طرح شفافیت قوای سه‌گانه در کمیسیون امور داخلی کشور بررسی شد

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس از تشکیل کمیته‌ای برای تعیین تکلیف ضوابط عوارض برای تامین بخشی از هزینه‌های شهری و روستایی خبر داد.

روح‌الله نجابت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس اظهار کرد: بررسی لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اعاده شده از شورای نگهبان در دستور کار قرار داشت. این کمیسیون در جلسات قبل همه ایرادات به استثنای ایراد بند (الف) تبصره (۱) ماده (۴) این طرح را مرتفع کرده بود.

وی افزود: بند مذکور این طرح عوارض را وجوهی تعریف کرده بود که به منظور تأمین بخشی از هزینه‌های شهر و روستا در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه توسط مراجع ذی‌صلاح وضع و وصول می‌شود. شورای نگهبان با اشاره به اینکه وضع عوارض مقید به شرایط و ضوابط نشده است، این بند را مغایر با اصل (۸۵) قانون اساسی شناخته بود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس گفت: با توجه به اساسی بودن اشکال شورای نگهبان، ایراد مذکور به مرکز پژوهش‌ها ارجاع شد. مرکز پژوهش‌ها پس از بررسی بند مذکور ضمن برگزاری جلساتی با دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، پیشنهاد خود را در جلسه امروز کمیسیون در قالب یک چارچوب ضابطه‌مند ارائه داد. پس از ارائه پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها، اعضای کمیسیون و دستگاه‌های مدعو در مخالفت و موافقت با پیشنهاد صحبت کردند.

نجابت افزود: در نهایت با توجه به اختلاف نظر موجود در خصوص ضوابط پیشنهادی توسط مرکز پژوهش‌ها، مقرر شد کمیته‌ای شامل اعضای کمیسیون تشکیل شود و پس از جمع‌بندی نظرات اخذ شده دستگاه‌ها، پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها اصلاح و به کمیسیون عودت داده شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها به صورت دو فوریتی در دستور کار قرار گرفت، در این جلسه پیشنهادات اعضای کمیسیون مطرح شد و مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌های مدعو نظرات خود را ارائه کردند.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس ادامه داد: با توجه به تصویب دو فوریت طرح ضروری است کمیسیون حداکثر ظرف ۷۲ ساعت مصوبه خود را به صحن ارائه کند، بنابراین مقرر شد در جلسه امروز صبح کمیته‌ای متشکل از اعضای کمیسیون ضمن دعوت از دستگاه‌ها، جمع‌بندی خود را جهت تصمیم‌گیری نهایی به کمیسیون ارجاع دهد.

کد خبر 569422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.