۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
آخرین وضعیت دلار، سکه، طلا و بورس

در بورس شاخص سازها شاخص کل بورس را قرمز رنگ کردند، معامله گران افزایشی توانستند قدرت را بدست بگیرند، افت قیمت دلار جبران شد و نرخ دلار تا محدوده ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان بالا رفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بازار ارز هفته‌ای که گذشت برخوردهای انتظامی دیده شد و همین امر موجب شده بود که انتظارات صعودی افزایش پیدا کند. معامله گران تصور می‌کردند که بازار ساز توانایی مدیریت اسکناس آمریکایی را از دست داده است.

نکته دوم در بازار هفته عقب نشینی خالی فروش‌ها بود. آنها دوست ندارند قیمت بالا برود بلکه با پایین آمدن قیمت سود می‌کنند.با خروج این دسته از بازار به علت تسویه، قیمت دلار توانست رشد را تجربه کند.

البته عده‌ای از معامله گران معتقد بودند که اولین سیگنال افزایش نرخ دلار دیشب از بازار سلیمانیه آغاز شد و دلار در این بازار از دلار تهران بالاتر رفت و همین امر باعث شد که نرخ دلار تهران هم آرایش صعودی به خود بگیرد.

قیمت دلار بالا رفت

معامله گران افزایشی دلار روز چهارشنبه (سی‌ویکم فروردین ماه) توانستند قدرت را در دست بگیرند و افت قیمت دلار در روز گذشته را کاملاً جبران کنند. نرخ دلار روز گذشته تا محدوده ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان بالا رفت. برخی از معامله گران معتقدند در صورتی که اسکناس آمریکایی بالای محدوده یاد شده تثبیت شود احتمال رسیدن آن به مرز ۲۸ هزار تومان وجود دارد.

اما دلار در بازار متشکل ارزی اندکی عقب نشینی را تجربه کرد. قیمت دلار در این بازار با ۲۵ هزار و ۱۴۹ تومان مبادله شد که نسبت به روز قبل تقریباً ۵ تومان افت کرده بود.

قیمت درهم رشد کرد

همزمان با رشد دلار، نرخ حواله درهم نیز بالا رفت. قیمت درهم روز گذشته ۹۰ تومان بر ارزش خود افزود و بر روی هفت هزار و ۶۱۰ تومان قرار گرفت.

شکست محدوده هفت هزار و ۶۰۰ تومانی درهم نقش مهمی در ادامه روند افزایشی بازار ارز دارد. برخی از تحلیلگران فنی معتقدند در صورتی که قیمت حواله درهم به بالای محدوده هفت هزار و ۷۲۰ تومان نفوذ کند، اسکناس آمریکایی می‌تواند به سوی بالای محدوده ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان حرکت کند.

قیمت اونس طلا همچنان در سراشیبی

قیمت اونس طلا روز چهارشنبه هم در سراشیبی بود. فلز گران بهای جهانی روز دوشنبه تا نزدیک دو هزار دلار پیش رفت و در نهایت با ۱۹۹۱ دلار معامله شد اما مدت زیادی طول نکشید اونس بر مدار نزول قرار گرفت و نزدیک به ۵۰ دلار کاهش یافت. اونس روز گذشته با ۱۹۵۲ دلار معامله شد.

حباب سکه بالا رفت

قیمت طلا هم روز چهارشنبه با پیشروی دلار، رشد محدودی را ثبت کرد. فلز زرد رنگ داخلی با دو هزار و۳۰۰ تومان رشد به قیمت یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۰۰ تومان مبادله شد. اما قیمت سکه همچنان نزولی بود. بازار سکه کاملاً برخلاف بازار ارز حرکت کرد و قدرت در دست معامله گران کاهشی بود. آنها توانستند سکه را ۳۰ هزار تومان دیگر ارزان کنند. قیمت سکه روز گذشته با ۱۳ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان به فروش رسید. با احتساب قیمت ۲۷ هزار ۷۵۰ تومان برای دلار، اندازه قیمت واقعی سکه ۱۲ میلیون و ۷۵۲ هزار تومان به دست آمد و اندازه حباب سکه هم در محدوده چهار درصد بود. حباب سکه از نگاه بسیاری از معامله گران نشان می‌دهد که بازار با تقاضای مازاد روبرو شده است. این به آن معناست که احتمال وقوع نوسان غیرمنطقی در بازار سکه زیاد شده است.

