حضور در ورزش قهرمانی جزو اهداف ما است/ ورود به لیگ استانی فوتسال با تیم شهرستانی

روح‌الله معظم، در رابطه با فعالیت‌های تربیت‌بدنی سپاه صاحب‌الزمان (عج) در سال گذشته، برنامه‌های سال جدید و اهداف ویژه‌شان می‌گوید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تربیت‌بدنی سپاه صاحب‌الزمان (عج) و باشگاه فرهنگی‌ورزشی مقاومت که یکی از ارگان‌های پیشرو در ورزش و پرورش استعدادهای استان به‌شمار می‌رود، فعالیت‌های هدفمند و قابل‌توجهی را در طول مدت اخیر انجام داده است.
این درحالی است که سکان‌دار تربیت‌بدنی سپاه صاحب‌الزمان (عج) و باشگاه فرهنگی‌ورزشی مقاومت استان اصفهان، اواخر سال گذشته دستخوش تغییراتی در سمت مدیریت شد و «روح‌الله معظم» به‌عنوان مسئول تربیت‌بدنی سپاه صاحب‌الزمان (عج) و مدیرعامل باشگاه فرهنگی‌ورزشی مقاومت استان اصفهان، انتخاب شد. طی روزهای اخیر، روح‌الله معظم میهمان خبرگزاری ایمنا بود که در ادامه گفت‌وگو با وی را می‌خوانید:

برگزاری برنامه‌های گوناگون در ماه‌مبارک رمضان

مسئول تربیت‌بدنی سپاه صاحب‌الزمان (عج) و مدیرعامل باشگاه فرهنگی‌ورزشی مقاومت استان اصفهان، با توجه به حضور در ایام ماه میهمانی خدا، در رابطه با فعالیت این مجموعه در ماه‌مبارک رمضان اظهار کرد: تربیت‌بدنی سپاه صاحب‌الزمان و باشگاه فرهنگی‌ورزشی مقاومت اصفهان با فرا رسیدن ماه‌رمضان، یک برنامه‌ریزی جشنواره‌ای به‌نام «ماه امید و نسل فیروزه‌ای» به تمام رده‌هایش ابلاغ کرد که شامل برنامه‌ها و مسابقات ورزشی در سطح پایگاه‌های مقاومت بسیج می‌شود.

وی افزود: این برنامه را به تمام شهرستان‌ها ابلاغ کردیم تا با همکاری شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهداری‌ها تا سطح روستا و برای زنان رشته‌های سبک در طول روز مسابقات بومی‌محلی ازجمله دارت، تیراندازی و تنیس روی‌میز و برای مردان پس از زمان افطار در رشته‌های کشتی، والیبال، تنیس روی‌میز و ورزش‌های رزمی فعالیت داشته باشند تا شور و نشاطی در سطح جامعه با این برنامه انجام شود.

معظم در خصوص روند انجام مسابقات تصریح کرد: از دهم ماه‌رمضان این برنامه‌ریزی پیاده شد. مدیران تربیت‌بدنی و باشگاه‌های مقاومت شهرستان‌ها، شرایط را فراهم کردند و هر شهرستان بنا بر ظرفیت و زیرساخت‌های خود، این مسابقات را برگزار کرد. مزیت این رقابت‌ها، نامحدود بودنشان برای عموم مردم بود و تمام کسانی که سال‌های گذشته نیز فعالیت‌هایی داشته‌اند، توانستند در این مسابقات شرکت کنند.

وی با اشاره به شیوه فعالیت پایگاه‌های بسیج در این زمینه خاطرنشان کرد: مشارکت مردم، پایگاه‌های بسیج و ادارات ورزش و جوانان، شهرداری‌ها و سایر ارگان‌ها باعث شد این اقدام ورزشی به‌خوبی صورت بگیرد؛ وبگاهی با نام maheomid.ir راه‌اندازی کردیم و فعالیت‌های ورزشی در تمام سطوح در این سامانه بارگزاری می‌شود و در پایان ماه‌مبارک رمضان افراد برتر جوایزی دریافت خواهند کرد. البته جوایز از طریق هزینه‌های ورودی دریافت‌شده اهدا خواهد شد.

