واکنش نمایندگان به تصویب طرح شفافیت قوای سه‌گانه

طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس یکی از طرح‌هایی بود که در راستای تحقق شعار شفافیت مدنظر قرار گرفت، اما به دلیل حساسیت این طرح تاکنون با مخالفت برخی از نمایندگان مواجه شده بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دو فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها با رأی دو سوم رأی مثبت نمایندگان به تصویب رسید.

یکی از شعارهای دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی "شفافیت" بود و از همان ابتدا در راستای شفافیت، در راستای این موضوع مسائل مختلف به ویژه شفافیت آرا و حقوق نمایندگان مجلس طرح‌ها و مصوباتی بررسی شد.

طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس یکی از همان طرح‌هایی بود که در راستای تحقق شعار شفافیت مدنظر قرار گرفت، اما به دلیل حساسیت این طرح تاکنون با مخالفت برخی از نمایندگان مواجه شده بود این در حالی است که نمایندگان مسئله شفافیت را حائز اهمیت و حق مردم می‌دانند.

همچنین ‏دوفوریت طرح ‎شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها با ۱۹۳ رأی موافق و ۵۳ رأی مخالف در مجلس به تصویب شد. مطابق این طرح، تمام قوا از جمله مجلس و همه دستگاه‌های ذیل قوا و مؤسسات عمومی موظف هستند داده‌ها و اطلاعات عمومی و تصمیمات خود را منتشر کنند.

برخی بر این عقیده هستند که زیر سوال بردن طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دوگانه‌سازی بیهوده شفافیت قوای سه‌گانه و یا شفافیت آرا، برای انحراف افکار عمومی و بازی در زمین دلخواه آن‌ها است.

محمدرضا احمدی‌سنگری، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق دو فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: طرح شفافیت قوای سه‌گانه حاصل ماه‌ها بررسی و مطالعه همکاران من در مجلس با رویکرد تبدیل شفافیت از شکل نمایشی به کاربردی است اگر تمام مسیرهای پنهان کاری آشکار شود قطعاً شفافیت فسادستیز خواهد بود.

واکنش نمایندگان مردم به تصویب طرح شفافیت قوای سه گانه

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح شفافیت آرا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: در حالی که طرح شفافیت آرای نمایندگان به دنبال ایجاد ساز و کار برای پاسخ به یک مطالبه اجتماعی در مجلس است، خروج این طرح از دستور با شعار شفافیت برای قوای سه‌گانه با عنایت به اصل ۶۹ قانون اساسی که مجلس مکلف به انتشار علنی مذاکرات است را بی صداقتی با مردم می‌‎دانم و رأی ندادم.

واکنش نمایندگان مردم به تصویب طرح شفافیت قوای سه گانه

مسلم صالحی، نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح شفافیت آرا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: امیدوارم این بار همه همکارانم یک‌دست با ما هم‌صدا شوند و طرح شفافیت آرا به عنوان یک مطالبه عمومی و به عنوان یک جاده صاف‌کن مسیر شفافیت در همه عرصه‌ها، به تصویب برسد.

واکنش نمایندگان مردم به تصویب طرح شفافیت قوای سه گانه

فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح شفافیت آرا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: هستیم بر آن عهد که بستیم، بالاخره دو فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها به عنوان یکی از مطالبات مهم مردم عزیز با ۱۹۳ رأی تصویب شد. مجلس پرچمدار و پیشگام در ‎شفافیت است و ان‌شاالله با این طرح، زمینه شفافیت در دیگر قوا نیز فراهم می‌شود.

واکنش نمایندگان مردم به تصویب طرح شفافیت قوای سه گانه

روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح شفافیت آرا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: چرا به «دو فوریت طرح ‎ شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» رأی مخالف دادم؟ علی‌رغم اعلام شفاف همه آرا و حتی هزینه تبلیغات انتخاباتی‌ام در سایت شخصی، به دلایل زیر با دو فوریت طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی مخالفت کردم: تاکید مقام معظم رهبری بر تنقیح و تهذیب قوانین خطاب به مجلس یازدهم، و نیاز مردم و کشور به کم‌کردن قوانین زائد؛ و این در حالی است که در زمینه شفافیت نهادهای حاکمیتی کشور دو قانون مصوب وجود دارد.

وی تصریح کرد: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که تا به امروز چهار آیین‌نامه و ۱۲ شیوه‌نامه دارد و کمیسیون آن فراقوه‌ای است. ماده ۳ قانون ارتقا و سلامت نظام اداری و مقابله با فساد.

نجابت گفت: در طرح جدید که امروز دوفوریت آن تصویب شد، تعیین مصادیق داده و اطلاعات عمومی به عهده رئیس مجلس گذاشته شده است. درحالی‌که ممکن است در دوره‌ای رئیس مجلس برخلاف رئیس مجلس یازدهم حساسیت کمتری نسبت به شفافیت داشته باشد.

وی اضافه کرد: اکنون و پس از تصویب دو فوریت طرح، با توجه به ارجاع طرح به ‎ کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها برای بررسی و تصویب جزئیات، تلاش می‌کنم به عنوان عضو کمیسیون، ایرادات طرح را برطرف کنم.‏ ضمن تاکید بر شفافیت آرا نمایندگان، کماکان آرای خود را در تارنمای https://t.co/Mb4th1uzdn‎ به صورت شفاف اعلام خواهم کرد.

واکنش نمایندگان مردم به تصویب طرح شفافیت قوای سه گانه

جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مردم مرودشت، ارسنجان، پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این طرح در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: به دو فوریت شفافیت رأی موافق دادم، (ویدئو کامل که به صورت زنده گرفته شد، در صفحه من در اینستاگرام قرار دارد.) ایرادات مخالفان که دست بر قضا از پیشروان شفافیت آرای نمایندگان بودند قابل اعتنا بود، اما به نظرم می‌توان این ایرادات را در همین طرح با پیشنهادات دقیق به نتیجه مطلوب رساند.

واکنش نمایندگان مردم به تصویب طرح شفافیت قوای سه گانه

احسان عسکری، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این طرح در صفحه توئیتر شخصی خود در توئیتر نوشت: مهم‌ترین گام در راستای شفافیت اطلاعات و آرای دستگاه‌ها در تاریخ قانون‌گذاری کشور برداشته شد. حق مردم است که از جزئیات تصمیماتی که بر زندگی و سرنوشت آن‌ها تأثیر می‌گذارد مطلع شوند.

واکنش نمایندگان مردم به تصویب طرح شفافیت قوای سه گانه

کد خبر 569585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معصومه مرادی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    با سلام با توجه به اینکه شعار نمایندگان مجلس برای ورود به مجلس تصویب طرح شفافیت آرا بوده است خواهشمند است این طرح که دو فوریت آن تصویب شده را تا قبل از پایان مجلس تصویب یازدهم تصویب نمایید تا در هیچ نهادی امکان سوء استفاده وجود نداشته باشد