تاکید بر واگذاری واحدهای مسکونی سازمانی

سخنگوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس با اشاره به تأیید اجرای غلط قانون حمایت از تولید مسکن از سوی وزارتخانه های اقتصاد و راه در جلسه این کمیسیون، گفت: مقرر شد کارگروه ویژه‌ای زیر نظر کمیسیون اصل نود مجلس جهت پیگیری و اجرای صحیح این قانون بر زمین مانده تشکیل و با متخلفان آن برخورد شود.

به گزارش ایمنا، علی خضریان با اشاره به نشست عصر امروز _سه شنبه سی‌ام فروردین ماه_ کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی که پیرامون قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال ۷۸ بود، اظهار کرد: متأسفانه همچنان ماده ۸ این قانون به درستی اجرا نشده که باعث وصول شکایات بسیاری از سوی کمیسیون اصل نود شده است.

وی ادامه داد: در این قانون آمده که دستگاه‌ها باید کلیه خانه‌های سازمانی خود را بر اساس برنامه زمان بندی اعلام شده از سوی وزارت امور اقتصادی و با رعایت قانون از طریق مزایده عمومی به ساکنین واجد شرایط و ایثارگران به فروش برسانند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین بر اساس آئین نامه موجود، از سال ۹۳ به بعد تمدید اجاره واحدهای سازمانی و یا احداث آنها ممنوع بوده است لذا با توجه به طرز کار غلط دستگاه‌ها از جمله وزارت راه و عدم اجرای قانون توسط بیش از ۵۰ دستگاه اصلی دولتی، قرار شد جلسه امروز با حضور وزرای اقتصاد و راه و معاونان وی برگزار شود.

خضریان در ادامه با بیان اینکه در این جلسه، سال‌ها اجرای غلط این قانون مورد تأیید مسئولان دولتی و وزارتخانه‌ها قرار گرفت، تصریح کرد: مقرر شد جهت پیگیری این قانون بر زمین مانده در کمیسیون اصل نود و برخورد با متخلفان در بازه زمانی کوتاه، ابتدا کارگروه ویژه ای با حضور وزارتخانه‌های راه و اقتصاد و نماینده کمیسیون اصل نود تشکیل شود تا از ظرفیت نظارتی کمیسیون برای مکاتبه و طرح سوال از ۵۶ دستگاهی که مکلف بودند اطلاعات اولیه در حوزه مسکن‌های سازمانی را در سامانه سادا وارد کنند، استفاده کنیم.

سخنگوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس در ادامه به آمارهایی که از سوی دستگاه‌های مدعو در این خصوص ارائه شد، اشاره و خاطرنشان کرد:: علاوه بر اینکه آمارهای ارائه شده از سوی دو وزارتخانه با یکدیگر متفاوت بود، اطلاعات حال حاضر کمیسیون نیز بیش از ۵ برابر رقمی بود که آنها اعلام می‌کردند و حدود ۵۴ هزار واحد مسکونی سازمانی را شامل می‌شد.

وی در پایان گفت: مقرر شد در این کارگروه درباره فراهم کردن زمینه فروش واحدهای مسکونی سازمانی که آماده فروش بوده و می‌تواند به ساخت و ساز و فعالیت‌های مسکن سازی کشور که در اختیار وزارت راه است کمک کند، تصمیم‌گیری شود، همچنین با توجه به اینکه صد در صد مبلغ دریافتی باید در اختیار این کار قرار می گرفته باید سوالات لازم از سازمان برنامه و بودجه نیز صورت گیرد.

به گزارش، ایمنا در قانون فوق تصریح شده استکلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکت‌های دولتی که صد درصد (۱۰۰%) سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت می‌باشد، مکلف‌اند به منظور کمک به تأمین مسکن کارکنان شاغل و بازنشسته فاقد مسکن و متقاضی خرید یا ساخت مسکن مطابق با الگوی مصرف مسکن، خانه‌های سازمانی در مالکیت خود را پس از پایان مدت اجاره استفاده کنندگان فعلی حسب آئین نامه مربوطه بدون الزام به رعایت قانون فروش خانه‌های سازمانی از طریق مزایده عمومی به فروش رسانده، وجوه حاصل را به حسابی که به وسیله خزانه داری کل کشور در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح می‌شود واریز نمایند تا معادل صد درصد (۱۰۰ %) آن در بودجه‌های سنواتی منظور و به شرح ذیل مورد استفاده قرار گیرد:

۱. معادل بیست درصد (۲۰ %) وجوه برای پرداخت ودیعه و اجاره مسکن سازمانی به منظور استفاده کارکنان شاغل در مشاغل کلیدی به تشخیص بالاترین مقام دستگاه.

۲. معادل هشتاد درصد (۸۰ %) وجوه وصولی در اختیار دولت قرار خواهد گرفت تا در جهت تأمین نیاز فاقدین مسکن واجد شرایط در قالب برنامه‌های این قانون هزینه نماید./

منبع: خانه ملت

کد خبر 569645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.