کدام تیم‌های فوتبال موفق به قهرمانی چهارگانه شده‌اند؟

لیورپول، امسال بیشترین شانس را برای کسب یک قهرمانی چهارگانه دارد؛ زیرا همچنان در چهار رقابت مهم در حال رقابت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیورپول امسال بیشترین شانس را برای کسب یک قهرمانی چهارگانه دارد، زیرا همچنان در چهار رقابت مهم در حال رقابت است. کسب یک جام مهم در هر فصل، دستاوردی قابل توجه محسوب می‌شود؛ البته نه به اندازه زمانی که دو یا سه جام کسب کنید. با این حال، تیم‌های خاصی می‌توانند چالش‌هایی را برای به دست آوردن جام‌های ارزشمند در چند جبهه حفظ کنند، تا آن‌ها را به ویترین افتخارات خود بیفزایند.

چهارگانه چیست؟

برای یک باشگاه، «چهارگانه» به این معنا است که آن‌ها چهار جام در یک فصل به دست آورده‌اند. به عنوان مثال اگر تیمی قهرمان لیگ برتر، جام حذفی، جام اتحادیه و لیگ قهرمانان اروپا شده باشد، قهرمان چهارگانه شده است. در اصطلاح رسمی، چهارگانه «واقعی» زمانی است که یک باشگاه، هر چهار جام مهم را در یک دوره، نه در یک سال تقویمی، به دست آورد.

یک تیم می‌تواند چهار جام را به دست آورد و نام آن را کسب چهار جام بگذارد، اما دست اندرکاران واقعی و فوتبالیست‌ها خواهند گفت که جام‌هایی مانند جام جهانی باشگاه‌های فیفا و سوپرجام یوفا جزو مسابقات "چهارگانه" محسوب نمی‌شوند، زیرا آن‌ها توسط اکثریت مردم، جام‌های اصلی به حساب نمی‌آیند. به طور مشابه، «سه‌گانه» زمانی است که یک تیم تنها سه جام مهم را در یک فصل به دست می‌آورد و «دوگانه» زمانی است که یک تیم دو جام بزرگ را بالای سر خود می‌برد.

بایرن با قهرمانی در بوندسلیگا، DFB Pokal جام حذفی آلمان و لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰-۲۰۱۹، چهارگانه غیررسمی را به دست آورد. آن‌ها چند ماه بعد، قهرمان جام باشگاه‌های جهان شدند؛ یعنی چهار عنوان قهرمانی را به دست آوردند اما نه چهارگانه واقعی. به طور مشابه، «پپ گواردیولا» در سال تقویمی ۲۰۰۹ شش جام به عنوان سرمربی بارسلونا به دست آورد شامل؛ لیگ قهرمانان، لالیگا، جام حذفی اسپانیا، جام باشگاه‌های جهان، سوپرجام یوفا و کوپا دل ری؛ اما نتوانست در فصل ۱۰-۲۰۰۹ چهارگانه مناسب را به دست آورد و در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در حالی که قهرمان جام حذفی اسپانیا و لالیگا شد، حذف شد.

آیا تا به حال یک تیم لیگ برتری قهرمان چهارگانه شده است؟

هیچ تیم لیگ برتری موفق به کسب چهارگانه نشده است. نزدیک‌ترین چیزی که هر تیمی به آن دست یافته، در سال ۱۹۹۸-۱۹۹۹ بود که منچستریونایتد یک سه‌گانه تاریخی را به دست آورد، با قهرمانی در جام اتحادیه که شیاطین سرخ از آن رقابت‌ها در مرحله یک چهارم نهایی مقابل تاتنهام حذف شده است. در همین حال، منچسترسیتی هر سه جام داخلی را در فصل ۱۹-۲۰۱۸ به دست آورد اما در مرحله یک چهارم نهایی از رقابت‌های قاره‌ای خارج شد. آن‌ها همچنین در همان سال برنده جام Community Shield شدند.

رؤیای چهارگانه لیورپول زنده و تکان دهنده است

لیورپول این پتانسیل را دارد که در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲ قهرمان چهارگانه واقعی لیگ برتر، جام حذفی، جام کارابائو و لیگ قهرمانان اروپا شود. قرمزها قبلاً افتخارات جام اتحادیه را چشیده‌اند، به فینال جام حذفی، نیمه‌نهایی در اروپا راه یافته‌اند و در رقابت با سیتی در رقابت قهرمانی داخلی می‌جنگند. هیچ تیمی در پنج لیگ معتبر اروپایی موفق به کسب چهار قهرمانی واقعی نشده است، اگرچه بسیاری از باشگاه‌ها در یک فصل چهار عنوان قهرمانی را کسب کرده‌اند. سلتیک در فصل ۱۹۶۶-۱۹۶۷ موفق به کسب چهار قهرمانی واقعی شد؛ زیرا آن‌ها جام اروپا، دسته اول اسکاتلند، جام اسکاتلند و جام اتحادیه اسکاتلند را در یک فصل به دست آورده بودند.

کدام تیم های فوتبال موفق به قهرمانی چهارگانه شده اند؟

کد خبر 570421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.