گام بلند شهرداری زنجان در آسفالت معابر شهر

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان گفت: از دهم فروردین‌ماه تاکنون، بیش از ۳۲۰۰تن آسفالت‌ریزی انجام شده است که این میزان در منطقه یک ۲۷۱تن، منطقه دو ۱۸۶۷تن، منطقه سه ۷۶۵تن و منطقه چهار ۳۳۴تن است که مجموعا، در چهار منطقه ۳۲۳۷تن آسفالت‌ریزی طی ۲۰روز گذشته انجام شده است.

علیرضا انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آسفالت‌ریزی معابر شهر زنجان، قبل از عید نوروز انجام شد و با به‌روزکردن طرح اختلاط و تعمیر و بازسازی دو کارخانه آسفالت، درصدد ایجاد اقدامات اساسی در سطح شهر هستیم.

وی با بیان اینکه در خیابان امام و سعدی برای استقبال از نوروز ترمیم جدول‌کاری و آسفالت انجام شد، افزود: طی سال‌های گذشته در حالت خوش‌بینانه آسفالت‌ریزی اردیبهشت یا خردادماه اجرایی می‌شد؛ اما با برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال جاری، آسفالت‌ریزی از دهم فروردین‌ماه کلید خورد و عملیات روکش در بلوار سرداران شهید میدان قائم آغاز شد.

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان خاطرنشان کرد: در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰، اسکن معابر طی قراردادی با آزمایشگاه مکانیک خاک منعقد شد و زنجان، سومین شهر کشور بود که این تجهیزات را وارد کرد تا مطالعات روکش آسفالت با دقت نظر بالایی انجام شود.

انصاری با بیان اینکه به منظور آسفالت‌ریزی در معابر شهر زنجان، اطلاعات خوبی در بحث ترمیم و روکش آسفالت به دست آمده است، تصریح کرد: معمولاً در دو ماه اول سال نوسانات جوی وجود دارد و شرایط برای انجام آسفالت مهیا نیست؛ طی این مدت لیست مناطق اولویت‌دار برای ترمیم آسفالت تهیه شد و درحال‌حاضر شهرداری توان ترمیم معابر و روکش آسفالت را دارد. بودجه مورد نیاز ابلاغ و موافقت‌نامه‌ها نیز رد و بدل شده است.

وی بودجه پیش‌بینی شده برای آسفالت را ۹۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: تأمین اعتبار و تخصیص آن طی روزهای آینده انجام می‌شود تا بتوانیم پیمانکارها را وارد گود کنیم. با قول شورای شهر اگر حجم آسفالت‌ریزی افزایش پیدا کند، این رقم به ۱۸۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

درخواست شهرداری برای استفاده از قیر رایگان

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان با بیان اینکه تاکنون دو مناقصه برای انتخاب پیمانکار برگزار شده و برای ۴۰ هزار تن دیگر در مرحله عقد قرارداد هستیم، اظهار کرد: در شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر معمولاً سهمیه قیر رایگان اختصاص داده نمی‌شود که زنجان نیز از این قاعده مستثنی نیست. با رایزنی‌های صورت گرفته با نمایندگان مجلس درخواست استفاده از قیر رایگان از وزارت کشور داده شده است که امیدواریم این امر محقق شود تا به واقع شاهد نهضت آسفالت در سطح شهر زنجان باشیم.

انصاری در پاسخ به انتقادات صورت گرفته درخصوص استفاده از لفظ نهضت آسفالت‌ریزی توسط مسئولان و مدیران شهری، تاکید کرد: سال گذشته تنها ۴۲ هزار تن ترمیم و آسفالت‌ریزی در سطح معابر شهر زنجان انجام شد و طی ده سال گذشته ۹۰ هزار تن آسفالت‌ریزی انجام شده که این میزان در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی گفت: در سال‌های اخیر تنها بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن آسفالت‌ریزی صورت گرفته و با بودجه فعلی ۹۵ هزار تن و با ردیف‌های بودجه‌ای که در نظر داریم بین ۸۵ تا ۹۵ هزار تن آسفالت، بسته به نوسانات قیمت قیر، اجرای آسفالت شامل روکش و ترمیم خواهیم داشت که در صورت استفاده از ظرفیت نمایندگان استان این میزان افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان خاطرنشان کرد: شهرداری تیم کارشناس نظارت آسفالت دارد، به علاوه قراردادی با مشاور منعقد شده تا نظارت کارگاهی بر پروژه‌ها انجام شود تا نظارت مضاعف و عالی در خصوص کیفیت آسفالت انجام می‌شود.

