ضرورت ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه در کشور

امام جمعه سابق اصفهان گفت: طبق فرمایش امام(ره) و رهبر معظم انقلاب نیاز  امروز ما به نهج‌البلاغه به ویژه در مدیریت، حکومت و کشورداری بیش از هر زمان دیگری است.

حجت الاسلام محمدتقی رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت نهج‌البلاغه اظهار کرد: مرکز مؤسسه نهج‌البلاغه در تهران و بسیاری از شهرستان‌ها از جمله اصفهان تأسیس شده است که بهترین و بیشترین فعالیت‌های حوزه نهج‌البلاغه را در استان اصفهان شاهد هستیم.

وی ادامه داد: همچنین همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد و در این راستا تألیف و بیان موضوعات نهج‌البلاغه از جمله تعلیم و تربیت، اقتصاد، معارف، معیشت و مدیریت تدریس می‌شود.

امام جمعه سابق اصفهان تصریح کرد: من هم اخیراً کتابی در خصوص نهج‌البلاغه نوشتم که ارشاد و مجلس شورای اسلامی حدود هزار نسخه از آن را خریداری کردند، همچنین قرار بود کلاس‌های نهج‌البلاغه در اصفهان برگزار شود و الگوی حکومت امیرالمومنین (ع) و الگوی مدیریت بازگو شود.

وی گفت: اکنون با برنامه‌ریزی‌ای که با شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان داشتیم از شهردار اصفهان درخواست کردم که از حرکت ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه حمایت کند که ان‌شاالله این اقدام صورت خواهد گرفت.

رهبر ادامه داد: طبق فرمایش امام (ره) و رهبر معظم انقلاب نیاز امروز ما به نهج‌البلاغه به ویژه در مدیریت، حکومت و کشورداری از هر زمان دیگری بیشتر است.

وی با بیان اینکه نامه امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر یک منشور حکومتی است، اضافه کرد: نامه امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر باید در ادارات قرار بگیرد و هفته‌ای یک روز را به تدریس نهج‌البلاغه و این نامه اختصاص دهند. باید بیان شود که حاکم با مردم چگونه باشد، بین مردم و حکومت دیوارکشی نشود، مردم بتوانند حرف خود را بزنند و در بیت‌المال دقت داشته باشند، تمام این موارد در مکتب امیرالمومنین (ع) بیان شده است.

به گفته امام جمعه سابق اصفهان، در حال حاضر بیش از هر چیز فرهنگ نهج‌البلاغه باید در کشور پیاده‌سازی شود و به نهج‌البلاغه توجه ویژه شود.

وی خاطرنشان کرد: از آن جایی که دغدغه اکثر مسئولان حرکت به سمت نهج‌البلاغه است، اینکه یک روز به نام نهج‌البلاغه اختصاص داده شود باعث افتخار است اما این در حالی است که ما هر روزمان باید روز نهج‌البلاغه باشد؛ یعنی تدریس، بیان، فهمیدن، نشر و خواندن نهج‌البلاغه برای حوزه‌های علمیه، مدیران، دانشگاه‌ها، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی بازگو شود زیرا در کتاب نهج‌البلاغه تمام امور بیان شده است.

رهبر اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران قصد دارد اسلام با ولایت را به دنیا نشان دهد که برای این کار باید سیره امیرالمومنین (ع) را سرلوحه کار خود قرار دهد تا دنیا در عمل و نه در شعار ببیند که ما بر این راه و مکتب پایدار هستیم.

وی یادآور شد: در کشور فعالیت‌های خوبی در راستای نهج‌البلاغه صورت گرفته است همچنین مدرسه هارونیه در میدان امام علی (ع) و کتابخانه و کلاس‌هایی نیز برای تدریس نهج‌البلاغه در نظر گرفته شده است.

امام جمعه سابق اصفهان تصریح کرد: برای درک، نشر و ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه به همکاری و همراهی همه مسئولان و دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی ایران نیاز است.

کد خبر 569917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.