اتباع خارجی ۹ ماه تا ۳۰ سال تحت پوشش واکسیناسیون سرخک قرار می‌گیرند

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به شیوع بیماری سرخک در کشورهای همسایه در نظر داریم تا جمعیت غیرایرانی گروه سنی ۹ ماهه تا ۳۰ ساله را تحت پوشش واکسیناسیون سرخک قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدمهدی گویا در نشست با معاونان بهداشت تعدادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که با موضوع برنامه‌ریزی جهت ارائه خدمات بهداشتی به جمعیت مهاجر و پناهنده برگزار شد، اظهار کرد: بیماری سرخک یک بیماری ویروسی است که از طریق دستگاه تنفسی منتقل می‌شود و مردم بیشتر این بیماری را به جهت بثورات جلدی آن می‌شناسند.

وی با اشاره به شیوع سرخک در کشورهای همسایه شرقی، افزود: سرخک در کشور ما از سال ۱۳۹۶ حذف شده است و از آن زمان تاکنون موارد مثبت ابتلاء به سرخک در ایران نداشته‌ایم و نمی‌خواهیم که مجدد این بیماری در کشور طغیان کند؛ لذا با توجه به سرایت شدید این بیماری عفونی در جامعه نباید اجازه تکثیر و انتشار آن را که در برخی از مواقع منجر به ایجاد عوارض شدید همچون گرفتگی دستگاه تنفسی و حتی مرگ می‌شود بدهیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ادامه داد: به طور معمول مبتلایان به سرخک غیرایرانی‌ها بوده‌اند و اکنون این نگرانی بابت انتقال این بیماری به ساکنین کشور توسط پناهندگان وارد شده به ایران یا مهاجرین وجود دارد.

وی با بیان اینکه تمام گروه‌های سنی و جنسی در معرض خطر ابتلاء به بیماری سرخک قرار دارند، تصریح کرد: نمی‌توان گفت این بیماری تنها در یک سن و جنس خاص شایع است، اما بیشتر مبتلایان سن زیر ۳۰ سال دارند؛ البته این موضوع بستگی به سابقه واکسیناسیون این گروه سنی هم دارد اما بیشتر کودکان زیر پنج سال مبتلایان به سرخک را شامل می‌شوند.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار کودک جنوب شرق کشور تحت پوشش واکسن سرخک

گویا اضافه کرد: در زمستان سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار کودک ۹ ماه تا هفت سال جنوب شرق کشور تحت پوشش واکسن سرخک قرار گرفتند و در مناطق سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان از حاشیه امن خوبی از این جهت برخوردار هستیم.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر به‌طور جدی درحال دنبال کردن واکسیناسیون سرخک در جمعیت غیرایرانی هستیم تا اگر کسی در گروه هدف ۹ ماهه تا ۳۰ ساله واکسن دریافت نکرده هرچه سریع‌تر واکسینه شود، گفت: بخشی از افراد گروه هدف واکسیناسیون سرخک جزو گروه هدف واکسیناسیون کرونا نیز هستند اما این دو واکسن نیازمند فاصله زمانی نیستند و می‌توانند دریافت همزمان هر دو واکسن را داشته باشند و این مهم درخصوص واکسن فلج اطفال هم صدق می‌کند و هیچ‌گونه محدودیتی ندارد.

لزوم تزریق واکسن سرخک

به گزارش ایمنا، طی ۲۵ سال گذشته، واکسن سرخک به صورت ترکیبی با واکسن‌های سرخجه و اوریون (MMR) ارائه شده است. این واکسن باید به همه کودکان در سنین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی تجویز شود. نوبت دوم واکسن را نیز در کودکان مدرسه‌ای در سنین چهار تا ۱۲ سالگی توصیه می‌کنند.

همچنین افراد مسن‌تر مستعد نیز باید واکسینه شوند. همه افراد را باید مستعد در نظر گرفت مگر اینکه سابقه سرخک تائید شده توسط پزشک داشته باشند، دو دوز واکسن دریافت کرده باشند یا بررسی‌های سولوژیک (آزمایشگاهی) آنها نشان از ایمنی نسبت به سرخک داشته باشد. تزریق واکسن سرخک در مبتلایان به نقص ایمنی سلولی، زنان باردار و افرادی که سابقه حساسیت به پروتئین تخم مرغ یا آنتی‌بیوتیک نئومایسین دارند، ممنوع است.

کد خبر 570038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.