استفاده از پساب برای حفظ فضای سبز یک اصل است

رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر گفت: با توجه به بحران پیش رو، مدیریت شهری زرین‌شهر برای حفظ و توسعه فضای سبز به دنبال مذاکره برای تخصیص بخشی از پساب شهری بوده و انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی همراهی لازم را برای عبور از تنش آبی پیش رو با شهرداری و شورای اسلامی زرین‌شهر داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلیمیان امروز _ چهارشنبه، سی‌و یکم فروردین‌ماه_ در نشست خبری با فرماندار شهرستان لنجان، اظهار کرد: زرین‌شهر در محاصره صنایع آلاینده بزرگ و کوچک قرار گرفته است و یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران به‌شمار می‌آید، از این‌رو حفظ و توسعه پایدار فضای سبز شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اهمیت صیانت از منابع آب‌های زیرزمینی، افزود: کاهش چشمگیر ذخایر آب در سد زاینده‌رود به دلیل بحران خشکسالی و محدودیت‌های منابع آب و کاهش نزولات جوی سبب شده است رودخانه زاینده‌رود به رودخانه‌ای فصلی تبدیل شود و فضای سبز شهر که در طول سالیان متمادی به واسطه جاری بودن زاینده‌رود تغذیه می‌شد با تنش آبی مواجه شود.

رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر پساب را منبع آبی پایدار و تجدیدپذیر دانست و تصریح کرد: استفاده از پساب برای حفظ فضای سبز شهری یک اصل به‌شمار می‌آید که به عنوان یک مطالبه شهروندی زرین‌شهر نیز مطرح است، اما در قراردادی که با مجتمع فولاد مبارکه منعقد شده پساب زرین‌شهر به مدت ۳۰ سال به این مجموعه واگذار شده است.

وی ادامه داد: قطعاً اگر در زمان انعقاد قرارداد سهمی برای شهرداری برای حفظ فضای سبز شهر در نظر گرفته می‌شد، امروز که با چالش بحران آب مواجه هستیم، دغدغه‌های موجود برای حفظ فضای سبز و استفاده از آب خام وجود نداشت، اما به هر حال این اتفاق رخ نداده است و تا سالیان سال این سهم وجود نخواهد داشت.

سلیمیان اضافه کرد: با توجه به گزارش‌های ارائه شده در خصوص وضعیت ذخیره آب در پشت سد و دبی رودخانه زاینده‌رود که در طول ایام مختلف به وضعیت خشک می‌رسد، چاه‌های بستری شهرداری نیز دبی لازم را نخواهند داشت و این مسئله در گذشته مشکلات بسیاری را برای حفظ فضای سبز به همراه داشته است.

وی تاکید کرد: با توجه به بحران پیش رو، مدیریت شهری زرین‌شهر برای حفظ و توسعه فضای سبز به دنبال مذاکره برای تخصیص بخشی از پساب شهری بوده است و انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی همراهی لازم را برای عبور از تنش آبی پیش رو با شهرداری و شورای اسلامی زرین‌شهر داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی زرین‌شهر خاطرنشان کرد: پیشنهاد مدیریت شهری زرین‌شهر آن بوده با افزایش مدت قرارداد مجتمع فولاد مبارکه قسمتی از پساب زرین‌شهر برای حفظ فضای سبز زرین‌شهر اختصاص داده شود؛ چرا که تنها راه نجات فضای سبز شهر استفاده از آب‌های خاکستری است.

کد خبر 569728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.