شاخص‌ها در بورس رنگ عوض کردند

مسیر حرکت شاخص‌ها در روز پایانی کاری هفته قرمرزنگ شد، اما تغییر اندکی را شاهد بود. البته آهنگ شاخص‌ها هم متفاوت است. شاخص کل بورس با ۸۱۹ واحد افت (معادل ۰.۰۵ درصد) در نقطه ۱.۵۱۲ میلیون واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن در بورس نیز با افزایش ۸۶۲ واحدی (معادل ۰.۲۲ درصد) در نقطه ۴۰۱.۴ هزار واحد ایستاد.

همچنین در معاملات روز چهارشنبه نمادهای فولاد، وپارس و وبانک بیشترین تأثیر را در ممانعت از ریزش شاخص کل بورس داشتند. این در حالی بود که پارسان، شبندر، نوری و شستا با بیشترین کاهش ارزش بازار روبه‌رو بود.

شاخص کل فرابورس در معاملات روز چهارشنبه با دو واحد افت در نقطه قبلی ۲۰.۷ هزار واحد ایستاد. صبا نمادی بود که با بیشترین تأثیر اجازه ریزش به شاخص کل بورس را نداد. شگویا، زاگرس، ومهان، شاوان، ارفع و غصینو نمادهایی بودند که با بیشترین کاهش ارزش بازار روبه‌رو بود.

معاملات حقیقی‌ها رشد کرد اما پول‌ها از بورس و فرابورس رفتند

ارزش کل معاملات ۷.۸۹ همت شد و ارزش معاملات خُرد سهام ۶.۳۶ همت برآورد شد. حقیقی‌ها در معاملات روز پایانی ۱۶۹.۸ میلیارد تومان از بازار سهام و ۲۳.۵ میلیارد تومان وارد صندوق‌های با درآمد ثابت کردند. البته سرانه معامله حقیقی‌ها به نفع خریداران بود. سرانه خرید حقیقی‌ها ۳۱.۲ میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی‌ها ۲۶.۵ میلیون تومان بود.

ارزش صف‌های خرید از ۱.۵۸ میلیارد تومان به ۵۵۸ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش هم از ۳۶ میلیارد تومان به ۴۰.۱ میلیارد تومان رسید. تعداد نمادهای دارای صف خرید (۱۲۲ نماد) برتری آشکار نسبت به تعداد نمادهای دارای صف فروش (۱۹ نماد) داشت.

حقیقی‌ها در نمادهای پالایش با ۴۹.۶ میلیارد توان، فملی با ۴۷.۷ میلیارد تومان، فولاد با ۱۷.۲ میلیارد تومان، شتران با ۱۵.۶ میلیارد تومان، شستا با ۱۴.۴ میلیارد تومان، فسبزوار با ۱۳.۴ میلیارد تومان، شپنا با ۱۳.۲ میلیارد تومان و شبندر با ۱۱.۲ میلیارد تومان بیشترین خروجی پول و در نمادهای وتوصا با ۳۷.۹ میلیارد تومان، خساپا با ۲۵.۶ میلیارد تومان، وپارس با ۲۱.۶ میلیارد تومان، خگستر با ۱۹.۳ میلیارد تومان و وبانک با ۹.۷ میلیارد تومان بیشترین ورودی پول داشتند.

حقوقی‌ها در نمادهای شستا، فملی، شتران، وتجارت و خودرو بیشترین موقعیت خرید و در نمادهای چکارن، فلوله، وبصادر، شپنا و پارس بیشترین موقعیت فروش ایجاد کردند.

کدام سهم‌ها در بورس بیشترین سود را دادند؟

بیشترین نسبت حجم به شناوری برای نماد یارا با ۱۵.۳ درصد بود. همچنین ۱۸۷ نماد با بیش از ۲.۵ درصد بیشترین افزایش قیمت و ۸۴ نماد با بیش از ۲.۵ درصد با بیشترین کاهش قیمت روبه‌رو بودند.

در بورس شفارس با ۵.۹۸ درصد بیشترین بازدهی را و سغرب با ۵.۲۹ درصد بیشترین کاهش را تجربه کرد. نمادهای شستا، خودرو، خساپا، خگستر، وپارس، وبصادر و کمند بیشترین حجم معامله را به ثبت رساندند. خودرو، فلزات اساسی، بانک‌ها، فرآورده نفتی و شیمیایی برترین گروه‌های صنعت در معاملات روز گذشته بورس بود.

در فرابورس هم صبا با ۱۱.۸۱ درصد بیشترین بازدهی و بمپنا با ۴.۵۵ درصد بیشترین کاهش قیمت را به ثبت رساندند. کرمان، تجلی، تلیسه، کارا و ثتران نیز نمادهایی بودند که بیشترین حجم معاملات روبه‌رو بود.

کد خبر 569931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.