۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
چرا ازدواج فامیلی خطرناک است؟

ازدواج فامیلی اتفاقی است که با توجه به فرهنگ، دین و عرف هر جامعه به عنوان یک عمل عادی یا ممنوع بیان می‌شود، این نوع ازدواج در کشور ما رواج زیادی دارد و عده زیادی با روابط خویشاوندی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، اما مشکلات ازدواج فامیلی از دغدغه‌های همیشه مهم در این نوع ازدواج است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ازدواج فامیلی به ازدواج‌هایی گفته می‌شود که در آن، جد دختر و پسر یک نفر است. به همین دلیل ازدواج دخترعمو پسرعمو، پسرخاله دختر خاله و مانند این‌ها به عنوان ازدواج فامیلی در نظر گرفته می‌شود.

ازدواج فامیلی می‌تواند در درجات مختلفی صورت بگیرد. مثل فامیل درجه دو، درجه سه هر چه درجه نسبت فامیلی بیشتر باشد، نسبت‌ها دورتر خواهد بود. برای اطمینان از ازدواج خود در همه زمینه‌ها بهتر است از مشاوره ژنتیک و مشاوره ازدواج بهره ببرید

پرخطرترین مشکلات ازدواج فامیلی

ازدواج فامیلی همیشه یکی از مباحث مهم، پر چالش و بحث‌برانگیز در ازدواج است که موافقان و مخالفان زیادی دارد. ازدواج‌های فامیلی در کشور ما و فرهنگ ایرانی رواج زیادی دارد و یکی از موضوعات عادی در انتخاب همسر است. اما این نوع ازدواج در بسیاری از فرهنگ‌ها بسیار زشت و ناپسند و در برخی حکومت‌ها ممنوع است.

در دین‌های گوناگون هم بحث ازدواج در فامیلی با یکدیگر متفاوت است. برای مثال در دین اسلام این نوع ازدواج بسیار طبیعی است و عده زیادی آن را انجام می‌دهند. اما اعتقاد به ازدواج فامیلی در دین مسیحیت یا یهودیت به شکل دیگری است. عده زیادی از کسانی که با این سبک ازدواج مخالف‌اند، علت این مخالفت را مشکلات ازدواج فامیلی و مسائل ژنتیکی مطرح می‌کنند.

دلایل خطرناک بودن ازدواج فامیلی

یکی از مشکلات رایج در ازدواج فامیلی، مشکلات مرتبط با ژنتیک است که در نتیجه آن ممکن است کودکانی با انواع مشکلات و بیماری‌ها به دنیا بیایند. به طور کلی همیشه امکان به دنیا آمدن کودکانی با مشکلات ژنتیکی در دنیا و برای هر زوجی وجود دارد. اما این احتمال و اتفاق در زوج‌هایی که به صورت فامیلی با هم ازدواج می‌کنند بسیار شایع‌تر است.

علم درباره مشکلات ازدواج فامیلی و خطرآفرین بودن آن، این‌طور بیان می‌کند که در ژن‌های هر فردی، ژن‌های مغلوب بیماری‌زا وجود دارند. این ژن‌ها برای بروز و ظهور باید هم در زن و هم در مرد وجود داشته باشند تا عامل بیماری‌زا ایجاد شود. از آنجایی که در ازدواج‌های فامیلی خاستگاه‌های ژنتیکی زوج‌ها یکسان است، امکان بروز این بیماری‌ها بسیار زیاد است. به همین دلیل، برای جلوگیری از به دنیا آمدن نوزادانی با مشکلات ژنتیکی، ازدواج فامیلی در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شده است.

خویشاوندی‌های دور هم عامل بروز بیماری‌های ژنتیکی است

متخصصان تاکید دارند امروزه با بیمارهای جدیدی مواجه هستیم که یکباره اتفاق نمی‌افتد بلکه نُضج تغییرات ژنتیکی آن طی نسل‌ها، از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود و، چون ژن بیماری نهفته است گاهی در قالب یک جهش ژنتیکی بروز می‌کند. این بیماری هنگامی بروز می‌کند که دو فرد ناقل بیماری با ازدواج خویشاوندی مُنجر به بروز آن شوند و درواقع فرایند خلوص یا خالص‌سازی ژنتیکی شکل بگیرد.
تصور غلط این است که تنها ازدواج درجه یک فامیلی سبب‌ساز بروز این بیماری است و اگر مثلاً نوادگان و اخلاف دو خانواده با یکدیگر وصلت کنند (خویشاوندان دور)، این بیماری دیگر بروز نمی‌کند در صورتی که وقتی ژن بیماری در یک فامیل وجود داشته باشد حتی در نسل‌های پنجم و ششم به بعد هم امکان بروز دارد.

امروزه با انجام آزمایش تعیین توالی نسل جدید و با دریافت نمونه خون و فرستادن آن به کشورهای اروپایی، امکان سنجیدن ژن این بیماری در زوج‌ها وجود دارد و آنان با ۹۰ درصد اطمینان می‌توانند ازدواج کنند، اما فرزند بیمار نداشته باشند...