۵۶ کارگاه ورزشی در سال ۱۴۰۰ با ترویج ورزش در میان مردم در سال جدید ادامه خواهد یافت

مسئول تربیت‌بدنی سپاه صاحب‌الزمان (عج) و مدیرعامل باشگاه فرهنگی‌ورزشی مقاومت استان اصفهان با اشاره به اهداف چندمنظوره و متعدد ارگان مذکور گفت: باید اهدافی در پایگاه‌های بسیج مدنظر داشته باشیم و طبق آن‌ها برنامه‌ریزی‌هایمان را انجام بدهیم. یکی از اهداف، تحقق منویات مقام‌معظم رهبری در جهت اشاعه و گسترش ورزش در جامعه برای بسیج و عموم مردم است‌. دومین هدف، ایجاد شور و نشاط اجتماعی در بین آحاد مردم و بسیجیان از طریق ورزش همگانی است؛ چراکه همه افراد توانایی حضور در ورزش قهرمانی با هزینه‌های بالا را ندارند. با این هدف می‌خواهیم ورزش همگانی را گسترش دهیم. سومین هدف، شناسایی استعدادها، نخبگان‌ورزشی و رشد بسیجیان ورزشکار در عرصه ورزش قهرمانی و اعزام به مسابقات بین‌المللی است. چهارمین هدف نیز افزایش سلامتی و ارتقای سطح آمادگی جسمانی نیروهای بسیجی و عموم مردم خواهد بود؛ چراکه هر قدر سلامتی مردم ارتقا پیدا کند، بهره‌وری در مراودات خانوادگی و اجتماعی بهتر می‌شود.

معظم، درباره فعالیت‌های پایگاه بسیج ورزش در سال گذشته اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ در بخش ورزش همگانی، ۵۶ کارگاه آموزشی بازی‌های بومی‌محلی از جمله هفت‌سنگ، طناب‌کشی، دارت، دامپلان و داژبال با حضور دو هزار و ۶۰۰ نفر در سطح شهرستان‌های استان اصفهان برای مردان و زنان برگزار شد که با شرکت در آن، از فدراسیون ورزش‌های بومی‌محلی گواهی دریافت کردند؛ ورزش‌هایی ساده که در محیط‌های ساده و بدون سقف امکان‌پذیر و برگرفته از بازی‌های سنتی گذشته است.

در کنار آن، دوره‌های مربیگری شامل پنج دوره برای مردان و زنان ایجاد کردیم. دوره مربیگری ورزشی بازی‌های کودکان در سطح استان انجام شد و با همکاری فرماندهی سپاه صاحب‌الزمان و خیرین ورزشی، دو هزار بسته بازی‌های بومی‌محلی آماده کردیم تا وسیله‌های موردنیاز برای بازی‌های بومی‌محلی را به سطح شهرستان‌ها برسانیم و دوره آمادگی‌جسمانی برای ۴۰۰ نفر در سطح استان برای بخش ورزش همگانی برگزار شد.

وی ادامه داد: در قسمت ورزش کارکنان مخصوص نیروهای سپاه، صعود سراسری به کوه کرکرس شهرستان نطنز در دستور کار قرار گرفت و ۲۰۰ نفر از کوه‌نوردان منتخب سپاه از سراسر کشور به نطنز آمدند و به قله نطنز رسیدند. در نهایت در بخش کادر لیگ پنج‌گانه با رشته‌های شنا، تیراندازی، عبور از میدان موانع، پرتاب نارنجک و دو صحرانوردی به اجرا درآمد.

حضور در ورزش قهرمانی جزو اهداف‌مان است/ نیاز بسیج ورزش استان به تعامل با سایر ارگان‌ها

تشکیل تیم‌ها برای ورزش قهرمانی در بین اهداف ویژه

مسئول تربیت‌بدنی سپاه صاحب‌الزمان (عج) و مدیرعامل باشگاه فرهنگی‌ورزشی مقاومت استان اصفهان با تاکید بر توجه به ورزش قهرمانی از برنامه‌هایشان در سال جاری گفت: در سال ۱۴۰۱، ورزش قهرمانی را با تشکیل تیم‌های ورزشی در برنامه‌مان داریم و راه‌اندازی مدارس ورزشی با یک نیازسنجی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به‌طور مثال کشف توانمندی ورزشکاران شهرستان فریدون‌شهر در رشته کشتی، باعث شد یک خانه کشتی در آن شهرستان تأسیس کنیم و از پایه کار آغاز شد تا سطح تیم مشخص شود. در زرین‌شهر، خانه جودو و در مرکز استان خانه شنا و واترپلو وجود دارد و در حال بررسی سایر شهرستان‌ها هستیم تا خانه‌های استعدادیابی ورزش‌ها را فعال کنیم و بتوانیم در ادامه، تیم‌های منسجم برای اعزام‌شدن به مسابقات آماده کنیم.

