۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
سرنوشت هولناک ۶قلوهای مارگونی

اورژانس هوایی استان کهگیلویه‌وبویراحمد ظهر _چهارشنبه سی‌ویکم فروردین‌ماه_ یک مادر باردار و شش قلوهای وی را به بیمارستان امام سجاد منتقل کرد؛ اما در نهایت شش‎قلوها در ۲۱هفتگی، مرده به دنیا آمدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جهانبخش وحدت‌نژاد اظهار کرد: ساعت ۱۲:۵۲ گزارشی مبنی بر زایمان قریب‌الوقوع یک مادر باردار همراه با دردهای شدید زایمانی، در مارگون به مرکز پیام یاسوج اعلام و پس از تأیید اولیه کارشناسان، امداد هوایی جهت امدادرسانی فعال شد.

وی با اشاره به اینکه این مادر باردار به درمانگاه مارگون مراجعه کرده است و بعد از معاینه اولیه، تقاضای امدادرسانی از اورژانس ۱۱۵ شد، افزود: اورژانس زمینی مارگون به محل اعزام و پس از اقدامات اولیه لازم، مادر باردار را تحویل بالگرد اورژانس هوایی دادند.

رئیس اورژانس ۱۱۵ استان ادامه داد: این مادر که شش قلو باردار بود و هفته بیست‌ویکم بارداری را طی می‌کرد، توسط پرسنل اورژانس هوایی ۱۱۵ به بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج منتقل و تحویل بخش زایشگاه شد.

وضعیت مادر و ۶ قلوها

منصوره مقدم، متخصص زنان و زایمان و رزیدنت زایشگاه بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج اظهار کرد: این مادر باردار ۲۱ ساله از شهرستان مارگون در بارداری دوم صاحب شش قل (چهار پسر و دو دختر) شده بود که به علت پاره شدن کیسه آب وی در خانه بدون داشتن سابقه بیماری، زایمان زودرس و مشکل خاص، به این بیمارستان منتقل شد. این مادر هم اکنون یک پسر چهار ساله نیز دارد و بارداری شش قلوها به صورت طبیعی و بدون سابقه نازایی، استفاده از دارو و روش‌های بارداری بود.

وی خاطرنشان کرد: در بارداری‌های چند قلویی، به مادران پیشنهاد می‌شود که برخی از قل‌ها را تحت نظر پزشک سقط کنند تا مابقی قل‌ها را سالم به دنیا بیاورند؛ اما این پیشنهاد از سوی این مادر و همسر وی پذیرفته نشد و در نهایت شش قلوها در سن ۲۱ هفتگی، مرده به دنیا آمدند.

لزوم مراقبت بیشتر از مادران باردار چند قلو

به گزارش ایمنا، تولد دوقلوها و قل‌های بیشتر یک فرآیند بارداری منحصر به فرد است که روی نظام خانواده، توسعه جامعه و تکوین شخصیت افراد اثرگذار است. ازآنجاکه زایمان چندقلوها متفاوت‌تر است، زنانی که بارداری چندقلویی را تجربه می‌کنند، بیشتر از بارداری‌های معمولی نیازمند توجه و مراقبت هستند.

طول بارداری در انسان برای یک جنین حدود ۴۰ هفته است اما این زمان برای چندقلوزایی به طور متوسط کاهش می‌یابد. برای دو قلوزایی طول دوره‌ی بارداری ۳۶ هفته، برای سه قلوزایی ۳۲ هفته و برای چهار قلوزایی ۳۰ هفته است و از آنجا که تولدهای زودرس در نهایت برای سلامت کودکان عواقبی در پی دارد، تولد دوقلوها با راهکارهای خاصی نسبت به تولدهای معمول کنترل و هدایت می‌شود.

کد خبر 569994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.