصی را در گذشته یک طرح شکست‌خورده می‌داند و می‌افزاید: در گذشته بخشی از ناوگان اتوبوسرانی به بخش خصوصی واگذار شد و در سال‌های نخست نیز به‌خوبی پاسخ داد، اما به‌علت کافی نبودن سوبسیدهای پرداختی از سوی شهرداری و تأمین نشدن خرج و مخارج سوخت و هزینه راننده، به مرور زمان معضلی برای شهرداری شد و بخش خصوصی هر روز معترض به این روند بود تا جایی که هیچ راننده‌ای حاضر به ادامه انجام فعالیت نبود زیرا یک حقوق را به ازای دو شیفت کاری به رانندگان پرداخت و کاهش سوبسید را این‌گونه جبران می‌کرد؛ لذا طرح با شکست مواجه شد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه اگر سوبسیدها معقولانه به بخش خصوصی اعطا می‌شد، قطعاً بخش خصوصی دوام می‌آورد، می‌گوید: احتمال واگذاری صددرصدی ناوگان اتوبوسرانی به بخش خصوصی نیست زیرا اگر یک روز اعتصاب صورت بگیرد نمی‌توان پاسخگو باشد، اما با این وجود با نظر مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی از توان بخش خصوصی به صورت شراکتی استفاده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی باید در قالب یک همکاری دو منظوره صورت بگیرد تا علاوه بر اینکه بخش خصوصی به فعالیت خود ادامه می‌دهد، حمل‌ونقل شهری نیز متوقف نشود.

کد خبر 570429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.