انصاری در پاسخ به این پرسش که بحث نظارت بر کیفیت آسفالت از چه زمانی انجام می‌شود، گفت: از شش سال قبل، یک نفر به عنوان ناظر عالی بر کیفیت آسفالت و روند انجام پروژه نظارت داشت و درحال‌حاضر، نظارت کارگاهی به عنوان بازوی قوی در بحث کیفیت آسفالت مدنظر شهرداری است.

استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای افزایش عمر و کیفیت آسفالت

وی تصریح کرد: زیرسازی معابر سطح شهر طی سال‌های گذشته به نحو احسن انجام نمی‌شد و بسیاری از معابر، مشکل زیرسازی دارند که رفع این مشکل بودجه کلانی می‌طلبد. درصدد هستیم با استفاده از تکنولوژی‌های جدید ژئو گریدها، ژئوتکستایل و الیاف‌هایی که وجود دارد، عمر آسفالت را افزایش دهیم و بر کیفیت آسفالت بیفزاییم.

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان با بیان اینکه در کمربندی شمالی و جنوبی تردد خودروهای سنگین وجود دارد و مسیر ترانزیتی شهر از مسیر خیام و کمربندی شمالی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: این دو محور اصلی حجم آسفالت زیادی نیاز دارد و نیازمند همت و همکاری مسئولان استان و همراهی اداره راه و شهرسازی است و از عهده شهرداری خارج است.

وی گفت: شرکت‌های خدمات‌رسان با حفاری‌های خود، خرابی آسفالت را دو چندان می‌کنند؛ اما معابر دیگر حداقل پنج سال عمر مفید آسفالت دارند و تضمینی که از پیمانکاران می‌گیریم، معمولاً پنج سال عمر مفید آسفالت است.

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان افزود: محور ۱۷ شهریور حدود ۱۵ سال پیش آسفالت شد، پس از آن حفاری در آن منطقه انجام نشده و طول عمر آسفالت منطقه بیشتر شده است.

انصاری درخصوص اطلاع شهروندان از مسیرهای آسفالت‌ریزی در ساعات شلوغ و پرتردد، گفت: در فصل بهار امکان آسفالت‌ریزی در شیفت بعد از ظهر و غروب وجود ندارد؛ چراکه دمای هوا کاهش پیدا می‌کند و بهترین زمان در طول روز و نزدیک ظهر است که مطمئناً شاهد پیک تردد هستیم، اما در فصل تابستان برای شیفت شب اجرای آسفالت را برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

وی در خصوص لزوم اطلاع شهروندان از محورهای اجرای عملیات آسفالت‌، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه فعلاً آسفالت‌ریزی در تناژ بالا صورت نمی‌گیرد، اطلاع‌رسانی‌ها به صورت نصب بنر و ۲۴ ساعت قبل از انجام عملیات است؛ چراکه پیش‌بینی دمای هوا و وقوع بارندگی از سه یا چهار روز قبل از آسفالت‌ریزی امکان‌پذیر نیست.

سرپرست معاونت عمرانی و امور زیربنایی شهرداری زنجان در خصوص آسفالت‌ریزی منطقه کوی خرداد، گفت: آسفالت‌ریزی این منطقه در دستور کار است اما آسفالت معابر مناطقی از این شهرک که هنوز تحویل شهرداری نشده، بر عهده شرکت تعاونی است.

انصاری اضافه کرد: از دهم فروردین‌ماه تاکنون بیش از ۳۲۰۰ تن آسفالت‌ریزی انجام شده که این میزان در منطقه یک ۲۷۱ تن، منطقه دو ۱۸۶۷ تن، منطقه سه ۷۶۵ تن و منطقه چهار ۳۳۴ تن است که در مجموع چهار منطقه ۳۲۳۷ تن آسفالت‌ریزی در ۲۰ روز گذشته انجام شده است.

کد خبر 569996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.