۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
بررسی کارت گرافیک GIGABYTE GTX 1650 Gaming OC

انویدیا در دوره اخیر با معرفی سری جدید GTX 16XX براساس معماری Turing رقابت را برای AMD دشوار ساخت و کارت گرافیک GIGABYTE GTX 1650 Gaming OC نیز ارزان‌ترین عضو این خانواده محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارت‌های گرافیکی رده پایین یا اقتصادی انویدیا مدتی محدود به تراشه‌های GTX 1050 و ۱۰۶۰ با معماری پاسکال بود؛ از طرفی AMD در این رده تحرک خاصی نداشت و تنها با کاهش قیمت کارت‌های خود فروش و رقابت را در این رده حفظ کرد؛ اما انویدیا با معرفی کارت‌های GTX 1650، 1660 و 1660Ti که در رده کارت‌های اقتصادی قرار می‌گیرد و بر اساس نسل Turing ساخته شده، رقابت را سخت کرد.

کارت گرافیک GIGABYTE GTX 1650 Gaming OC

این محصول از سری کارت‌های اقتصادی گیگابایت بوده و بسته‌بندی آن کمی کوچک‌تر از کارت‌های متداول شرکت است. GIGABYTE GTX 1650 Gaming OC از خنک‌کننده Windforce بهره می‌برد که مدت زیادی توسط گیگابایت استفاده می‌شده و در طول زمان طراحی آن دستخوش تغییر شده است، قاب پلاستیکی آن هیتسینک و فن‌ها را در خود جای می‌دهد و برای هماهنگی با سایر قطعات درون کیس نیز رنگ مشکی و خاکستری دارد.

این کارت توسط گیگابایت کمی اورکلاک شده و دارای فرکانس پایه 1485MHz و فرکانس بوست 1815MHz است. حافظه‌های رم به کار گرفته شده نیز در حجم 4GB از نوع GDDR5 با Memory Bus 128Bit است. برای زیبایی ظاهری و شخصی‌سازی بیشتر نام گیگابایت در لبه کناری کارت به نورپردازی RGB مجهز شده است. خروجی‌های تصویر این کارت شامل سه پورت HDMI 2.0b و یک پورت DisplayPort 1.4 است که توانایی پشتیبانی از چهار مانیتور به طور همزمان را دارد.

سیستم خنک‌کننده و مدار رگلاتور ولتاژ

با باز کردن تمام کاورها و خنک‌کننده‌های نصب شده روی کارت، وضعیت سیستم خنک‌کننده مشاهده می‌شود. مهم‌ترین بخش این خنک‌کننده دو اسلاتی، هیتسینک توانمند آن است که از انبوهی پره روی سطح آخری و زیر فن تشکیل شده و وظیفه انتقال حرارت به جریان هوا را بر عهده دارد. صفحه دریافت کننده حرارت از پردازنده گرافیکی، آلومینیومی است و با سیستم ارتباط مستقیم لوله‌های حرارتی با منبع گرما ساخته شده است.

کیفیت PCB و لحیم‌کاری در این برد به دلیل استفاده از سیستم‌های تمام اتوماتیک بسیار بالا است و بخشی از کامپوننت‌ها مانند کنترلر PWM پردازنده گرافیکی برای استفاده از حداکثر فضای آزاد PCB به پشت برد منتقل شده است. جریان مورد نیاز پردازنده گرافیکی، تراشه‌های حافظه و سایر بخش‌ها از طریق یک کانکتور 6pin PCI-E و اسلات PCI-E مادربرد تأمین شده و سیستم VRM، تنظیم و تصفیه این ورودی را انجام می‌دهد.

عملکرد کارت گرافیک GIGABYTE GTX 1650 Gaming OC در تست

با توجه به TDP 75w این پردازنده مصرف انرژی آن بسیار پایین است و همین مسئله این کارت را به انتخابی مناسب برای سیستم‌های اقتصادی و بدون نیاز به هزینه برای منبع تغذیه با وات بالا تبدیل می‌کند. مصرف کم انرژی در این کارت گرافیک و نرخ تولید گرمای ناچیز کامپوننت‌های آن، خنک کننده ساده و دو فن به خوبی می‌تواند دمای کارت را کنترل و برای اورکلاک و دریافت کارایی بیشتر شرایط را فراهم کند.

در تست نرم‌افزارهای 3D MARK کمپانی Future mark مشاهده می‌شود که کارت گرافیک GIGABYTE GTX 1650 Gaming OC با داشتن ۸۹۶ هسته CUDA و با برخورداری از تکنولوژی‌های بروز و جدید کارایی نزدیکی نسبت به GTX 980 ارائه می‌کند. در شرایط اورکلاک و هنگامی که کارت گرافیک تحت استرس قرار می‌گیرد، سرعت چرخش فن‌ها به 1900RPM افزایش یافته و در چنین حالتی نویز تولید شده از کارت نیز در فاصله یک متری به حدود 34db می‌رسد، با این حال نویز تولید شده از چنین فاصله‌ای به هیچ وجه آزار دهنده نیست.

نتیجه‌گیری

با توجه به اینکه انویدیا سه کارت گرافیک در رده ارزان قیمت و اقصادی از نسل Turing معرفی کرده و GIGABYTE GTX 1650 Gaming OC ارزان‌ترین در بین آن‌ها است؛ می‌تواند با کمی کاهش تنظیمات گرافیکی از حالت حداکثر، نرخ متوسط فریم 60FPS را در بیشتر بازی‌های AAA کنونی حفظ کند، اما این کارایی در برابر کارت‌های هم‌رده AMD اندکی کمتر بوده و البته قیمت آن از نمونه‌های مشابه AMD بیشتر است.

کد خبر 569078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.