۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
خط ۲ متروی اصفهان به کجا رسید؟

تفکر ایجاد قطار شهری در اصفهان به زمان احداث ذوب‌آهن اصفهان در دهه ۱۳۴۰ بازمی‌گردد و پس از آغاز عملیات عمرانی خط یک در سال ۱۳۸۰، سرانجام احداث خط دو از سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیدایش تفکر ایجاد قطار شهری در اصفهان به زمان احداث ذوب‌آهن اصفهان در دهه ۱۳۴۰ بازمی‌گردد که طرح اولین مسیر از طرف مشاور خارجی از فرودگاه بین‌المللی اصفهان به فولادشهر و ذوب‌آهن مطرح و ارائه شد که این طرح به مرحله عمل نرسید.

در سال ۱۳۵۵ مطالعات امکان‌سنجی سیستم حمل‌ونقل شهر اصفهان توسط مهندسین مشاور سوئدی ولوو انجام و پیشنهاد شبکه مترو سبک و اتوبوس ارائه شد که آن هم بدون استفاده ماند.

در سال ۱۳۵۷ مطالعات برون‌شهری حمل‌ونقل توسط مجتمع فولاد مبارکه اصفهان مطرح شد که این کار توسط اساتید و کارشناسان دانشگاه صنعتی اصفهان به انجام رسید، که محدود به پیشنهاد ایجاد قطار مسافربری منطقه حاشیه زاینده‌رود بود.

بعد از انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۶۴ با توجه به مطالعات جامع حمل‌ونقل که توسط سازمان برنامه و بودجه استان انجام شد و بر اساس نیاز شهر اصفهان و درخواست حوزه عمرانی استانداری، شرکت مهندسین مشاور ژاپنی پاسفیک-گماگوئی به مدت یک‌سال عهده‌دار انجام مطالعات متروی اصفهان شد.

در آغاز سال ۱۳۶۶ مطالعات دیگری با عنوان طرح سیستماتیک حمل‌ونقل و ترافیک اصفهان توسط دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد؛ بین سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ مطالعات پیش امکان‌سنجی حمل‌ونقل انبوه منطقه اصفهان توسط مشاور فرانسوی سوفرتو انجام شد و در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۵ مطالعات امکان‌سنجی و انتخاب تکنولوژی‌های عمومی حمل‌ونقل توسط مشاور استرالیایی PPK به ثمر نشست.

در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷ مطالعات طرح اولیه خطوط اولویت‌دار قطار شهری اصفهان و حومه انجام پذیرفت و در سال ۱۳۷۹ بودجه احداث قطار شهری در پنج شهر کشور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در سال ۱۳۸۰ طراحی تفصیلی خط شمال - جنوب به طول ۵.۱۲ کیلومتر انجام شد و عملیات اجرایی ساخت تونل آن آغاز شد، سپس با اضافه شدن خط ۷.۷ کیلومتر کاوه تا پاسداران، طول کل مسیر اولویت اول قطار شهری اصفهان به ۲۰.۲ کیلومتر رسید.

جابه‌جایی ۲۵ هزار نفر در ساعت با خط ۲ متروی اصفهان

سیدمحسن واعظی‌فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در سال ۱۳۸۷ در راستای فعال‌سازی و بهره‌برداری از سایر مسیرهای موجود در شبکه حمل‌ونقل ریلی کلان‌شهر اصفهان، سازمان قطار شهری اصفهان و حومه نسبت به آگهی فراخوان و برگزاری مناقصه جهت انتخاب مدیریت طرح فاز مطالعاتی مرحله اول و دوم خط دو قطار شهری اصفهان به عنوان خط شرقی - غربی اقدام کرد.

خط ۲ متروی اصفهان به کجا رسید؟

وی با بیان اینکه در دی‌ماه سال ۱۳۸۸ قرارداد خط دو قطار شهری به شرکت مهندسان مشاور ستیران تنفیذ و اجرایی شد و تا سال ۱۳۹۰ ادامه یافت، اضافه می‌کند: بر این اساس و پس از انجام اقدامات لازم برای انتخاب سایر مشاوران طرح، سرانجام در بهمن‌ماه ۱۳۸۹ مشارکتی از مشاوران داخلی و خارجی شامل مترا، پژوهش و سیسترا انجام مطالعات مرحله یا فاز اول خط دو قطار شهری اصفهان را آغاز کردند.

