دلیل انفجار در کابل، برخورد با شیعیان افغانستان است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اولویت اول جریاناتی که اکنون در افغانستان حرکت می‌کنند برای برخورد با هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان است، همچنین بی‌کیفتی و ناتوانی طالبان در تامین امنیت مردم افغانستان را نشان می‌دهد.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص انفجار روز گذشته در کابل اظهار کرد: این انفجار باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد؛ اینکه چرا این انفجارها در گذشته و اکنون در غرب کابل و بین جامعه شیعه اتفاق می‌افتد باید مشخص شود. این در حالی است که در گذشته هم مشابه این موضع را در بیمارستان زنان و مدرسه دختران شاهد بودیم.

وی ادامه داد: این موضوع اولویت اول جریاناتی که اکنون در افغانستان مداخله می‌کنند برای برخورد با هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان است، همچنین بی‌کیفیتی و ناتوانی طالبان در تأمین امنیت مردم افغانستان را نشان می‌دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: اگر بپذیریم که طالبان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این انفجار نقشی نداشتند، اساساً روندها در افغانستان به ویژه در سایه حضور جریان طالبان در رأس قدرت، میل به پاکسازی قومی دارد، یعنی بعد از هزاره‌ها این تحرکات را در خصوص تاجیک‌ها و ازب‌ها نیز شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد با این روند سرزمین پشتون از افغانستان رشد کند و موجودیت اقوام غیرفارس عملاً از آن عبور کند.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: همچنین پیامد این اتفاق و اتفاقات مشابه موجب می‌شود روند فروپاشی اجتماعی افغانستان تسریع شود؛ یعنی در شرایط کنونی مردمی که فرزندانشان در سن پیش از دانشگاه به این فرجام می‌رسند دلبستگی و باقی ماندن در افغانستان را بی‌مورد می‌دانند.

وی گفت: به همین دلیل مردم دل کندن از افغانستان و خروج از این کشور را در دستور کار قرار می‌دهند که این به نفع طالبان و جریانات مختلف و اقوام فارسی‌زبان است.

کد خبر 569784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.