آغاز کشت قراردادی پنبه، چغندرقند، کلزا و سورگم

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از آغاز کشت قراردادی پنبه، چغندرقند، کلزا و سورگم در سال‌جاری خبر داد و گفت: اجرای کشت قراردادی راه‌حل مناسبی برای پایداری تولید محصولات کشاورزی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران (پات)، «اسماعیل قادری‌فر» درباره اجرای کشاورزی قراردادی در کشور افزود: امسال علاوه بر کشت قراردادی برنج، پنبه، چغندرقند، کلزا و سورگم را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی افزود: در این نوع کشت، تمرکز کشاورزان برنامه‌ریزی تولید محصول باکیفیت با کمترین هزینه‌ها است؛ در عین حال کشاورز دیگر دغدغه‌ای برای فروش محصول خود نخواهد داشت که همین امر موجب عزت و اقتدار کشاورزان می‌شود.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: منظور از کشت قراردادی این است که تولید کننده محصول، باید بداند چه کسی محصول وی را خریداری می‌کند و شخص خریدار باید به کشاورز سرویس دهد.

قادری‌فر گفت: این پشتیبانی‌ها شامل اعطای بذر، سم، کود و ارائه مساعده و آموزش‌های ترویجی و انتقال تکنولوژی به کشاورز است که در نهایت منجربه خرید محصول شده و این سبب می‌شود تا نهاده کشاورز به موقع تأمین شود و عملکرد در واحد سطح افزایش یابد و زارع نیز هیچ دغدغه‌ای برای خرید محصول نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک، تولید برنامه‌ای کشت محصولات کشاورزی، ایجاد ثبات و پایداری تولید، افزایش کیفیت محصول، کاهش هزینه‌های عملیات تولید، رعایت الگوی کشت و استفاده از یارانه‌ها از اهداف این طرح است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در راستای این امر مهم، به نقش کلیدی شبکه تعاونی روستایی در حمایت از بهره‌برداران بخش کشاورزی و به استفاده از تفکر و دانش فنی در راستای بهبود وضعیت موجود، افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از امکانات موجود اشاره و بر توسعه فعالیت‌ها و راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی، همچنین گسترش فعالیت‌های متقابل و درون‌شبکه‌ای تاکید کرد.

کد خبر 569274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.