واعظی‌فر خاطرنشان می‌کند: در سال ۱۳۹۴ با تعیین مسیر عبور خط دو قطار شهری اصفهان، مهندسان مشاور زایند آب به‌عنوان مدیر طرح مطالعات مرحله دوم و برگزاری مناقصات برای قطعه‌ای از مسیر خط دو از ایستگاه دارک تا ایستگاه کهندژ انتخاب و از ابتدای سال ۱۳۹۵ آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه طول مسیر خط دو قطار شهری اصفهان ۲۴.۷۵ کیلومتر با ۲۳ ایستگاه است، تصریح می‌کند: حدفاصل ایستگاه دارک تا ایستگاه کهندژ، ۱۴.۶ کیلومتر با ۱۶ ایستگاه در حال اجرا است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان اضافه می‌کند: ۱۵ ایستگاه این خط در حال ساخت است که یک ایستگاه دیگر نیز در چند ماه آینده به مرحله اجرا خواهد رسید؛ این خط یک ایستگاه تبادلی به‌عنوان تنها ایستگاه متصل به خط یک قطار شهری اصفهان را نیز دارد.

وی با بیان اینکه خط دو متروی اصفهان یک محل دپو دارد، تاکید می‌کند: طول مسیر تا دپو ۱.۴ کیلومتر است و این خط دارای واگن درون‌شهری سنگین است.

واعظی‌فر تصریح می‌کند: حداکثر سرعت خط دو مترو اصفهان ۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود این خط در ساعت اوج، ۲۵-۱۷ هزار نفر در ساعت را جابه‌جا کند.

وی با اشاره به ایستگاه‌های خط دو مترو اصفهان، خاطرنشان می‌کند: این خط از شمال شرق اصفهان از ایستگاه دارک آغاز شده است و با گذر از ایستگاه‌های حرم زینبیه، عاشق اصفهانی، عمان سامانی، لاله، شاهد، طوقچی، ابن‌سینا، امام علی (ع)، حافظ، آمادگاه، امام حسین (ع)، خلجا، چهارسو، شهید خرازی، کهندژ، جاوان، صمدیه، رهنان، پیام‌نور، ماربین و شمس به ایستگاه خمینی‌شهر می‌رسد.

پیشرفت ۳۵ درصدی سیویل و سازه‌ها

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان اینکه سیویل و سازه که در اولویت فعلی اجرایی قرار دارد ۳۵.۹۷ درصد پیشرفت داشته است، ادامه می‌دهد: ایستگاه حافظ تنها ایستگاهی است که عملیات عمرانی آن آغاز نشده و در شرف برگزاری مناقصه است.

خط ۲ متروی اصفهان به کجا رسید؟

وی اظهار می‌کند: سازه ایستگاه حرم زینبیه بالغ بر ۷۷ درصد، سازه ایستگاه عاشق اصفهانی صددرصد، سازه ایستگاه عمان سامانی حدود ۸۵ درصد، سازه ایستگاه لاله بالغ بر ۹۶ درصد و سازه ایستگاه شاهد حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

واعظی‌فر ادامه می‌دهد: سازه ایستگاه طوقچی بالغ بر ۳۴ درصد، ایستگاه آمادگاه حدود ۱۶ درصد، سازه میدان امام حسین (ع) بالغ بر ۲۰ درصد، سازه ایستگاه خلجا حدود ۵۲ درصد، سازه ایستگاه چهارسو بالغ بر ۶۲ درصد و سازه ایستگاه شهید خرازی بالغ بر ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه تونل‌های دارک تا میدان امام علی (ع) ۶۴.۱۵ درصد پیشرفت داشته است، می‌افزاید: تونل غربی ۴۳۵۸ متر و تونل شرقی ۴۶۶۳ متر پیشرفت داشته است؛ حفاری تونل کهندژ تا میدان امام علی (ع) نیز با ۷۰۸ متر معادل ۳۲ درصد پیشرفت داشته است.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا

کد خبر 569057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.