استان مرکزی رتبه دوم جمعیت سالمند را در کشور دارد

سرپرست بهزیستی استان مرکزی گفت: استان مرکزی با دارا بودن ۱۰.۸ درصد جمعیت سالمند رتبه دوم کشور بعد از استان گیلان رادار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد زیدوند ظهر امروز در دیدار با سالمندان اظهار کرد: استان مرکزی با دارا بودن ۱۰.۸ درصد جمعیت سالمند رتبه دوم کشور بعد از استان گیلان رادار است.

وی افزود: طبق آمارهای موجود ۱۰ درصد جمعیت کشور یعنی بیش از نه میلیون نفر را سالمندان تشکیل می‌دهند و شهرستان تفرش و آشتیان با ۱۹ درصد پیرترین و ساوه با ۷.۵ درصد جوان‌ترین شهرستان استان است.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: یک مرکز روزانه سالمندان با ظرفیت ۵۰ نفر در اراک به‌منظور خدمات‌رسانی به سالمندان از ساعت هشت الی ۱۴ در حال ارائه خدمات است که خدمات آموزشی توان‌بخشی و هنری در این مرکز ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک مرکز ویزیت رایگان در منزل و مراقبت در منزل در حال ارائه خدمات به سالمندان تخت گرا و ضایعه نخاعی و کسانی که دچار سکته مغزی شده‌اند است که این اکیپ تخصصی شامل پزشک، مددکار، پرستار و فیزیوتراپ، به منازل سالمندان مراجعه کرده و آنان را به‌طور رایگان درمان می‌کنند.

زیدوند گفت: از بارزترین خدماتی که بهزیستی استان به سالمندان تحت پوشش خود ارائه می‌کند می‌توان به پرداخت مستمری، ارائه دفترچه بیمه درمانی، بیمه تکمیل درمان، ارائه وسایل توان‌بخشی، ارائه خدمات توان‌بخشی، و اعزام به مراکز نگهداری اشاره کرد.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌ها و اولویت‌های سازمان بهزیستی کشور سوق دهی به‌طرف نگهداری سالمندان در منزل است؛ خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان وجود دارد، این مراکز باعث جدایی سالمندان از خانه و خانواده می‌شود.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: در همین راستا برنامه‌هایی در قالب تشویق‌های مالی، یارانه‌ای و فنی از سوی سازمان بهزیستی کشور در نظر گرفته‌شده تا پس از این سالمندان در خانه و کنار خانواده خود مراقبت شوند.

وی همچنین به سیاست‌های تشویقی سازمان بهزیستی کشور را پرداخت یارانه ۵۰۰ هزارتومانی بابت ویزیت سالمندان به تیم ویزیت در منزل و حق پرستاری تا یک‌میلیون تومان به خانواده عنوان کرد.

زیدوند برگزاری شورای سالمندان در استانداری با حضور مسئولین استان به‌منظور ارائه مسائل و مشکلات سالمندان و احقاق حقوق وی را از دیگر اقدامات اداره کل بهزیستی استان برشمرد.

وی افزود: از مهم‌ترین موضوعات قابل‌طرح و پیگیری در شورای استانی سالمندان می‌توان به مناسب‌سازی معابر شهری و اماکن عمومی که برای سالمندان قابل‌استفاده باشند، احداث بخش ویژه سالمندان در بوستان‌ها و تفریحگاه‌های سطح شهرها، استفاده از ظرفیت‌های رسانه ملی برای طرح موضوعات مربوط به سالمندان و ایجاد ردیف‌های خاص تسهیلاتی برای سالمندان که با تخفیف و بدون نوبت به آن‌ها ارائه شود اشاره کرد.

به گزارش ایمنا، تعداد ۱۷ هزار و ۲۷۳ نفر سالمند و خانوار تحت پوشش بهزیستی استان مرکزی هستند که تعداد مراکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان در استان مرکزی هفت مرکز است که از این تعداد چهار مرکز در اراک و دلیجان، تفرش و آشتیان هرکدام یک مرکز است که در این مراکز تعداد ۲۲۶ نفر سالمند نگهداری می‌شود.

کد خبر 569599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.