پاتک دشمن در ماه رمضان شدت می‌گرفت

یکی از رزمندگان دفاع مقدس، حال و هوای ماه رمضان در دوران جنگ تحمیلی را تشریح کرد و گفت: نسل دفاع‌ مقدس یک نسل منحصربه‌فرد از لحاظ رزم و معنویت بود که انجام اعمال واجب و مستحب را وظیفه شرعی خود می‌دانستند و با انجام این اعمال، قدرت روحی خود را افزایش می‌دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی سجاد در سال ۱۳۵۹ در حالی که تنها ۱۷ سال داشت، عازم کردستان و سپس مناطق عملیاتی جنوب شد که این حضور تا پایان جنگ تحمیلی ادامه یافت. او در دوران هشت ساله دفاع‌مقدس از تک‌تیرانداز بودن تا رسیدن به فرمانده گردان آبی- خاکی حضرت نوح (ع) لشکر ۴۴ قمر بنی‌هاشم را تجربه کرد.

با سجاد که این روزها به عنوان مشاور فرماندار اصفهان در امور ایثارگران به جامعه ایثارگران خدمت می‌کند، به گفت‌وگو نشستیم. بهانه این گفت‌وگو، بیان خاطراتی از حال و هوای ماه رمضان در جبهه‌های جنگ بود.

سجاد با بیان اینکه در جبهه اطاعت مهم بود و عبادتی مقبول خدا واقع می‌شود که از روی اطاعت و بندگی باشد، گفت: رزمندگان در آن زمان چون همواره آماده برای انجام مأموریت بودند، تکلیفی برای روزه‌داری نداشتند، زیرا بر اساس حکم امام خمینی (ره) آنها در حکم مسافر به حساب می‌آمدند.

این رزمنده دفاع مقدس افزود: همه رزمندگان چه آنهایی که می‌توانستند روزه بگیرند و چه آنهایی که به خاطر اعزام به مناطق دیگر اجازه نداشتند روزه بگیرند، قبل از اذان صبح از خواب بیدار می‌شدند، نماز شب و ادعیه می‌خواندند و ذکر می‌گفتند تا اذان صبح و بعد نماز صبح را اقامه می‌کردند.

مشاور فرماندار اصفهان در امور ایثارگران ادامه داد: روزهای طولانی بالای ۱۶ ساعت، گرمای شدید و سوزان، نبرد با دشمن حتی در منطقه پدافندی، شدت یافتن تشنگی و ضعف و بی‌حالی از جمله مواردی بود که وجود داشت، اما به لطف خدا در ایمان و اراده رزمندگان خللی ایجاد نمی‌شد.

سجاد با اشاره به تأثیری که ماه مبارک رمضان بر رزمندگان در دوران دفاع مقدس می‌گذاشت، گفت: در آن زمان همه تلاش می‌کردند تا بهترین بهره را از این ماه ببرند و این آمادگی پیش از آغاز ماه میهمانی خدا شروع می‌شد و در سنگرهای افرادی یا جمعی حال و هوای ماه رمضان حاکم بود.

وی افزود: این تغییر شرایط فقط به داخل خطوط مقدم محدود نمی‌شد بلکه در مقرهای تیپ یا لشکرها و حسینیه‌ها برنامه‌های خاصی برگزار می‌شد.

این پژوهش‌گر دفاع مقدس اضافه کرد: برکت دعا در کنار سنگرها، نماز روی زمین خاکی، سحری خوردن کنار آرپی‌جی و مسلسل، وضو با آب سرد، قنوت در دل شب، قیام روبه‌روی آسمان بدون هیچ حجابی که تو را از دیدن وسعت‌ها بی‌نصیب کند، گریه بچه‌های عاشق در رکوع و به طور کلی همه چیز برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از ماه میهمانی خدا آماده بود.

سجاد با بیان اینکه دشمن بعثی از معنویت رزمندگان مطلع بود، گفت: عراقی‌ها در ماه رمضان بر شدت آتش توپخانه و پاتک‌های خود می‌افزود، زیرا خوب می‌دانستند که نیروهای با معنویت ایران اسلامی در ماه رمضان روزه‌دار هستند و از این فرصت استفاده می‌کردند تا وضعیت جبهه‌ها را به سود خودشان عملیاتی کنند.

وی اظهار کرد: رزمندگان ایران اسلامی با آموزش‌های نظامی و زبان روزه، چند عملیات مهم از جمله رمضان، رقابیه و بیت‌المقدس ۷ را در ماه رمضان در جنوب کشور به ثبت رساندند.

این رزمنده دفاع مقدس یادآور شد: بسیاری از رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس با زبان روزه به درجه رفیع شهادت نائل شدند یا جانباز شدند و یا به اسارت نیروی بعثی در آمدند و شکنجه‌های فراوانی را متحمل شدند.

به گفته وی، حدود ۱۵ هزار شهید در ماه مبارک رمضان و چهار هزار شهید والامقام و گران‌قدر در عملیات رمضان که در تیرماه ۶۱ انجام شد، به فیض شهادت رسیدند.

کد خبر 569400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.