معظم در ادامه تصریح کرد: دیگر برنامه پیش‌روی ما، برگزاری دوره‌های مربیگری و توانمندسازی برای ارتقای مربیان است. راه‌اندازی پایگاه‌های استعدادیابی با صدها کارآموز و ورزشکار ایجاد کرده‌ایم و به آن خواهیم افزود. به‌دنبال این هستیم تا ۲۸ پایگاه استعدادیابی در ۲۸ شهرستان استان ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توانیم شاهد تشکیل تیم‌های ورزشی توسط بسیج ورزش و باشگاه مقاومت باشیم، تاکید کرد: در ورزش قهرمانی اگر ظرفیت پایگاه‌های استعدادیابی به‌گونه‌ای فراهم شود تا ورزشکاران به‌همراه تیم‌ها در مسابقات شرکت کنند، قطعاً از این موضوع استقبال می‌کنیم؛ اما تلاشمان بر این است با ایجاد یک تیم برای استان اصفهان کارآمد باشیم. تیم‌داری باشگاه‌ها با اعضای غیربومی هیچ سودی برای پیشرفت ورزش استان ندارد. اگر قرار باشد امر تیم‌داری محقق شود، از پرورش‌یافتگان مجموعه خودمان استفاده خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم از مدارس فوتبال و رده‌های پایه کارمان را آغاز کنیم و همینطور ادامه پیدا کند تا به سطوح و رده‌های بالاتر برسند.

هر شهرستان یک سالن ورزشی چند منظوره و تلاش برای ایجاد مدارس ورزشی در کل استان

مسئول تربیت‌بدنی سپاه صاحب‌الزمان (عج) و مدیرعامل باشگاه فرهنگی‌ورزشی مقاومت استان اصفهان در رابطه با توانایی بالا در رشته تیراندازی گفت: ورزش تیراندازی در بخش نیروهای مسلح استعدادهای زیادی دارد و از آنجا که امکانات خوبی نیز برایشان فراهم می‌شود، می‌توان جواد فروغی‌های جدیدی کشف کرد و به جامعه ورزش قهرمانی کشور داد. یک خانه تیراندازی با کمان در شهرستان مبارکه ایجاد خواهیم کرد تا در بخش‌های مختلف تیراندازی، استعدادیابی را انجام دهیم تا ارتقا یابد و در مسابقات استانی، کشوری و بین‌المللی شرکت کنند.

معظم با بیان برنامه‌ای دیگر در راستای ورزش همگانی خاطرنشان کرد: دامنه ورزش همگانی وسعت زیادی دارد، از یک روستا تا محله‌های بالای شهر می‌توان اقدامات موردنیاز را انجام داد. یکی از برنامه‌های ابلاغ‌شده به پایگاه‌های بسیج، ایجاد ایستگاه‌های عصرگاهی و کوه‌پیمایی برای عموم مردم خواهد بود؛ تعامل با شهرداری‌ها و ادارات ورزش و جوانان، تولیدکنندگان صنعتی و سایر ارگان‌ها برای پرداخت هزینه‌ها در برنامه پیش‌روی شهرستان‌ها وجود دارد.

وی در رابطه با ارتباط پایگاه بسیج ورزش با اداره ورزش و جوانان استان اینگونه تشریح کرد: هیئت‌های ورزشی در باشگاه‌های مقاومت، همان هیئت‌های زیرمجموعه اداره ورزش و جوانان استان هستند. رئیس هیئت ورزشی بومی‌محلی با حفظ سمت، ریاست هیئت باشگاه مقاومت را برعهده دارد و این باعث ایجاد تعامل شده تا اقدامات موردنیاز در آینده از این طریق صورت بگیرد. ۱۸ هیئت فعال در باشگاه مقاومت وجود دارد.

مسئول تربیت‌بدنی سپاه صاحب‌الزمان (عج) و مدیرعامل باشگاه فرهنگی‌ورزشی مقاومت استان اصفهان، درباره رشته والیبال و ایجاد تیم گفت: برای رشته والیبال، یک دستورالعمل به شهرستان‌ها ابلاغ کردیم تا مدارس والیبال خصوصاً برای زنان راه‌اندازی شود، در استان اصفهان نیز چند مدرسه والیبال وجود دارد که پس از امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان، فعالیتش را آغاز خواهد کرد.

معظم از وجود سالن‌های چندمنظوره در شهرستان‌های اصفهان خبر داد و بیان کرد: متأسفانه بودجه‌های ورزش در کشور ناچیز است، سپاه در چند سال اخیر زیرساختی در شهرستان‌ها ایجاد کرد و در هر یک از شهرستان‌ها یک سالن ورزشی چندمنظوره ۹ دی برای رشته‌های فوتبال، والیبال، ورزش‌های رزمی ساخت. هر شهرستانی نیز به تعداد حوزه‌های مقاومتی سالن‌های با سقف کوتاه‌تر برای ورزش‌های رزمی و غیرتوپی استفاده می‌شود. درصدد هستیم با تعامل سازمان ورزش بسیج و ادارات برای تکمیل کردن تجهیزات بودجه‌ای تزریق کنیم. بسیج در بدنه مردم استفاده می‌شود و علاقه‌مندیم ارگان‌هایی که می‌توانند به ما در جهت تکمیل کردن امکانات کمک کنند، به سمت ما بیایند و ما نیز از آنان کمال تشکر را خواهیم داشت.

