تله‌کابین‌ها آینده حمل‌ونقل شهری را از آن خود خواهد کرد

تله‌کابین یکی از روش‌های کارآمد حمل‌ونقل در شهرها به‌شمار می‌رود که بدون ایجاد ترافیک و انتشار گازهای آلاینده، می‌تواند مسافران را به مقصد برساند؛ بسیاری از محققان ترویج هر چه بیشتر تردد از طریق تله‌کابین را برای شهرهای آینده پیش‌بینی کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اخیراً مدیران در بسیاری از شهرهای آمریکای جنوبی نظیر لاپاز پایتخت بولیوی و مدلین در کلمبیا به ترویج تردد از طریق تله‌کابین‌ها روی آورده و آن را یکی از اثربخش‌ترین روش‌های عبور و مرور برای کاهش انتشار کربن و به حداقل رساندن ترافیک در نظر گرفته‌اند. بدیهی است که تله‌کابین‌ها در ارتفاع بالایی، مسیر بین دو مکان را سپری می‌کند و به همین دلیل، استفاده از آن‌ها در نقاط مختلف یک شهر می‌تواند تا حد زیادی چالش‌برانگیز باشد. با این حال تله‌کابین‌ها در بعضی از شهرهای جهان، تردد را برای مردم تسهیل کرده و نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک ایفا کرده است.

مدیران لاپاز از سال ۲۰۱۴ تا به امروز، همواره در تلاش بوده‌اند مسیرهای عبور و مرور تله‌کابین‌ها را گسترش دهند و تاکنون توانسته‌اند بیش از ۳۰ کیلومتر مسیر با ارتفاعات مختلف برای تردد تله‌کابین‌ها در شهر به وجود آورند.

تله‌کابین‌ها آینده حمل‌ونقل شهری را از آن خود خواهد کرد

اگرچه پیدایش تله‌کابین‌ها به شهرهای اروپایی برمی‌گردد، با این حال مدیران این مناطق همچنان در نصب این خودروهای هوایی و بهره‌وری از آن‌ها بسیار محتاطانه عمل می‌کنند و همواره بیم وقوع خطرات ناشی از آن را دارند. این در حالی است که اخیراً، بسیاری از شهرهای بزرگ آلمان مانند ووپرتال، هامبورگ و کلن، تاکنون ایده‌های زیادی در راستای توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل شهری از طریق تله‌کابین‌ها ارائه داده‌اند که البته پیاده‌سازی اغلب پروژه‌های آن‌ها توسط اعضای شورای شهر در میانه راه متوقف شده است. افزایش قابلیت دسترسی به بعضی از مناطق شهری که به واسطه موقعیت جغرافیایی یا وجود مسیرهای آبی رفت و آمد به آن‌ها به سختی انجام می‌شد، مهم‌ترین هدف مشترک میان مدیران شهرهای ذکرشده بود که البته در تحقق هدف خود با ناکامی مواجه شدند.

کوبلنتس از شهرهای موفق آلمانی در بهره‌گیری از تله‌کابین‌ها برای عبور و مرور شهری به حساب می‌آید. در سال ۲۰۱۱، مدیران شهر به این نتیجه رسیدند که سیستم تله‌کابین را از بین ببرند با این حال، خلاقیت یک شهروند به ترغیب برنامه‌ریزان شهر برای حفظ تردد از طریق این خودروهای هوایی منجر شد. از آن زمان به بعد، در مجموع تعداد ۱۸ تله‌کابین الکتریکی با ظرفیت حمل ۷۶۰۰ نفر در هر ساعت فعالیت داشته است و در نتیجه، بسیاری از گردشگران و ساکنان شهر توانسته‌اند به راحتی به مناطقی دسترسی پیدا کنند که تا پیش از این رفت و آمد به آن‌ها به سختی انجام می‌شد. در حال حاضر، ۲۱۰ مسیر برای رفت و آمد تله‌کابین‌ها در آلمان وجود دارد که ۱۲۴ مورد از آن‌ها در بایرن قرار دارد و اغلب با هدف رونق گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تله‌کابین‌ها آینده حمل‌ونقل شهری را از آن خود خواهد کرد

گسترش تردد از طریق تله‌کابین‌ها در شهرهای آینده

به نظر می‌رسد که با وجود مخالفت‌های زیادی که در بسیاری از شهرهای آلمان برای تردد از طریق تله‌کابین‌ها انجام می‌شود، مدیران در بسیاری از شهرهای کشور می‌کوشند از طریق گسترش استفاده از آن‌ها، ترافیک شهری، سروصدا و انتشار گازهای آلاینده را به حداقل برسانند. به ویژه، برنامه‌ریزان کلان‌شهرهای آلمان در پیاده‌سازی پروژه‌های مربوط به رفت و آمد از طریق تله‌کابین‌ها بسیار مشتاقانه عمل می‌کنند؛ چرا که خودروهای شخصی، تردد از طریق معابر شهری را با مشکلات زیادی مواجه کرده و این در حالی است که استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز از حد استاندارد خود تجاوز کرده است. اگرچه، میانگین مدت زمان سفر از طریق خودروهای شخصی حدود یک ساعت تخمین زده شده است با این حال، همه ساله بین ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار خودروی جدید در شهر خریداری می‌شود.

بدیهی است که ساخت ریل‌های زیرزمینی، صرف هزینه بسیار زیادی نیاز دارد و مهم‌تر این‌که نبود فضاهای کافی در شهرهای امروز، احداث سایر معابر شهری نظیر خیابان‌ها و کوچه‌ها را نیز برای عبور و مرور خودروها با مشکل مواجه کرده است. به همین دلیل، شاید به جرئت بتوان ادعا کرد که تله‌کابین‌ها آینده تردد شهرهای سراسر جهان را از آن خود خواهد کرد؛ چرا که از یک سو، در حال حاضر فضای هوایی کافی برای عبور و مرور این خودروها وجود دارد و از سوی دیگر، تردد آن‌ها در داخل شهرها می‌تواند از طریق کاهش انتشار گازهای آلاینده، به بهبود کیفیت هوا کمک زیادی کند و در نهایت، رفاه و سلامتی را برای شهروندان در پی داشته باشد.

تله‌کابین‌ها آینده حمل‌ونقل شهری را از آن خود خواهد کرد

مدیران شهرهای مختلف آلمان، بیش از سایر نقاط قاره اروپا، با هدف افزایش پایداری شهری در تلاش هستند تردد از طریق تله‌کابین‌ها را جایگزین رفت و آمد با خودروهای شخصی کنند و در نتیجه، شهرهایی پاک و با حداقل میزان ترافیک به وجود آورند.

کد خبر 569427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.