رونمایی از نابرابری‌ها در بروکسل با اجرای پروژه‌های شهری

پیاده‌سازی یک پروژه شهروندمحور در بروسکل، پایتخت بلژیک، در راستای بهبود کیفیت هوا، نابرابری میان طبقات فقیر و غنی را بیش از گذشته به تصویر کشید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیش از سه هزار شهروند اهل بروکسل در پروژه‌ای تحت عنوان CurieuzenAir به اندازه‌گیری میزان دی‌اکسید نیتروژن حاصل از ترافیک، که نقش مهمی در آلودگی هوا ایفا می‌کند، در محیط اطراف منازل خود پرداختند و به تفاوت چشمگیر میزان آلودگی در مناطق مختلف شهر پی بردند. این پروژه را مدیران پایتخت بلژیک و با هدف افزایش آگاهی شهروندان از آلودگی هوا و اثرات منفی آن بر سلامت انسان طراحی کردند و ساکنان شهر، مسئولیت پیاده‌سازی آن را به عهده گرفتند.

نتیجه گزارش‌ها نشان داد که تفاوتی باورنکردنی در میزان آسیب‌پذیری مناطق فقیرنشین و سایر محله‌های شهر نسبت به آلودگی هوا وجود دارد و همین امر، سلامت مردم مختلف را به طور متفاوت تحت تأثیر قرار داده است. در واقع، ترافیک خودروها در مناطق کم‌برخوردار نسبت به محله‌های غنی‌نشین بسیار بالاتر است و همین امر، آلودگی هوای بیشتری را در مناطق فقیرنشین در پی داشته است.

رونمایی از نابرابری‌ها در بروکسل با اجرای پروژه‌های شهری

البته پس از انجام پروژه جدید، اقداماتی نیز توسط خود مردم در راستای بهبود کیفیت هوا در سراسر شهر اعمال شد که به وقوع تبعات مثبت زیادی منجر شد، با این حال همچنان تفاوت در انتشار دی‌اکسید نیتروژن و سطح آلودگی هوا در مناطق کم‌برخوردار و غنی‌نشین بسیار چشمگیر بود.

از نظر بسیاری از مدیران شهری، پیاده‌سازی پروژه CurieuzenAir نقش مهمی در افزایش میزان آگاهی مردم از انتشار گازهای آلاینده و تأثیرات منفی آن بر محیط زیست و سلامت انسان‌ها ایفا کرد، اما آنچه در این میان باعث شگفتی همگان شد، تفاوت باورنکردنی انتشار گاز دی‌اکسید نیتروژن در مناطق مختلف شهر بود. البته همین تفاوت‌ها، برنامه‌ریزان بروکسل را از چالش اصلی حاکم بر مدیریت شهری، یعنی نابرابری میان افراد فقیر و ثروتمند آگاه کرد و آن‌ها را به اعمال تغییراتی در رویکردهای مدیریتی خود سوق داد.

کد خبر 569751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.