ورود به لیگ استانی فوتسال با تیم شهرستانی

وی با اعلام آغاز فعالیت در بخش فوتسال و حضور تیمی از شهرستان درچه در مسابقات گفت: در رشته فوتسال تیمی با نام مقاومت درچه ایجاد کرده‌ایم که برای ورود به لیگ‌برتر استان آماده می‌شود. سهمیه استانی برای حضور در سطح اول کشور وجود دارد اما به استعدادیابی بستگی دارد تا دست‌پرورده‌های خودمان ورزش سالمی را انجام بدهند.

مسئول تربیت‌بدنی سپاه صاحب‌الزمان (عج) و مدیرعامل باشگاه فرهنگی‌ورزشی مقاومت استان اصفهان در ادامه اظهار کرد: دوره مربیگری والیبال، شنا، رشته‌های رزمی، تیراندازی که خاص خودمان است و دوره آمادگی‌جسمانی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم، رشته تیراندازی علاقه‌مندان زیادی دارد و ایرانیان در این رشته خودشان را با استعداد نشان داده‌اند. در استان اصفهان نیز استعدادهای بسیاری مشاهده شده و می‌توانند در سطوح بین‌المللی برای کشورمان افتخارآفرینی کنند.

هزینه‌های موردنیاز به‌طور خودجوش تأمین می‌شود

معظم در پاسخ به این پرسش که آیا اداره ورزش و جوانان کمک‌مالی به بسیج ورزش استان می‌کند با خیر، همچنین درباره شیوه‌های تأمین بودجه اذعان کرد: تعامل ما با اداره ورزش و جوانان فقط برای برگزاری دوره‌های مربیگری است، اما از آنجا که بودجه‌های این ارگان مشخص است، هزینه و کمکی به ما نمی‌شود. بودجه‌های ما از طریق سازمان بسیج ورزش و کمک مردمی تأمین می‌شود. جمعیت هدف ما بیشتر از دو ارگان است و این بسیج‌ها بسیار گسترده هستند که بودجه‌های آن‌چنانی داده نمی‌شود، بسیاری از هزینه‌ها به‌صورت خودجوش تأمین می‌شود و ما نیز با فراهم کردن زیرساخت‌ها، می‌توانیم در این امر به پایگاه‌هایمان کمک کنیم.

وی در رابطه با فعالیت‌های پایگاه بسیج ورزش استان در زمینه همگانی گفت: در تابستان امسال برنامه ما، ایجاد مسابقات بومی‌محلی در سطح شهرستان‌ها است تا منتخبان به مرکز استان برسند. همچنین به‌دنبال افزایش رشته‌های دیگر هستیم و امیدوارم بتوانیم با کمک ارگان‌ها، هزینه‌هایش را تأمین کنیم و مانند توزیع دو هزار بسته ورزشی که به شهرستان‌ها و افرادی که مدنظرمان بود رسید، چنین اقدامی را دوباره انجام بدهیم.

بسیج ورزش برای پیشرفت به تعامل با سایر ارگان‌ها نیازمند است

مسئول تربیت‌بدنی سپاه صاحب‌الزمان (عج) و مدیرعامل باشگاه فرهنگی‌ورزشی مقاومت استان اصفهان افزود: در رشته‌های رزمی، یک گروه رزمی ذوالفقار وجود دارد که بسته به ظرفیت‌ها در حیطه‌های مختلف فعالیت‌ها انجام می‌شود.

معظم در خصوص شیوه استعدادیابی در زمینه‌های گوناگون خاطرنشان کرد: پایگاه‌های فعال استعدادیابی، دارای اساسنامه‌هایی هستند که پذیرش تعداد خاصی از متقاضیان و مشخص شدن سطح ورزشکاران توسط مربیان با فاکتورهای گوناگون و نیازسنجی‌ها در برنامه‌های سه‌ماهه فعالیت‌شان را آغاز می‌کنند.

وی در پایان با اعلام اینکه درخواست‌شان، تعامل بیشتر ارگان‌ها با پایگاه بسیج ورزش استان و باشگاه مقاومت است اظهار کرد: در کلان‌شهر اصفهان، از مدیران ورزش شهرداری درخواست تعامل بیشتر با ورزش بسیج را دارا هستیم و هرچه این تعامل گسترده‌تر باشد، با توجه به حرکت هر دو سازمان در یک‌راستا، ورزش همگانی و قهرمانی بیش از پیش به میان می‌رسد و قطعاً با تعامل بیشتر، هم‌افزایی بالاتری ایجاد می‌شود و به‌دنبال آن بهره‌وری‌اش برای ورزش استان مناسب و فوق‌العاده خواهد بود.

کد خبر 570424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.