بیماری‌های ازدواج فامیلی

مشکلات ازدواج فامیلی در بیماری‌هایی بروز می‌کند که از طریق ژن‌های زوج‌ها، به کودک منتقل می‌شود. ریسک بیماری‌های ژنتیکی حاصل از خویشاوندی، در حدود پنج تا شش درصد است در حالی که این ریسک در افرادی با ازدواج‌های غیر فامیلی دو تا سه درصد است. از جمله مهم‌ترین بیماری‌هایی که در اثر ازدواج فامیلی برای کودکان رخ می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معلولیت

معلولیت یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین مشکلات ازدواج فامیلی است که در فرزند متولد شده ایجاد می‌شود. معلولیت می‌تواند به صورت‌های گوناگون و با درجه‌بندی مختلفی رخ دهد. از معلولیت‌های بسیار شدید جسمی_حرکتی و ذهنی تا مشکلات مرتبط با شنوایی بنابراین ازدواج فامیلی و معلولیت همیشه یکی از دغدغه‌های مهم افرادی است که با نسبت‌های خویشاوندی با هم ازدواج می‌کنند.

تالاسمی

از دیگر بیماری‌های بسیار شایع با عامل ژنتیکی بیماری تالاسمی است. این بیماری با هزینه‌های درمانی بالا در فرزندان حاصل از ازدواج‌های فامیلی بیشتر دیده می‌شود. در این بیماری، میزان هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خوب از حالت طبیعی و نرمال بسیار کمتر است.

پی کی یو و فاویسم

بیماری‌های پی‌کیو و فاویسم را می‌توان از دیگر بیماری‌هایی دانست که ژنتیک در انتقال آن‌ها نقش بسیار مؤثری دارد. این بیماری ژنتیکی خونی، به دلیل کمبود یکی از آنزیم‌های گلبول قرمز بروز می‌کند.

چرا ازدواج فامیلی خطرناک است؟

مشاوره ژنتیک چیست؟

مشاوره ژنتیک یکی از مهم‌ترین مشاوره‌هایی است که می‌تواند به صورت کاملاً علمی مشکلات ازدواج فامیلی را به به افراد توضیح دهد و میزان انطباق ژن‌ها و احتمال بیماری‌هایی را که در ازدواج فامیلی وجود دارد بیان کند. افرادی که قصد ازدواج فامیلی و خویشاوندی دارند، به‌ویژه افرادی که در نسبت‌های بسیار نزدیک با هم ازدواج می‌کنند، بهتر است پیش از ازدواج مشاوره ژنتیک را انجام دهند. هزینه آزمایش ژنتیک ازدواج فامیلی نیز با توجه به نوع و مدت زمان مشاوره، تخصص پزشک و آزمایش‌هایی که برای این کار انجام می‌گیرد تعیین می‌شود.

مشاور باید چه خدماتی انجام دهد

مشاور ژنتیک اطلاعات تمام اعضای خانواده و پرونده‌های پزشکی افراد بیمار خانواده (در صورت موجود بودن) را بررسی می‌کند. در برخی مواقع لازم است که افراد بیمار خانواده، و یا تمامی افراد نزدیک خانواده مورد بررسی قرار بگیرند تا الگوی صحیح وراثت بیماری در خانواده مشخص شود. در چنین مواردی، ممکن است برخی از اعضای خانواده حاضر به مشارکت در آزمایشات نشوند. بنابراین مشاور باید تلاش کند تا رضایت آنها را جلب کرده و یا در صورت عدم موفقیت به این کار، داده‌های ناقص موجود را به صحیح‌ترین شکل ممکن تفسیر کند...

در برخی از موارد علیرغم وجود سابقه ابتلاء در خانواده (یا حتی بیمار بودن هر دو والد)، بیماری نمی‌تواند فرزندان یک زوج را مبتلا کند. در این موارد، مشاور با محاسبه خطر و درخواست تست‌های تکمیلی احتمالی، به زوج اطمینان می‌دهد که خطری فرزندان آنها را تهدید نمی‌کند و ازدواج آنها کاملاً بلامانع است. در مواردی که خطر ابتلای فرزندان یک زوج قابل ملاحظه باشد، مشاور باید تلاش کند تا خطر ابتلاء در فرزندان حاصل از چنین زوج‌هایی را به ساده‌ترین شکل ممکن برای آنها توضیح داده و نتیجه ازدواج یا عدم ازدواج را برای زوج مشخص کند. در صورتی که زوج حتی با وجود خطر بالا برای تولد فرزند مبتلا تصمیم به ازدواج بگیرند، مشاور باید به آنها راهکارهای پیشگیری از تولد فرزند مبتلا مانند تشخیص‌های پیش از تولد و روش‌های کمک باروری را معرفی کند...

چه کسانی قبل از ازدواج باید آزمایش ژنتیک بدهند

عوامل ژنتیک باعث بروز نیمی از معلولیت‌ها می‌شوند و نیم دیگر آن مربوط به عوامل غیر ژنتیک است. افراد بهتر است قبل از ازدواج و اگر ازدواج نموده باشند قبل از بارداری و اگر باردار باشند قبل از تولد فرزند به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند و عواملی را که سبب افزایش معلولیت کودک می‌شوند را بررسی نمایند. ازجمله موارد غیرژنتیک مؤثر بر معلولیت عوامل محیطی، آلودگی‌ها، مسمومیت‌ها، مواد بیولوژیک یا شیمیایی هستند.

کد خبر 569888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.