ویروس کرونا تا ۷ ماه پس از ابتلا در مدفوع انسان وجود دارد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند هفته‌ها و ماه‌ها پس از بهبود یافتن از بیماری، روده افراد را آلوده کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به اینکه کووید طولانی‌مدت می‌تواند پیامد واکنش ایمنی مداوم به ویروس کرونا باشد، محققان معتقدند که ممکن است عفونت در قسمت‌هایی غیر از دستگاه تنفسی افراد مانند دستگاه گوارش آن‌ها پنهان شده باشد. بنابراین گروهی از محققان به منظور بررسی احتمال وجود ویروس کرونا در مدفوع بهبودیافتگان، در ماه می ۲۰۲۰ میلادی مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، بیش از ۱۱۰ بیمار را مورد ارزیابی قرار دارند و نمونه‌های مدفوع آن‌ها را بررسی کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حدود نیمی از بیماران (۴۹ درصد) چهار ماه پس از تشخیص بیماری، بقایای RNA کووید را در مدفوع خود داشتند؛ در حالی که ویروس کرونا در ریه آن‌ها باقی نمانده بود. علاوه بر این، تقریباً ۱۳ درصد بیماران شرکت‌کننده در این مطالعه همچنان RNA ویروس را در مدفوع خود دارند؛ حتی چهار درصد بیماران تا هفت ماه پس از ابتلاء نیز ویروس کرونا دفع می‌کردند.

به گفته محققان، از هر هفت بیمار مبتلا به بیماری کووید -۱۹، یک نفر حداقل چهار ماه پس از تشخیص اولیه بیماری، بقایای ژنتیکی ویروس را در مدفوع خود دارد. نتایج مطالعاتی از این قبیل نشان می‌دهد که چرا برخی از مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ علائم گوارشی مانند دل‌درد، حالت تهوع، استفراغ و اسهال را تجربه می‌کنند. متخصصان اعلام کردند که RNA بقایای ژنتیکی ویروس کرونا را تشکیل می‌دهد و ویروس زنده نیست؛ بنابراین بعید است که مدفوع یک فرد مسری باشد.

کد خبر 569676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.