افشاگری بی‌سابقه از ابربدهکاران

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، یکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت سیزدهم وارث زیان انباشته‌» نوشت: به جرئت می‌توان روز سی‌ام فروردین‌ماه امسال را یک نقطه عطف تاریخی برای اقتصاد ایران دانست. روزی که با انتشار صورت‌های مالی حسابرسی شده ۳۱۳ شرکت دولتی درهای این بخش به روی مردم بازشد. تا پیش از این مردم و کارشناسان تنها کلیاتی از چگونگی اداره شرکت‌های عریض و طویل دولتی می‌شنیدند، اما با انتشار صورت‌های مالی رسمی تمام جزئیات عملکرد این شرکت‌ها روی میز شفافیت گذاشته شده است. حال بررسی صورت‌های مالی تعدادی از شرکت‌ها بخصوص در بخش زیان‌های انباشته شرکت‌ها شاهد وضعیت نامطلوبی هستیم.

به طوری که بسیاری از این شرکت‌ها که ارائه دهنده کالا یا خدمات تقریباً انحصاری هستند، با وجود کسب درآمد، بعضاً با زیان بالایی همراه هستند و در کنار آن هر ساله به زیان‌های انباشته آنها نیز افزوده می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که دولت سیزدهم در چه وضعیتی شرکت‌های دولتی را تحویل گرفته است. این در حالی است که اصلاح ساختار این شرکت‌های زیان‌ده و فربه به سال‌ها کار کارشناسی و برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد.

افشاگری بی سابقه از ابربدهکاران

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «موشک‌های مقاومت درهای مسجدالاقصی را به روی صهیونیست‌ها بست» نوشت: مقاومت فلسطینی‌ها در مقابل جنایات صهیونیست‌ها در کرانه باختری و قدس اشغالی و هشدارهای مکرر مقاومت غزه برای پاسخ کوبنده به اشغالگران که با شلیک چند موشک به سرزمین‌های اشغالی همراه بود، جواب داد و مقامات تل‌آویو از مواضع خود عقب نشستند.

مقامات این رژیم اعلام کردند که درهای مسجدالاقصی به روی شهرک‌نشینان بسته می‌شود. در شرایطی که رژیم صهیونیستی با شروع ماه مبارک رمضان دامنه جنایات خود را در کرانه باختری و قدس افزایش داده بود تا شهرک‌نشینان بیشتر از مسجدالاقصی منتفع شوند، در نهایت نتوانست در مقابل مقاومت فلسطینی‌ها کاری از پیش ببرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز چهار شنبه گزارش دادند که سران سیاسی و امنیتی این رژیم تصمیم گرفتند که از جمعه آینده تا پایان ماه رمضان مسجدالاقصی را به روی یهودیان ببندند.

این تصمیم بعد از رایزنی «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پی تشدید تنش‌ها در مسجدالاقصی و شهر اشغالی قدس و کرانه باختری رود اردن گرفته شد. بر اساس این تصمیم، اجازه ورود یهودیان به مسجدالاقصی در طول روزهای هفته از یک شنبه تا پنج شنبه داده نخواهد شد و روزهای جمعه و شنبه نیز بر اساس اعتقادات آن‌ها ورود به آن ممنوع است. فعالان راستگرای افراطی در این خصوص گفتند که دوره تعطیلی حرم قدس در سال‌های گذشته در ماه رمضان حدود سه تا چهار روز بود، اما امسال ۱۲ روز است. این در حالی است که یک

منبع نزدیک به «نفتالی بنت» گفت که در سال‌های گذشته نیز تعطیلی حرم قدس به روی یهودیان در ۱۰ روز آخر ماه رمضان بود. عیساوی فریج، وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی نیز تصمیم برای بستن مسجدالاقصی را به روی صهیونیست‌ها تصمیمی مناسب در این شرایط دانست و گفت که هدف از این تصمیم آرام کردن اوضاع قدس است. اما بنت، ایتمار بن غفیر، عضو پارلمان رژیم صهیونیستی از حزب راستگرای صهیونیسم دینی (هتسیونوت هدتیت) در واکنش به این تصمیم در توئیتی به بنت حمله کرد و نوشت: «تصمیم رده سیاسی برای متوقف کردن ورود اسرائیلی‌ها بعد از عید فصح نشان می‌دهد که نفتالی بنت پرچم سفید را بالا برد.»

