هشدار درباره تبلیغ صدور گواهینامه جعلی در فضای مجازی/پیگرد قانونی گواهینامه جعلی

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا نسبت به استفاده از گواهینامه‌های جعلی رانندگی و پیامدهای آن هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرهنگ «احمد کرمی‌اسد» اظهار کرد: به‌تازگی در فضای مجازی تبلیغات متعددی درخصوص اخذ هزینه و صدور گواهینامه بدون طی فرآیندهای قانونی مشاهده می‌شود که در آن جاعلان براساس اطلاعات شناسنامه‌ای افراد مبادرت به صدور گواهینامه جعلی می‌کنند.

وی افزود: با توجه به فرآیند سیستمی و هوشمند صدور گواهینامه‌های رانندگی، امکان ورود و دسترسی افراد غیرمجاز به سامانه‌های این مرکز غیرممکن است؛ بنابراین هرگونه تبلیغ در فضای مجازی مبنی بر امکان صدور گواهینامه با داشتن سابقه در سیستم پلیس راهور غیرممکن است.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا ادامه داد: برخی از جاعلان پس از اخذ بخشی از هزینه‌های مربوطه از افراد و طعمه‌های خود، خطوط ارتباطی خود را قطع و امکان دسترسی افراد را غیرممکن می‌کنند و تعدادی نیز با اخذ مدارک هویتی و شناسنامه‌ای اشخاص مبادرت به صدور و جعل گواهینامه با مشخصات سایر افراد می‌کنند؛ این گواهینامه‌ها در سامانه‌های پلیس راهور فاقد سابقه و اعتبار است.

وی با تاکید بر اینکه دارندگان گواهینامه‌های رانندگی باید در بازه‌های زمانی مختلف نسبت به کنترل و بررسی سوابق تخلفاتی درج شده در سابقه گواهینامه خود اقدام کنند، تصریح کرد: در صورت مشاهده هرگونه سابقه تخلف رانندگی که خود آن‌ها را مرتکب نشده‌اند، به مرکز اجراییات و مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور مراجعه و موضوع را پیگیری کنند.

تشدید مجازات به هنگام وقوع حوادث رانندگی

کرمی‌اسد خاطرنشان کرد: استفاده از گواهینامه‌های فاقد سابقه و جعلی ضمن پیگیری قانونی و ارجاع مجرمان به مراجع ذی‌صلاح قانونی، به هنگام وقوع حوادث رانندگی موجب تشدید مجازات خواهند شد.

به گزارش ایمنا، مطابق ماده ۵۳۳ قانون مجازات اسلامی مجازات جعل گواهینامه علاوه بر جبران خسارت وارده حبس از شش ماه تا سه سال یا سه تا ۱۸ میلیون ریال جزای نقدی است و مجازات استفاده از سند مجعول نیز طبق ماده ۵۳۵ قانون مذکور همین مجازات است.

استفاده کننده از گواهینامه جعلی چون بدون گواهینامه رسمی رانندگی کرده است، علاوه بر مجازات استفاده از سند مجعول طبق ماده ۷۲۳ نیز مجازات می‌شود؛ یعنی برای بار اول حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به این جرم به ماه تا شش ماه محکوم می‌شود.

کد خبر 569780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.