آخرین بار چه زمانی آرسنال به لیگ قهرمانان راه یافت؟

توپچی‌ها زمانی درصدر فوتبال اروپا حضور داشتند و در سال ۲۰۰۶ به فینال رسیدند؛ اما به‌تازگی برای‌ صعود به این رقابت‌ها دچار مشکل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شنبه _سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱_ از هفته سی‌وچهارم لیگ برتر فوتبال انگلیس، دو تیم آرسنال و منچستریونایتد در ورزشگاه امارات به مصاف هم رفتند که توپچی‌ها با نتیجه سه بر یک از سد شیاطین سرخ گذشتند.

با این پیروزی، آن‌ها ۶۰ امتیازی شدند و با قرارگیری در رتبه چهارم، شانس خود را برای صعود به رقابت‌های فصل بعد لیگ قهرمانان اروپا حفظ کردند. توپچی‌ها زمانی در صدر فوتبال اروپا حضور داشتند و در سال ۲۰۰۶ به فینال رسیدند، اما اخیراً قرارگیری در بین چهار تیم برتر، کمی آن‌ها را از شرایط آرمانی دور کرده است و عجیب به نظر می‌رسد.

زمانی بود که رقابت در لیگ قهرمانان بدون حضور آرسنال، تقریباً غیرقابل تصور بود و «آرسن ونگر» توپچی‌ها را میهمان ثابت بالانشینان فوتبال اروپا کرد. بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷، مربی افسانه‌ای فرانسوی رکورد ۱۹ دوره متوالی را برای رقابت‌های قاره‌ای بزرگان به ثبت رساند که وزنه‌های سنگین وزن شمال لندن در سال ۲۰۰۶ به اولین فینال راه یافتند. با این حال، در اواخر دوران ونگر، چرخ‌ها شروع به جدا شدن کردند و از آن زمان، آرسنال قادر به بازگرداندن آن‌ها نبود. از آخرین باری که رتبه چهار تیم برتر به دست نیامده چه قدر می‌گذرد؟

آخرین بار چه زمانی آرسنال به لیگ قهرمانان راه یافت؟

پس از انتصاب ونگر به عنوان سرمربی آرسنال در اکتبر ۱۹۹۶، مدت زیادی طول نکشید تا در فوتبال انگلیس تأثیر بگذارد. ۲۵ سال از زمانی که آرسن ونگر سرمربی آرسنال شد و انقلابی در فوتبال انگلیس رخ داد، می‌گذرد. او توپچی‌ها را به سمت قهرمانی در لیگ برتر در فصل ۱۹۹۷-۱۹۹۸ هدایت کرد، درحالی‌که جام حذفی را نیز به عنوان بخشی از دو جام داخلی به دست آورد و در کمپین بعدی لیگ قهرمانان اروپا نیز سر تعظیم فرود آورد.

در هر یک از دو بازی اول آرسنال در آن سطح، قبل از رسیدن به مرحله یک چهارم نهایی در فصل ۰۱-۲۰۰۰، با خروج از مرحله گروهی همراه شد. حضور در یک هشتم نهایی مجدداً در فصل ۰۴-۲۰۰۳ تثبیت شد، قبل از اینکه در سال ۲۰۰۶ با شکست دو بر یک مقابل بارسلونا در پارک دو پرنس در نهایت ناکام شود. گل‌های کمپبل ۳۷ دقیقه، اتوئو ۷۶ دقیقه، بلتی ۸۰ دقیقه در این روز در سال ۲۰۰۶، کاری کرد که بارسلونا آرسنال را شکست داد و لیگ قهرمانان اروپا را به خانه برد.

ونگر بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ دو مرحله یک چهارم نهایی و یک نیمه نهایی را در دست داشت، اما ماجراهای لیگ قهرمانان با هفت شکست متوالی در یک شانزدهم نهایی به پایان رسید. جدیدترین آن‌ها در فصل ۱۷-۲۰۱۶ به دست بایرن‌مونیخ بود، با شکست‌های متوالی پنج بر یک از غول‌های آلمانی که آخرین خاطرات دردناکی را برای توپچی‌ها در میان بزرگان اروپایی رقم زد.

آن‌ها تنها توانستند در آن فصل به مقام پنجمی در لیگ برتر دست یابند و از آن زمان به جمع چهار تیم برتر بازنگشتند و ونگر در سال ۲۰۱۸ پایان سلطنت ۲۲ ساله خود را اعلام کرد. آخرین حضور در مرحله مقدماتی توسط آرسنال در لیگ قهرمانان اروپا پس از نایب قهرمانی بعد از لسترسیتی در فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۶، با دو رده‌بندی نهایی در رده پنجم که همراه با شکست فینال لیگ اروپا مقابل چلسی در سال ۲۰۱۹ بود، این نزدیک‌ترین چیزی است که آن‌ها به شکست رسیده‌اند که تقریباً تلاش بی‌حاصل از آن زمان را ثابت می‌کند.

آیا آرسنال در این فصل جواز حضور در لیگ قهرمانان اروپا را کسب خواهد کرد؟

پس از هشتم شدن در فصل ۲۰۲۰-۲۱ و ناکامی در کسب یک جام داخلی، آرسنال در فصل جاری در هیچ گونه رقابت قاره‌ای حاضر نبوده است. این امر به تیمی که تحت هدایت کاپیتان سابق باشگاه، میکل آرتتا کار می‌کند، اجازه می‌دهد تا تمرکز خود را روی مسائل لیگ برتر محدود کند. در یک مرحله به نظر می‌رسید که ناهماهنگی که توپچی‌ها را برای مدت طولانی عقب نگه داشته است، در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲ در طی بازگشت به جمع چهار تیم برتر، متزلزل می‌شود.

خطاهای آشنا، بار دیگر ظاهر شد؛ با سه شکست متوالی بین ۴-۱۶ آوریل به عنوان بخشی از روندی که تنها یک پیروزی در بالای جدول از پنج بازی به ارمغان آورد. آرسنال سه بازی متوالی را در سه موقعیت مختلف تحت هدایت میکل آرتتا پیروز شد. این تزلزل نابه‌هنگام به دیگران اجازه داد تا به میدان بیایند، زیرا تیم‌های تعقیب کننده سهمیه لیگ قهرمانان اروپا جمع شدند و آرسنال ناگهان در هفت بازی پایانی خود با کار سنگینی مواجه شد؛ زیرا به دنبال تعقیب رقبای سرسخت تاتنهام هستند و تقویم در شمال لندن، به روز «سنت تاترینگهام» باز می‌گردد.

با توجه به اینکه زمان به نفع آرتتا سپری می‌شود و اگر می‌خواهند بلیت بازگشت به لیگ قهرمانان اروپا را تهیه کنند، باید فرم خوب خود را از جایی به بعد پیدا کنند، لیست بازی‌های باقی‌مانده توپچی‌ها در سفرهای مهم به چلسی، وستهم، تاتنهام و نیوکاسل آشکار است، درحالی‌که آن‌ها در خانه میزبان لیدز و اورتون هستند.

کد خبر 570422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.