مسجدالاقصی در روزهای اخیر صحنه یورش‌های مستمر نظامیان رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان بود که به درگیری بین آن‌ها و فلسطینیان نمازگزار منجر شد و در نتیجه آن شماری از فلسطینیان زخمی شدند. نظامیان صهیونیست تلاش کردند با ایجاد رعب و وحشت و دستگیری گسترده، فلسطینی‌ها را از اعتراض بازدارند، اما فلسطینی‌ها در مقابل این جنایات سکوت نکردند و با همه توان در مقابل آن‌ها ایستادگی کردند.

افشاگری بی سابقه از ابربدهکاران

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افشاگری بی‌سابقه از ابربدهکاران» نوشت: بانک مرکزی فهرست تسهیلات کلان بانکی و بدهکاران بانکی ۱۴ بانک را با جزئیات آن از جمله رقم بدهی معوق منتشر کرد. فهرستی که بررسی جزئیات آن اطلاعات جالبی را در اختیار ما قرار می‌دهد. پیش از این چند بانک دولتی اسامی بدهکاران معوق را منتشر کرده بودند که آن اطلاعات فاقد جزئیات از جمله رقم بدهی بود.

در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: در راستای اجرای ردیف ۱ بند د- احکام تنظیمی تبصره ۱۶- تسهیلات تکلیفی قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آمار مقدماتی تسهیلات و تعهدات کلان (از بانک‌هایی که تاکنون دریافت شده) در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ مطابق بند یاد شده منتشر می‌شود. بر اساس اعلام بانک مرکزی، اطلاعات مذکور، اولیه بوده و اقدامات مقتضی در زمینه پایش و بهبود مستمر کیفیت آن در دست اقدام و پیگیری است. این اطلاعیه می‌افزاید: تاکنون اطلاعات از ۱۴ بانک دریافت شده و به تدریج همزمان با دریافت اطلاعات از سایر بانک‌ها جدول مربوطه کامل‌تر می‌شود.

بانک‌های رفاه کارگران، سامان، سپه، قرض الحسنه رسالت، قرض‌الحسنه مهر ایران، کارآفرین، کشاورزی، گردشگری، ملت، تجارت، پست بانک، پاسارگاد، مشترک ایران و ونزوئلا و اقتصادنوین جزو بانک‌هایی هستند که اسامی بدهکاران بزرگ بانکی آنها توسط بانک مرکزی منتشر شد. مهم‌ترین نکات قابل استخراج از

فهرست‌های منتشر شده به شرح زیر است: بررسی صورت‌های مالی برخی بانک‌ها نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از تسهیلات کلان این بانک‌ها به شرکت‌های زیرمجموعه تعلق یافته است. به عنوان مثال شش مورد از ۱۵ گیرنده تسهیلات کلان بانک پاسارگاد، شرکت‌های زیرمجموعه این بانک هستند. همچنین بزرگ‌ترین رقم تسهیلات بانکی بانک ملت به شرکت‌های زیرمجموعه این بانک اختصاص دارد. تأمین اجتماعی ۸۵ هزار میلیارد تومان از بانک رفاه کارگران تسهیلات دریافت کرده است. بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و قرض‌الحسنه رسالت فاقد تسهیلات کلان هستند.

شرکت پتروشیمی خلیج فارس بزرگ‌ترین گیرنده تسهیلات از بانک‌های تجارت و اقتصاد نوین است و مجموع تسهیلات دریافتی این شرکت از این دو بانک حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان است اما این تسهیلات معوق نیست. دریافت تسهیلات از سوی یک بانک از بانک دیگر نیز پدیده‌ای عجیب است که در این فهرست‌ها دیده می‌شود. بانک‌های پاسارگاد و کارآفرین از بانک اقتصاد نوین و بانک‌های سامان و پارسیان از بانک گردشگری، تسهیلات دریافت کرده‌اند.

افشاگری بی سابقه از ابربدهکاران

کد خبر 569947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.