لزوم پرداخت یارانه شهرداری به اتوبوسرانی

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اگر شهرداری به حوزه اتوبوسرانی یارانه پرداخت نکند، سهم هر شهروند برای پرداخت کرایه افزایش می‌یابد، در صورتی که هزینه‌های ساخت سیستم ریلی و خرید ناوگان حمل‌ونقل عمومی را حساب کنیم رقم به مراتب بیشتر می‌شود.

ایمان فرهمندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به آخرین وضعیت خطوط قطار شهری مشهد، اظهار کرد: خط دو قطار شهری مشهد کاملاً به بهره‌برداری رسیده و تنها یک ایستگاه شهدای سلامت باقی مانده است؛ عملیات حفاری خط سه نیز که با ۴۰ کیلومتر طول، طولانی‌ترین خط قطار شهری مشهد محسوب می‌شود، در دو جبهه در حال اجرا است که در یک سمت به بلوار شهید اصلانی (صبا) رسیده و دستگاه حفار به زودی خارج می‌شود و در جبهه شمالی نیز تا انتهای امامت پروژه پیشروی داشته است.

وی با بیان اینکه اجرای حفاری با استفاده از تکنولوژی متفاوت در خط سه بوده است، ادامه داد: دستگاه حفار پس از تکمیل جبهه جنوبی خط دو، به جبهه شمالی انتقال می‌یابد که موجب تسریع در کار شود. هر کیلومتر حفاری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان برای مدیریت شهری هزینه دارد، باید توجه داشت که تکمیل و راه‌اندازی هر خط مترو، امروز بالغ بر ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رئیس‌کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: تنها محدودیت مدیریت شهری در موضوع توسعه خطوط ریلی، محدودیت مالی و تأمین منابع است، اگر این محدودیت برطرف شود، حفاری تمام خطوط مترو مشهد را تا پایان این دوره به اتمام خواهیم رساند.

تکمیل فاز یک خط سه مترو نیازمند ۵,۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار

وی در خصوص فاز یک خط سه مترو مشهد، تاکید کرد: تکمیل این فاز نیازمند پنج هزار میلیارد تومان اعتبار است و امیدواریم حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام‌رضا (ع) را در همین دوره به بهره‌برداری برسانیم، شهرداری در بودجه ۱۴۰۱، دو هزار میلیارد تومان اعتبار به این موضوع اختصاص داده و دولت نیز در سفر اخیر رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به مشهد، قول تأمین هزار میلیارد تومان اعتبار را داده است.

فرهمندی خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل به عنوان یک صنعت بر پایه اقتصاد حمل‌ونقل برپا شده است، اگر در این صنعت موضوع اقتصاد مورد توجه قرار نگیرد و هزینه‌ها تأمین نشود، خدمات حوزه حمل‌ونقل به عنوان یک خدمت اضطراری برای مردم قابلیت استمرار ندارد.

وی با بیان اینکه اینکه نرخ‌گذاری بهای خدمات باید به نحوی انجام شود که از یک سو تأمین‌کننده هزینه‌ها باشد و از سوی دیگر، امکان بهره‌برداری از آن برای عموم مردم مهیا باشد، گفت: اگر به دنبال ارائه خدمات پایدار هستیم، بهای پرداختی باید واقعی باشد، اما در چنین شرایطی استفاده‌کننده از خدمات احتمال دارد که توان پرداخت نداشته باشد، در چنین شرایطی یارانه‌های دولتی و عمومی به کمک می‌آید.

بهای تمام شده هر سفر با ناوگان اتوبوسرانی

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: بر اساس توافق‌نامه‌ای که سال‌ها قبل تنظیم شده، بهای پرداختی برای استفاده از خدمات حمل‌ونقل عمومی به سه بخش شامل دولت، شهرداری و مردم تقسیم شده است. بخش زیادی از سهم دولت تاکنون محقق نشده است و امکان افزایش بهای خدمات مطابق با نرخ تورم و دریافت یک سوم بهای تمام شده برای مردم نیز فراهم نیست، لذا سهم پرداختی شهرداری به شدت افزایش یافته است.

وی در خصوص اینکه بهای تمام شده هر سفر با ناوگان اتوبوسرانی در سال ۹۸، ۴,۱۰۰ تومان بوده است و این عدد در سال جاری به حدود هشت هزار تومان افزایش می‌یابد، گفت: شهروندان مشهدی در شرایطی برای هر سفر با اتوبوس ۷۵۰۰ تومان پرداخت می‌کنند که سال گذشته هزینه سفر ۶,۵۰۰ تومان بوده است؛ تنها ۱۲ درصد از بهای تمام شده از سوی عموم شهروندان پرداخت شده و کمک‌های دولتی نیز وجود نداشته است.

فرهمندی با بیان اینکه در سال گذشته شهرداری مشهد ۱,۵۰۰ میلیارد تومان یارانه به قطار شهری و اتوبوسرانی پرداخت کرده است، تصریح کرد: و این در شرایطی است که پرداختی دولت تنها ۱۳ میلیارد تومان بوده است، بهای پرداختی از سوی مردم با استفاده از من‌کارت و پرداخت نقدی نیز ۱۵۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر شهرداری به حوزه اتوبوسرانی یارانه پرداخت نکند، سهم هر شهروند به ۶,۵۰۰ تومان افزایش می‌یابد، در صورتی که هزینه‌های ساخت سیستم ریلی و خرید ناوگان حمل‌ونقل عمومی را حساب کنیم، این عدد به ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان خواهد رسید.

کد خبر 569472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.