۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
قدر؛ فرصت استغفار و بیداری

قدر، شبی است که در آن خداوند کلام خود قرآن را به زبان بشر بر بهترینِ خلق و آخرین فرستاده خود نازل کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "انا انزلناه فی الیله القدر"؛ قدر، واژه‌ای که هر مسلمانی از همان کودکی با آن آشنا می‌شود، همراه پدر یا مادرش در آن شب‌های با عظمت به احیا می‌رود و هر چند نداند برای چه راهی مسجد شده است تا جایی که بتواند به همراه بزرگ‌ترها می‌نشیند، زمانی را به نشستن کنار والدین می‌گذراند و زمانی کلام به کلام آن‌ها در کنارشان نوای الغوث سر می‌دهد، قرآن بر سر می‌گذارد و با رکوع و سجود دیگران همراه می‌شود. در حالت سجده از گوشه چشم به دیگران نگاه می‌کند که حرکت بعدی از دستش نرود و با کوچک‌ترین حرکت آن‌ها از جای می‌پرد.

شب قدر، شبی است که قرآن در آن نازل شد، خداوند متعال در هیچ آیه‌ای از قرآن کریم به صراحت اعلام نکرده است که شب قدر، شب نزول قرآن و اندازه‌گیری تقدیر انسان، چه شبی است و در کدام یک از ماه‌های سال قرار دارد.

در کتاب آسمانی مسلمین با استناد بر چند آیه اعم از آیه سوم سوره دخان (همانا قرآن را در شبی مبارک آفریدیم)، آیه ۱۸۵ سوره بقره (ماه رمضان که در آن قرآن را آفریدیم) و اولین آیه از سوره قدر (همانا قرآن را در شب قدر آفریدیم) می‌توان دریافت که شب قدر در ماه رمضان قرار دارد و کل قرآن نیز در همین شب بر پیامبر اسلام نازل شده است. به عبارت دیگر کل قرآن به صورت یکپارچه در شب قدر به پیامبر اسلام وحی شد و پس از آن طی ۲۳ سال نبوت، بنا بر زمان و مکان و احوالی خاص به تفصیل و آیه به آیه بر او نازل شد.

در رابطه با زمان دقیق شب قدر میان علمای مختلف اسلام شاهد اختلاف نظر هستیم که از یکم تا سی‌ام ماه مبارک رمضان، شیعیان شب قدر را به یکی از شب‌های نوزدهم، بیست‌ویکم یا بیست‌وسوم این ماه نسبت می‌دهند که معادل است با روزهای ضربت خوردن، شهادت و سوم پس از شهادت مولای متقیان علی علیه‌السلام و اهل سنت یکی از شب‌های بیست‌وپنجم، بیست‌وهفتم یا بیست‌ونهم این ماه مبارک را شب قدر می‌دانند. بنا بر فرموده پیامبر اسلام دلیل نامشخص بودن زمان دقیق شب قدر، محترم و مهم‌تر شمرده شدن کل ۱۰ شب پایانی ماه مبارک رمضان است.

شبی که به لحاظ فضیلت باارزش‌تر از هزاران ماه از سال است و اهمیت عبادت در آن بارها مورد توجه ویژه قرار گرفته است چرا که صرف‌نظر از اختلاف‌نظرهای موجود درباره تاریخ آن، شب قدر شبی است که خداوند به واسطه برترین بندگانش با بشر ارتباط برقرار کرده و کلامش را به زبان بشر نازل کرده است.

ائمه اطهار هدف اصلی از شب زنده‌داری‌های این شب را نزدیک شدن به خداوند و بررسی اعمال گذشته برای ساخت مسیری بهتر در آینده دانسته و وعده داده‌اند که پرداختن به اعمال شب قدر با دوری جستن از گناه، طلب مغفرت برای گناهان گذشته، یاری رساندن به نیازمندان و گرفتن دست در راه ماندگان، در کنار تفکر و زنده نگه داشتن یاد خدا که ناظر دائمی و برحق زمین و زمان است، به پیشرفت بسیار مؤثر انسان در طول سال کمک می‌کند.

در این شب باارزش بر مسلمانان سراسر جهان است که با شب زنده‌داری، دعا برای فرج و سلامتی امام زمان(عج)، طلب آمرزش، به جای آوردن نمازهای قضا، اطعام یتیمان و نیازمندان در حد توان مالی خود و ذکر دعا و فاتحه برای درگذشتگان، یک صدا و یک دل با سایر مسلمین سراسر جهان، قدرِ قدر را بر جای آورند.

کد خبر 570163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.